آیا زمان زیادی را صرف یادآوری گذشته می‌کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، اشکالی ندارد. با علاقه به گذشته فکر کردن و نگاه به چگونگی کارهایی که در گذشته اتفاق ‌افتاده، چیز بدی نیست تا زمانی‌که بواسطه افراط به مسئله‌ی مضری تبدیل نشود!
بین فکر کردن درباره‌ی گذشته و زندگی کردن در گذشته تفاوت زیادی وجود دارد. گاهی اوقات ما در گذشته زندگی می‌کنیم زیرا گذشته برایمان آشنا است. می‌دانیم که چه اتفاقی افتاد و هیچ سورپرایزی وجود ندارد. به این فکر کنید که چرا دوباره و دوباره بازپخش ستاره‌های کمدی مورد علاقه‌تان را تماشا می‌کنید؟!
این اتفاقی است که وقتی ما در گذشته زندگی می‌کنیم رخ می‌دهد. ما انتخاب می‌کنیم در گذشته زندگی کنیم زیرا برای ما آشناست. هرچیزی که اتفاق افتاده را می‌دانیم. وقتی که گذشته واقعا دوران خوبی باشد شما آن‌جا زندگی می‌کنید زیرا فکر کردن به آن به شما احساس راحتی و شادمانی می‌دهد.
من هشت سال در ارتش بودم و افتخار می‌کنم که به کشورم خدمت کردم. دوستی دارم که او هم در ارتش بوده و اگرچه سال‌هاست که دیگر در ارتش نیست هنوز در خاطرات آن دوران زندگی می‌کند. هر داستانی که تعریف می‌کند در مورد دوران ارتش است. هر موقعیت یا سناریویی که در زمان حال اتفاق بیفتد با “روزهای خوش گذشته” مقایسه می‌شود.
به مرد میانسالی فکر کنید که همیشه از دوران اوج خود به عنوان بازیکن فوتبال دبیرستان حرف می‌زند.
مادر سه فرزند که به طور مداوم در مورد روزهایش به عنوان ژیمناست در کالج صحبت می‌کند.
مدیر اجرایی بازنشسته که بارها و بارها روزهایش را به عنوان رئیس شرکت “فورچون ۵۰۰” دوباره سپری می‌کند.
آیا شما هم در گذشته زندگی می‌کنید؟ از خود سوالات زیر را بپرسید تا جواب را دریابید.
۱. آیا یک دوره خاص از گذشته وجود دارد که شما خود را درحالی می‌یابید که به آن چسبیده‌اید؟
۲. آیا احساس می‌کنید که هرگز دوباره به آن سطح از خوشبختی / موقعیت / رضایت / پذیرش و غیره نخواهید رسید؟
۳. آیا از جایگاه کنونی خود در زندگی ناامید هستید؟
۴. آیا از آینده می‌ترسید؟
۵. آیا فکر کردن در مورد گذشته، در واقع باعث غمگین شدن شما می‌شود؟
اگر متوجه شدید که به یک دوره خاص از گذشته خود چسبیده‌اید، زیرا احساس نمی‌کنید که در حال حاضر یا در آینده چیزی وجود خواهد داشت که احتمالا بهتر از گذشته است و اگر فکر کردن در مورد گذشته در واقع باعث ناراحتی شما می شود، ممکن است در گذشته گیر کرده باشید.

