هلمت معروفی

نگارنده: هلمت معروفی

جمهوری اسلامی تاکنون از موشکهای زیادی رونمایی کرده است، موشک ذوالفقار که نسل چهارم موشک‌های کلاس فاتح ۱۱۰ است، موشک شش تنی قیام که مرداد سال ۸۹ رونمایی شد، تاسیس سومین کارخانه زیرزمینی موشکی ایران، جتی به نام قهار F 31، موشک نصیر که روز دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ شمسی آزمایش شد، موشک میانبر زمین به دریای “فاتح” که طی اسفندماه ۱۳۹۵ شمسی در تنگه هرمز آزمایش شد. اس-۳۰۰ ایرانی  با نام «باور ۳۷۳» که تنها نام آن اعلام شد و خبری از آزمایش آن در دست نیست.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی با کمک روسیه به موشکهای اس ۳۰۰ نیز دست پیدا کرده است و بنا بر گزارشهای خود رژیم، اکنون بزرگترین زرادخانه موشکهای بالستیک خاورمیانه را دارد و درحال توسعه دانش فنی پیچیده تولید قطعات است .

جمهوری اسلامی این سامانه خریداری شده از رروسیه را در یک مانور نظامی به نام «دماوند» سامانه که روز شنبه ۱۴ اسفند با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در میدان تیر یکی از یگان‌های پدافندی ایران انجام شده است، آزمایش کرد، آزمایشی که موفقیت یا عدم موفقیت آن نامشخص باقی ماند.

توماس سوزی نماینده دمکراتها در سنای امریکا پیشتر اعلام کرده بود که تاکنون ۱۵ مورد آزمایش موشک بالیستیک از سوی ایران صورت گرفته است.

یکی از اهداف جمهوری اسلامی از این آزمایشات موشکی، همواره حمله به اسرائیل و نابودی آن اعلام شده است که همین امر سبب گردید تا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل؛ با انتشار بیانیه اخیر سپاه پاسداران و هشدار به دشمنانی که نام آنها نیز مستقیما درج نشده بود، به ایران هشدار بدهد که “اسرائیل را تهدید نکنید”.

مجتبی زوالنور، عضو ارشد شورای امنیت ملی و کمیسیون سیاست خارجی مجلس و یکی از مقامات سابق سپاه به فارس نیوز گفته بود :«تنها ۷ دقیقه زمان لازم است که موشکهای ما تل‌آویو را مورد اصابت قرار دهند.»

پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در زمان تبلیغات انتخاباتی اخیر ریاست جمهوری بار دیگر اعلام کرد که «محو» این کشور جزو «آرمان‌های» جمهوری اسلامی است. این سخنان وی در دفاع از نوشته شدن شعار ” اسراییل باید از صفحات تاریخ محو شود.” بر روی موشکهای ایرانی اظهار شده است.

اما آنچه این توان نظامی جمهوری اسلامی را به زیر سوال می برد، دو مسئله عمده حمله موشکی اخیر جمهوری اسلامی به دیرالزور رقه به داعش می باشد که با شکست کامل مواجه شده است و بنا بر گزارشها طی این حمله، ۵ موشک ناپدید شد و ۳ موشک در خاک عراق فرود آمد و تنها دو موشک از این مجموعه به هدف اصابت نموده است.

جمهوری اسلامی ایران در این حمله از هفت موشک زمین به زمین میانبرد ذوالفقار استفاده کرد. آنگونه که در نظر گرفته شده بود این موشکها بسیار دقیق هستند و می توانند بعلاوه مسافتی بین هفصد تا هشصد کیلومتر را طی کنند اما موشکهای روز یکشنبه تنها چهارصد تا پانصد کیلومتر را طی کردند.

