ماف نیوز: نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بعد از بازداشت «رامین حسین‌پناهی» در درگیری روز جمعه ۲ تیرماه ۱۳۹۶، برادر وی «افشین حسین‌پناهی» را هم بازداشت کردند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان به نقل از هرانا، روز جمعه در حوالی شهر سنندج تعدادی از اعضای حزب کومله‌ در کمین نیروهای قرارگاه حمزه سپاه پاسداران افتادند و در درگیری بین طرفین، سه عضو این تشکل سیاسی به نامهای «حامد سیف‌پناهی»، «بهزاد نوری» و «صباح حسین‌پناهی» جان باختند و «رامین حسین‌پناهی» در حالی که از ناحیه‌ی پا و کمر زخمی بود دستگیر شد.

افشین حسین پناهی هم به علت نسبت برادری با رامین، در منزل پدری‌اش بازداشت شد. وی پیشتر هم سابقه‌ی بازداشت را دارد. روز دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ افشین حسین پناهی در شهرستان دهگلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج منتقل شد. او نهایتا روز ۲ مرداد ۱۳۹۵ از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج با قید وثیقه آزاد شده بود.

وی در سال ۱۳۹۵ در «شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب سنندج»، به ریاست قاضی «حسن بابایی» به اتهام آنچه «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری مراسم عید نوروز و ایراد سخنرانی علیه نظام در دهستان قروچای» عنوان شده بود، به یک سال زندان محکوم شده بود.

نامبرده سابقه‌ی همکاری با نهادهای محیط زیستی را در کارنامه خود داشته است. همچنین در سال ۱۳۹۰ طی پیگیری پرونده‌ی قتل برادرش «اشرف حسین پناهی» به اتهام «تبلیغ علیه نظام» یک سال حبس را در زندان قروه تجربه کرده بود.

بازداشت افشین در حالی است که او در این درگیری نقشی نداشته و پس از آزادی از زندان، فعالیت خاصی انجام نداده است.

رامین حسین پناهی فردی که پس از زخمی‌شدن دستگیر شده است نیز پیش از این دارای پرونده‌های احضار و بازداشت بوده از جمله در تیرماه ۱۳۹۱ یکبار احضار و مورد بازجویی قرار گرفت و در همان ماه مجددا احضار و برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

پس از درگیری روز گذشته، نیروهای امنیتی به خانه‌های این افراد مراجعه کردند و ضمن ضرب و شتم تعدادی از ساکنین اقدام به بازداشت چند تن دیگر کردند. اجازه‌ی برگزاری مراسم ختم برای جان باختگان هم به خانواده‌ها داده نشده است.

حامد سیف‌پناهی و بهزاد نوری تا زمان درگیری بصورت آشکار در منازل مسکونی خود ساکن بودند و اساسا از خارج از کشور وارد ایران نشده‌اند. صباح حسین‌پناهی و رامین حسین‌پناهی نیز از یکسال پیش ایران را به مقصد قرارگاه این حزب مخالف نظام ترک کرده بودند.

نقطه‌ی آغاز درگیری، برگزاری جلسه‌ای مخفیانه بین این چهار عضو بوده در حالی که آنها برنامه‌ای برای اقدام نظامی نداشته‌اند بلکه صرفا مسلح بوده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com