ماف نیوز: علیرغم اتمام مدت زمان حبس ۶ ماهه، از آزادی ملا «رضا عبدی» از زندان تبریز خودداری می‌شود. چند روحانی دیگر هم در شهرهای مختلف تحت فشار و در بازداشت به سر میبرند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز ۱ تیرماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی، مدت زمان حبس ملا رضا عبدی روحانی محبوس در زندان تبریز به پایان رسید اما با کارشکنی دستگاه قضایی، وی همچنان در زندان به سر میبرد.

روز دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ این روحانی کُرد از اهالی ارومیه با قید وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز به مدت چند روز به مرخصی استعلاجی رفته و بعد از اتمام مرخصی، مجددا برای اتمام حبس به زندان بازگشت.

او در روز چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۳۹۵ بعد از احضار به دادگاه ویژه روحانیت شهر تبریز، بازداشت و برای تحمل ۶ ماه حبس به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود‌. وی سال ۱۳۹۴ با فشار اداره‌ی اطلاعات ارومیه و مرکز بزرگ اسلامی شهر ارومیه از امامت مسجد قدس منطقه اسلام آباد ارومیه کنار گذاشته شده و یکی از افراد نزدیک به این دو ارگان، جای وی را گرفته بود. علت بازداشت این چهره‌ی دینی، تسلیم‌نشدن در برابر خواسته‌های وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی بوده و برای تعطیلی مدرسه‌ی دینی اهل سنت صلاح‌الدین ایوبی هم تحت فشار قرار گرفته بود. پیشتر فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از ملا رضا عبدی، بازداشت او را محکوم و خواستار آزادی وی شده بودند. آقای عبدی چندین بار هم از سوی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تهدید شده بود که باید متن سخنرانی خوددر نماز جمعه‌ی ارومیه را مطابق خواسته‌های آنها تنظیم کند.

بازداشت روحانیون اهل سنت استمرار داشته و در ادامه‌ی این بازداشت‌های گسترده، روز ۳۰ خردادماه ماموستا «عبدالکریم آذرین» روحانی ساکن پیرانشهر و امام جمعه‌ی مسجد هجرت این شهر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. ماموران ضمن درخواست برخی از وسایل شخصی ماموستا، به خانواده ایشان اعلام کردند که وی برای تحقیقات بیشتر به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در ارومیه منتقل شده است. تاکنون علت اصلی بازداشت او و اتهام وارده، مشخص نشده است اما برخی از نزدیکان این روحانی اهل سنت، افتتاح مدرسه علوم دینی «سعید نورسی» در پیرانشهر را یکی از دلایل بازداشت او عنوان کرده‌اند.

در خبر دیگری شعبه نهم دادگاه ویژه‌ی روحانیت تبریز با احضار ماموستا «محمد خضرنژاد»، امام جمعه‌ی روستای «ناچیت» از توابع بوکان او را به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی محکوم کرد. اتهام وارده‌ در زمان بازداشت وی «دایرکردن مدرسه علوم دینی» بوده که اردیبهشت‌ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی پلمپ گردید و تحت همین عنوان هم به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه محکوم شده است. محمد خضرنژاد قبلا در روستای کوسه از توابع بوکان مشغول به فعالیت و تدریس علوم دینی بود که به دلیل فشار و تهدید‌های نهادهای امنیتی مجبور به ترک روستای مذکور گردیده بود.

از روز ۱۹ خرداد هم یک روحانی دیگر در ارومیه به نام ملا «علی ایوبی» بعد از بازداشت توسط نیروهای امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات مستقر در این شهرستان در وضعیت مبهمی به سر میبرد. ‌او در هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و اتهام او «عضویت در گروههای‌ سلفی» عنوان شده است. ملا علی ایوبی از اهالی منطقه‌ی مرگور و ساکن «بند» ارومیه بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com