ترس از تعهد یک اصطلاح اجتماعی می‌باشد و برای توصیف شخصی به کار می‌رود که دارای الگوی اجتناب از روابط صمیمی و احساسی است.
افراد دارای ترس از تعهد، باور دارند که هر رابطه‌ای در انتها به شکست ختم می‌شود. آن‌ها اعتقاد دارند که افرادی که به آن‌ها نزدیک می‌شوند در نهایت به آن‌ها آسیب می‌زنند و این تفکر سبب می‌شود تا رابطه را پیش از آن‌که چنین اتفاقی رخ دهد، تمام کنند. به طور کل این افراد الگوی رفتاری “با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن” یا مدتی توجه کردن و مدتی سکوت کردن، را دارند بدون اینکه واقعا به شریک خود اجازه دهند تا از نظر احساسی و عاطفی به آن‌ها متصل شوند.
ترس از تعهد یک تجربه‌ی بسیار سخت برای هردو طرف درگیر در رابطه است.
رفتارهای ترس از تعهد شامل:
• همیشه دیر می‌رسد.
• مرتباً برنامه‌ها را تغییر می‌دهد.
• همیشه رابطه را از نظر توجه نشان دادن به طرف مقابل، یا کاملا در اوج یا کاملا در کف قرار می‌دهد.
• هرگز نمی‌گوید “دوستت دارم”
• هرگز از واژه‌ی دوست دختر یا دوست پسر استفاده نمی‌کند. حتی اگر مدت زیادی است که با هم هستند.
• روزی چهار بار پیام می‌دهد، زنگ می‌زند، سپس بدون اطلاع دادن، به مدت سه روز ناپدید می‌شود.
✅ علت “ترس از تعهد”
درست است که علت‌های ترس از تعهد به تنوع آدمهایی است که از این مسئله رنج می‌برند، اما افرادی که دارای مشکلات در زمینه‌ی تعهد هستند یک چیز مشترک دارند: ترس.
این ترس به شیوه‌های گوناگون ظاهر می‌شود، مثل ترس از اینکه در رابطه‌ی درستی نیستند، ترس از رها شدن، ترس از اعتماد کردن، ترس از وابسته شدن.
این ترس‌ها یا براساس روابط پیچیده خانوادگی در هنگام رشد کردن، داشتن تاریخ‌چه روابط آسیب‌پذیر (خیانت، سوءاستفاده و غیره) یا نیازهای رسیدگی نشده‌ی کودکی هستند.
چگونه ترس از تعهد را در خود یا فرد دیگری تشخیص دهیم؟
در ادامه چند رفتار بسیار شایع در میان افراد دارای ترس از تعهد را بیان می‌کنیم. قبل از اینکه براساس رفتارهایی که در ادامه آورده‌ایم نتیجه‌گیری کنید، مطمئن شوید که دسته‌ای از این رفتارها به صورت یک الگو تکراری رخ داده‌اند. پیدا کردن یک یا دو رفتار آورده شده در این لیست در شریک‌تان ممکن است فقط ویژگی‌های شخصیتی یا خلق و خویی باشد که آن‌ها تجربه می کنند و لزوماً ربطی به داشتن ترس از تعهد نداشته باشد.
• رفتار سرد و گرم:
این فرد وقتی با شما هست به شدت رفتار رمانتیکی دارد به چشمهایتان خیره می‌شود و از رابطه عمیق بین شما و خودش صحبت می‌کند اما بعد بدون هیچ اطلاعی برای چند روز غیبش می‌زند. نوع دیگر این رفتار می‌تواند این باشد که روزی چندین بار با شما تماس می‌گیرد و بعد ناگهان هفته‌ای یک بار با شما تماس می‌گیرد.
• دوستان آن‌ها از شما دوری می‌کنند:
شما سرگرم کننده، اجتماعی، مهربان و سخاوتمند هستید اما دوستان شریک شما علاقه‌ای ندارند تا شما را بهتر بشناسند و یا با شما صمیمی شوند. یا حتی بدتر، هرگز دوستان شریک خود را ندیده‌اید. دوست‌ها معمولا روی افرادی سرمایه‌گذاری می‌کنند که فکر می‌کنند مدتی دور و بر آن‌ها خواهند بود. پس اگر رفتاهای بشدت مصنوعی از دوستان شریک خود می‌بینید شاید آن‌ها چیزی را می‌دانند که شما نمی‌دانید.