قدرت نظامی جمهوری اسلامی در عمل:

انچه تاکنون از جمهوری اسلامی و آزمایشات موشکی و حتی حمله موشکی وی به سوریه دیده شد، به طور آشکاری نشانگر شکست ملموس و وقیحانه جمهوری اسلامی در این زمینه می باشد، موشکهایی که به دیرالزور در سوریه نرسید، چگونه می تواند اسرائیل و یا مکه و مدینه در عربستان را با همان دقت مورد حمله قرار دهد؟

فاکس نیوز، طی اسفندماه ۱۳۹۵ شمسی فاش کرده بود که از دو موشک میان‌برد بالستیکی “فاتح” که جمهوری اسلامی در دریای عمان و تنگه هرمز آزمایش کرده است که یکی از موشک‌ها به قایقی که در ۳۰۰ کیلومتری قرار داشته اصابت کرده اما دیگری به هدف نخورده است در حالیکه این موشک مجهز به سیستم هوشمند بوده است که می‌تواند ناوچه‌ها و ناوها را تشخیص دهد و رهگیری کند.

موشک‌های فاتح-۱۱۰ شکل پیشرفته‌تری از موشک‌های قدیمی اسکاد ساخت اتحاد جماهیر شوروی‌ست. این موشک‌ها در ایران تولید می‌شوند اما بخش‌هایی از آن توسط پیمانکاران چینی تهیه شده است. در سال ۲۰۰۰ وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت صنعتی چینی «دیوار بزرگ» را به همکاری با سپاه پاسداران برای تولید موشک‌های فاتح متهم کرد.

مسئله دیگر قابل توجه، سرنگون شدن پشت سر هم پهبادهای ایرانی از سوی امریکا و پاکستان می باشد.

تاکنون و تنها طی چند روز گذشته، امریکا دو پهباد جاسوسی جمهوری اسلامی را در سوریه سرنگون کرده است که ویدئوهای مربوط به آنها نیر منتشر شده است.

پاکستان نیز اعلام کرد که یک پهباد ایرانی را در عمق خاک پاکستان مورد هدف قرار داده و آنرا سرنگون کرده است. لاشه این پهباد نیز از سوی رسانه های پاکستان منتشر شد.

نکته ای که در این زمینه می بایست مورد توجه قرار گیرد، آشکار شدن رد و بدل شدن ایمیلهای بین روسی ها و اسرائیلیها در رابطه با واگذاری کدهای موشکی ایران از سوی روسیه به ایران می باشد که روسیه در مقابل آن سکوت مطلق اختیار کرد.

ویکیلیکس طی اسفندماه ۱۳۹۵ شمسی با انتشار ایمیل های فرستاده شده بین کارمندان شرکت استرتفورد( شرکت جاسوسی بین المللی در آمریکا) مدعی شده که این ایمیل ها نشان می دهد روسیه و اسرائیل برای دسترسی به کد سیستم های نظارتی و دفاعی ایران و گرجستان قراردادی متقابل منعقد کرده اند.

سخن پایانی:

شاید آنچه تاکنون عمر بردباری غرب در برابر جمهوری اسلامی ایران را بالا برده است، وجود خلل و ضعف در قدرت نظامی جمهوری اسلامی وی باشد، ضعفی که غرب به خوبی بر آن واقف است، اما زمان این ضعف را نیز می تواند جبران نماید و با انجام آزمایشات جدید و جدیتر و بکارگیری تکنولوژی پیشرفته تر و ارتقاء قدرت تکنسینها و متخصصین داخلی و بکارگیری و خرید دانش کشورهایی از قبیل روسیه و چین، می تواند از میزان این خلل و کاستی نیز بکاهد، آنچه اکنون غرب و کشورهای خاورمیانه به جمهوری اسلامی می دهند، زمان است، زمانی که حسن روحانی طی حدود ۵ سال گذشته و محمد خاتمی طی ۸ سال ریاست جمهوری خود، به خوبی توانستند آن را برای جمهوری اسلامی بخرند و بر شکیبایی غرب بیفزایند و بازی را به سود خود به طرف انتها بکشانند. شکیبایی بیشتر غرب و کشورهای منطقه، خسارات جبران ناپذیری را برای جهان و بشریت به ارمغان خواهد آورد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com