حیوان خانگی بودن در آمریکا دلچسب و خوب است. به حیوانات خانگی به طور فوق‌العاده‌ای عشق ورزیده می‌شود. براساس “نظرسنجی هریس” در سال ۲۰۱۵، ۹۵% صاحبان حیوان خانگی، به حیوان خود به عنوان یک عضو خانواده فکر می‌کردند. در حدود نیمی از این افراد برای حیوانات خود کادو تولد خریداری می‌کنند. البته این یک خیابان دو طرفه است. (کنایه از اینکه دو طرف سود می‌برند.م.) افرادی که حیوان خانگی دارند فشار خون، ضربان قلب و ریسک بیماری‌های قلبی در آن‌ها از کسانی‌که حیوان خانگی ندارند، کمتر است. این مزایای سلامتی ممکن است ناشی از ورزش اضافه‌ای باشد که برای بازی یا قدم زدن همراه حیوان خانگی لازم است و کاهش استرس ناشی از داشتن یک دوست ثابت و در دسترس.
دانشمندان اکنون در حال بررسی شواهدی هستند که حیوانات می‌توانند همچنین به بهبود سلامت روانی کمک کنند. حتی برای مردمی که مبتلا به اختلال‌های چالش برانگیز هستند. اگرچه این مطالعات اندک هستند، فواید آنها به قدرکافی چشمگیر هستند که محیط‌های بالینی درهای خود را برای شفا بخشی با کمک حیوانات – حیوان درمانی یا پت تراپی – باز کرده‌اند. این روش در کنار پزشکی سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آلن بک، مدیر “مرکز ارتباط انسان و حیوان” در دانشگاه پوردو، با اشاره به ترس از ایجاد عفونت می‌گوید:” در گذشته فکر حضور یک حیوان در بیمارستان یک نه بزرگ بود. حالا من هیچ بیمارستان بزرگ کودکان را نمی‌شناسم که حداقل یک نوع دستورکار حیوانی (پت تراپی.م) را نداشته باشند.”
ظهور پت تراپی به پشتوانه‌ی افزایش تحقیقاتی جدی است که نشان می‌دهند حمایت اجتماعی – یک پادزهر اثبات شده برای اضطراب و تنهایی – می‌تواند توسط موجودی چهارپا نیز به جای موجودی دو پا ایجاد شود.
انواع مختلفی از حیوانات می‌توانند به آرام کردن استرس، ترس و اضطراب در کودکان، سالمندان و هرکسی بین این بازه سنی کمک کنند.
تحقیقات بیشتری نیاز است تا دانشمندان دریابند که دقیقا چرا پت تراپی جواب می‌دهد و چه مقدار تعامل حیوانی برای رسیدن به بهترین نتیجه نیاز است. اما تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهند که پنجه‌ها (کنایه از حیوانات خانگی.م) در پزشکی و در سلامت روانی جایگاهی ویژه‌ای دارند.
آلن بک، می‌گوید: “داده‌ها مستحکم هستند.” “اگر به کاری که حیوانات برای افراد انجام می‌دهند و چگونگی تعامل ما با آن‌ها نگاه کنید، این اصلاً تعجب برانگیز نیست.”
در ادامه نگاهی داریم به آخرین دست آوردهای علم در این زمینه:
خرگوش‌ها
در یک تحقیق، به یک گروه دارای استرس بزرگسالان گفته شد که یک خرگوش، یک لاک‌پشت یا شکل اسباب بازی آن‌ها را نوازش کنند. اسباب‌بازی‌ها هیچ اثری نداشتند. اما نوازش یک موجود زنده، چه دارای پوستی سخت یا پشمالو، باعث کاهش اضطراب در افراد شده بود. این کار برای افراد بدون در نظر گرفتن این‌که آن‌ها در ابتدا گفتند که حیوانات را دوست داشتند یا خیر، جواب داد.
جیرجیرک‌ها
حیوانات نباید در آغوش کشیدنی باشند تا کمک کنند. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ منتشر شده در مجله Gerontology، سالمندانی که به آن‌ها پنج جیرجیرک در یک قفس داده شده بود، پس از هشت هفته کمتر از گروه کنترل در این تحقیق افسرده بودند. به نظر می‌رسد عمل توجه و نگهداری از یک موجود زنده سبب ایجاد این تفاوت شده است.
اسب‌ها
در میان حیواناتی که بیشترین مطالعات پت تراپی روی آن‌ها انجام شده، اسب‌ها از سال ۱۸۶۰ میلادی در برنامه‌های درمانی پزشکی در اروپا دخیل بوده‌اند. در مطالعه‌ای نشان داده شده که فعالیت‌هایی مانند تیمار اسب و دست گردان کردن اسب، علائم PTSD یا “اختلال استرسی پس از ضایعه روانی” را در کودکان و بزرگسالان کاهش می‌دهد.
ماهی‌ها
حیوانات می‌توانند توجه افراد را متمرکز کنند. هنگامی‌که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مقابل آکواریوم با ماهی‌هایی با رنگ روشن غذا می‌خوردند، بیشتر غذا می خوردند، تغذیه بهتری داشتند و کمتر مستعد تکانش‌های بدنی به جلو وعقب (که نشان‌دهنده اضطراب فرد است.م) بودند. آن‌ها همچنین توجه بیشتر و سستی کمتری از خود نشان می‌دادند.
سگ‌ها
بعضی مطالعات پیشنهاد می‌دهند که وقتی کودکانی که با خواندن دچار مشکل هستند با صدای بلند برای یک سگ تعلیم دیده یا دستیار، متنی را می‌خوانند، علائم اضطرابی کمتری از خود نشان می‌دهند. لیزا فریمن، مدیر مؤسسه توفست برای تعامل انسان و حیوان می‌گوید: “رفتار آن‌ها تغییر می‌کند و مهارت‌هایشان بهتر می‌شود.”
خوکچه‌های هندی
مگی اوهایر از دانشگاه پوردو می‌گوید: حیوانات، تعامل اجتماعی را برای کودکانی که این عمل برایشان استرس‌زا است، آسان‌تر می‌کنند. در مطالعه و تحقیق مگی اوهایر، وقتی‌که کودکان دارای اوتیسم یک خوکچه هندی در کلاس درس داشتند، آن‌ها با همسالان خود بیشتر حالات اجتماعی بیشتری داشتند، بیشتر لبخند می‌زدند و می‌خندیدند و علائم استرس کمتری از خود بروز می‌دادند.

منبع
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com