جنسیت عجیب Gender queer ، اصطلاحی است که بیانگر تنوع در هویت جنسیتی و بیان جنسیتی است. افراد با جنسیت عجیب ممکن است نه دارای هویت جنسیتی زنانه باشند و نه مردانه و یا ترکیبی از هردو جنسیت باشند یا حتی هیچکدام از هویت‌های جنسیتی زنانه و مردانه را نداشته باشند. این افراد مرزهای جنسیتی را قبول ندارند و هویت جنسیتی سیالی دارند. جنسیت عجیب گاهی به عنوان یک هویت جنسیتی جدا مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاهی هم از آن به عنوان اصطلاحی کلی برای تمام افراد دارای هویت جنسیتی Gender-fluid، Androgyny ، A-gender، Bi-gender و غیره استفاده می‌شود.

آندروجینی یا آندروژینی لغتی یونانی به معنای “هم مرد، هم زن” است. و به معنای بروز همزمان هویت زنانه و مردانه است. در دنیای امروز به دلیل تغییر مرزهای جنسیتی و مفاهیم آن، در دنیای مد شاهد انواع مدل‌های آندروجینی هستیم که معیارهای رایج زنانگی و مردانگی را به چالش می‌کشند. اما آندروجینی در اصل هویتی درونی است که بر رفتار بیرونی فرد اثر می‌گذارد. در یک فرد آندروجینی نه مردانگی و نه زنانگی غالب نیستند. و مجموعه صفات و ویژگی‌های مردانه و زنانه هستند که بروز می‌کنند.

جنسیت روان Gender-fluid، فردی که میان هویت جنسیتی زنانه و هویت جنسیتی مردانه و یا بدون جنسیت در حال حرکت است. فردی که جنسیت روان دارد، در خود هویت زنانه و مردانه دارد که در بعضی روزها تمایل‌اش به یکی از این هویت‌ها بیشتر است. و حتی ممکن است در بعضی روزها بی‌جنسیت باشد.

بی‌جنسیت A-gender، فردی که هیچ جنسیتی ندارد. وی نه خود را زن می داند و نه مرد و نه چیزی میان این دو و یا فراتر از این دو. بعضی افراد بی‌جنسیت تمایل دارند تا اندام‌هایی را که نشان دهنده جنسیت در آنها است را با عمل جراحی خارج کنند.

دوجنسیت bi-gender، به معنای فردی با دو هویت جنسیتی است. که یا همزمان بروز می‌کند و یا به طور متفاوت بین دو جنسیت حرکت می‌کند. این دوجنسیت یا می‌تواند زنانه و مردانه باشد و یا خارج از مرزهای هویت جنسیتی زنانه و مردانه باشد.

در پایان لازم به ذکر است که در این نوشتار تنها به توضیح مفهوم اصلی این هویت‌های جنسیتی پرداخته شده است و برای درک بهتر و بیشتر این مفاهیم شما خوانندگان عزیز را به مطالعه بیشتر از منابع معتبر تشویق می‌کنیم.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com