✅ چرا این مسئله مشکل ساز است؟

زندگی در گذشته مشکل ساز است زیرا از شما موقعیت لذت بردن از زمان حال را می‌گیرد.
از حال خود لذت نمی‌برید؟ اگر از جایی که اکنون هستید شاد نیستید، زندگی در گذشته به شما کمکی نمی‌کند. زندگی در گذشته تنها به شما اجازه می‌دهد از رویارویی با مسائل در زمان حال دوری کنید.
به این موضوع بیندیشید؛
خیلی ساده‌تر است تا در مورد عشق دوران دبیرستان خود فکر کنید تا این‌که با مشکلاتی که در حال حاضر در رابطه‌ی خود با شریک زندگی‌تان دارید روبه‌رو شوید. راحت‌تر است تا در مورد زمانی‌که یک ستاره ورزشی بودید رویابافی کنید تا این‌که در آینه به خود نگاه کنید و با بیست، سی یا چهل کیلوگرم اضافه وزنی که در حال حاضر دارید، رودررو شوید.
اگر شما در حال حاضر بی‌کار هستید و یا زیردست فرد دیگری هستید، احساس بهتری دارد که به عقب بروید به زمانی‌که رئیس بودید، افراد به شما وابسته بودند، به شما احترام می‌گذاشتند و نگاه می‌کردند.

✅ چه چیزی باعث این نوستالژی ناسالم می‌شود؟

در حالی که بعضی از مردم در گذشته زندگی می‌کنند، زیرا نمی‌خواهند با زمان حال رو دررو شوند، دیگران به دلیل ترس از آن‌چه در آینده رخ خواهد داد، در گذشته زندگی می‌کنند. درست مانند نگاه کردن کمدی مورد علاقه‌تان که صد بار تا حالا دیده‌اید، نگاه به عقب در زندگی هیچ سورپرایزی برای شما ندارد، حتی اگر برخی وقایع گذشته خوب نباشند حداقل قابل پیش بینی هستند.
آینده از عدم قطعیت برخوردار است: چه اتفاقی برای ما، خانواده‌ی ما و حرفه‌ی ما خواهد افتاد؟ و یکی از بدترین چیزهایی که در مورد آینده فکر می‌کنید این است که اگر بهترین روزها را پشت سر گذاشته باشیم چه؟
چه اتفاقی می‌افتد اگر هیچ چیز در آینده به خوبی آنچه که در گذشته اتفاق افتاده نباشد؟
شما ممکن است از آینده بترسید اگر:
۱. در مورد این‌که در چند ماه آینده یا چند سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد بسیار پس احساس اضطراب دارید.
۲. از طرح نقشه‌های بلند مدت اجتناب می‌کنید.
۳. شما در حال حاضر احساس ناامیدی یا “گیر کردن” در زندگی را دارید و هیچ برنامه‌ای برای چگونگی حرکت به جلو ندارید.
۴. شما صادقانه و واقعا باور دارید که بهترین روزهای زندگی را پشت سر گذاشته‌اید.
اگر از آینده می‌ترسید، چند چیز وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا به شما برای حرکت به مکانی سالم و خوش‌بینانه‌تر کمک کند.
۱. فهرستی از آن چیزهایی که در حال حاضر در زندگی خود دارید و تمام چیزهایی که برای داشتن‌ آن‌ها باید قدردانش باشید، تهیه کنید.
۲. زمان بیشتری را صرف برنامه‌ریزی پیش‌رو کنید. اگر شما نوعی برنامه یا یک مسیر و اهدافی دارید تا به سمت آن‌ها حرکت کنید، آینده بسیار کمتر ترسناک به‌نظر خواهد رسید.
۳. این مسئله را به رسمیت بشناسید که چیزهایی در زندگی هستند که شما نمی‌توانید کنترل کنید. یاد بگیرید این چیزها را رها کنید و برداشته شدن بار آن‌ها از دوش خود را حس کنید.
زندگی سخت است. هرکسی غیر از این بگوید دروغ گفته است. می‌دانم حرف خشنی است اما حقیقت دارد. اما خبر خوب این است که شما بر روی بیشتر زندگی خود کنترل دارید، تنها باید یاد بگیرید که این کنترل را اعمال کنید.
این ضرب المثل قدیمی را فراموش نکنید: “دیروز تاریخ است، فردا یک راز و امروز یک هدیه” به همین دلیل، زمان حال در انگلیسی present به معنای هدیه، نامیده می‌شود.

منبع

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com