• عشاق راه دور:
آن‌ها رکوردار روابط راه دور هستند در واقع این نوع رابطه را ترجیح می‌دهند. روابط راه دور ممکن است به عنوان راه گریزی باشند برای داشتن کسی که به شما اهمیت می‌دهد و شما به او اهمیت می‌دهید در حالی‌که نیازی نیست تا با سختی‌ها و شاید مسائل غیرجذاب نگه‌داشتن رابطه و گسترش و ساختن رابطه درگیر شوید.
• شعار شخصی آن‌ها “من سنگ هستم، من جزیره‌ای تنها هستم” است:
استقلال داشتن در رابطه می‌تواند بسیار به سلامت رابطه کمک کند. اما وقتی که در آن افراط شود تا جایی‌که احساسات شما در نظر گرفته نمی‌شود و یا خودمختار بودنشان همیشه در درجه اول برای آنها مهم است، شاید به این معنا باشد که آنها آمادگی متکی بودن در رابطه را ندارند.
• در نزدیکی، به آن‌ها احساس خفگی دست می‌دهد:
اگر نزدیک شدن به کسی در شما احساس در تله افتادن، خفگی یا احساس نیاز برای فرار سریع ایجاد کند. شما ممکن است دارای ترس از تعهد باشید.
اگر فرد مقابل شما است که چنین احساس‌هایی دارد، داشتن یک گفتگو عمیق و شخصی بعدا باعث می‌شود تا او از شما دوری کند.
• تمام شدن دوران ماه عسل:
در آغاز رابطه همه چیز جدید و هیجان انگیز است. زمانی که این دوران تمام شود، فرد دارای مشکل تعهد شروع می‌کند به دوری کردن، از دست دادن علاقه و دیگر تلاشی برای پرورش و گسترش رابطه نمی‌کند. اگر شما کسی هستید که این‌گونه رفتار می‌کنید، پس از تمام شدن دوران ماه عسل دیگر به آینده‌ای همراه با شریکتان فکر نمی‌کنید.
• تمام شریک‌های قبلی من دیوانه بودند:
اگر شخصی که با او قرار می‌گذارید به تمام شریک‌های قبلی خود لقب دیوانه، نا استوار یا خیلی وابسته بدهد این می‌تواند زنگ خطری باشد. یک راه خوب برای بررسی این ادعاها این است که ببینید چه الگوی در روابط قبل اتفاق افتاده که عامل بروز رفتارهای غیرمعمول شریک‌های سابق طرف مقابلتان شده ( اگر اصلا این رفتارها واقعا رخ داده‌اند.)
• شیرین زبانی بیش از اندازه‌ی معقول:
اگر آن‌ها تماماً صحبت می‌کنند و هیچ عملی ندارند این می‌تواند نشانه‌ای باشد برای شما. علاوه بر این، اگر در ابتدای رابطه بسیار احساسات قوی نشان دهند، مثلا “ما، جفت روحی هستیم.” احتمال دارد که این سخنان را در گذشته به افراد دیگر هم به راحتی زده باشند.

چگونه این وضعیت را تغییر دهیم؟

با خود صادق باشید. مشکل را قبول کنید اگر مرتبا در روابط خود حس ناشادی و تنهایی دارید و مشکلات تکراری همیشه در روابط شما رخ می‌دهند تصمیم بگیرید که در این مورد کاری کنید.
به یک مشاور مراجعه کنید. از آن‌جا که مسائل ترس از تعهد مربوط به ترس از دست دادن یا رها شدن است، یک مشاور می تواند دستورالعمل‌هایی برای مرور این احساسات و همچنین راه‌هایی برای تغییر رفتار شما ارائه دهد.

ترجمه و تلخیص
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com