روژی کورد: مختافتهای مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی با رفراندو استقلال کوردستان در عراق ادامه دارد.

پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، برگزاری همه پرسی در کوردستان در عراق به منظور ایجاد یک واحد سیاسی مستقل را منشاء مشکلات و چالش های جدید در منطقه خواند که، به گفتۀ او، به هیچ وجه مورد قبول کشورهای همسایۀ عراق نیست.

مخالفت آشکار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با این حق ذاتی و طبیعی کوردها در حین موافقت شماری از کشورهای غربی و عربی با رفرنداوم و حتی استقلال کوردستان در حالیست که جلال طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی و رئیس جمهوری پیشین عراق به طور مبهمی به ایران سفر کرده و با علی لاریجانی و صحرارودی که یکی از تروریستهای رهبران کورد کوردستان در ایران به شمار می رود، دیدار نموده است.

پاسدار محمد باقری همچنین ادعا کرد که قدرت های جهانی و منطقه ای قصد دارند تهدید را به داخل ایران بکشانند و متقابلاً حضور نظامی ایران در خارج از مرزها از جمله در سوریه باعث شده که “صحنۀ نبرد به مناطق دوردست منتقل و امنیت مثال زدنی” در کشور حاکم شود.

قبلا طی دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، مخالفت خود با رفراندوم استقلال کوردستان اعلام کرده و گفته بود، “جمهوری اسلامی به‌عنوان همسایه، با برخی زمزمه‌ها مبنی بر برگزاری همه پرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق می‌داند.”

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در جای دیگری از سخنانش تلویحاً دولت آمریکا را تهدید کرد و گفت که تحریم های این کشور علیه سپاه پاسداران و قرار دادن آن در فهرست گروه های تررویستی دربرگیرندۀ “ریسک بزرگی برای آمریکا و پایگاه ها و نیروهای” این کشور در منطقه است.

پاسدار محمد باقری همچنین مدعی شد که برنامۀ موشکی سپاه پاسداران “قابل مذاکره و معامله نیست” و تحریم های جدید آمریکا علیه سپاه پاسداران فرصتی برای رشد و خودکفایی “ظرفیت های بومی و داخلی کشور است.” وی در ادامۀ همین ادعا اضافه کرد که سپاه پاسداران علاوه بر تأمین امنیت “نقش بی بدیلی” در سازندگی و محرومیت زدایی کشور دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com