افرادی که از سلامت عاطفی خوبی برخوردارهستند نسبت به افکار، احساسات و رفتار خود آگاهی دارند. آن‌ها روش‌های سالمی برای کنار آمدن با استرس و مشکلاتی که بخشی از زندگی روزمره هستند را فرا گرفته‌اند. همچنین در مورد خود حس خوبی دارند و روابطی سالمی نیز دارند.
اتفاقات زیادی ممکن است در زندگی شما رخ دهد که باعث به هم ریختن سلامت عاطفی شما شوند. این اتفاقات می‌توانند منجر به ایجاد عواطف قوی‌ از جمله غم، استرس و اضطراب گردند. حتی تغییرات خوب و خودخواسته نیز می‌توانند به اندازه تغییرات ناخواسته موجب ایجاد استرس شوند.
از جمله عوامل استرس‌زا می‌توان به مسائل زیر اشاره کرد:
عقب افتادن از کار – مواجهه با مرگ یکی از عزیزان – ورود به رابطه جدید و یا جدایی از یک رابطه عاطفی – رنج بردن از یک بیماری یا زخم – ترفیع شغلی گرفتن – تجربه کردن مشکلات مالی – رفتن به یک منزل جدید – تولد یک فرزند و یا به فرزندخواندگی پذیرفتن…

چگونه احساسات من می‌تواند روی سلامتیم اثر بگذارند؟
بدن شما به نحوه فکر کردن، حس کردن و رفتار کردن شما پاسخ می‌دهد. این یک نوع “ارتباط ذهن/بدن” است. وقتی که شما تحت استرس، اضطراب و یا ناراحتی هستید بدن شما به نحوی عکس العمل نشان می‌دهد تا به شما بگوید که چیزی درست نیست. برای مثال شما ممکن است بعد از یک حادثه استرس‌زا مانند مرگ یک عزیز، مبتلا به فشار خون بالا و یا زخم معده شوید.

مسیر بهتر کردن سلامتی
این‌ها راه‌هایی هستند که شما می‌توانید سلامت عاطفی خودتان را بهبود ببخشید. اول سعی کنید احساسات خود را به رسمیت بشناسید و درک کنید که چرا شما این احساسات را تجربه می‌کنید. فهمیدن علت غم، استرس و اضطراب در زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت عاطفی خود را کنترل کنید. در ادامه چند نکته کمک کننده را آورده‌ایم:

احساسات خود را از راه مناسب بروز دهید
اگر احساسات استرس، غم یا اضطراب باعث مشکلات فیزیکی شده‌اند، نگه داشتن این احساسات در درون خود می‌تواند حال شما را بدتر کند. اشکالی ندارد که اجازه دهید تا عزیزان شما بدانند که چیزی شما را آزار می‌دهد. به یاد داشته باشید که دوستان و خانواده شما ممکن است همیشه نتوانند تا به شما در برخورد مناسب با این احساسات کمک کنند. در چنین زمان‌هایی از شخصی که خارج از ماجرا قرار دارد کمک بخواهید. سعی کنید از پزشک خود یا یک مشاور برای مشورت و پشتیبانی کمک بگیرید تا به شما کمک کنند تا سلامت عاطفی خود را بهبود بخشید.

زندگی متعادلی داشته باشید
بر روی چیزهایی تمرکز کنید که از داشتن آنها در زندگی قدردان هستید. سعی کنید در مورد مشکلات کاری، مدرسه و یا محیط خانه که منجر به بروز احساسات منفی می‌شوند، وسواس به خرج ندهید. این به این معنا نیست که شما مجبورید وقتی‌که احساس استرس، نگرانی یا غم دارید ادای آدم‌های شاد را در بیاورید. مهم است تا با این احساسات منفی مواجه شوید اما سعی کنید در عین حال بر روی چیزهای مثبت زندگی خود نیز تمرکز کنید. شاید بخواهید تا دفترچه‌ای داشته باشید تا حساب چیزهایی را که باعث شادی و آرامش شما می‌شوند را نگه دارید. بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که داشتن یک دیدگاه مثبت می‌تواند کیفیت زندگی و سلامتی شما را بهبود ببخشد. شما همچنین ممکن است نیاز داشته باشید راه‌هایی پیدا کنید تا مسائلی را که در زندگی باعث احساس استرس و درهم شکستن در شما می‌شوند را رها کنید. برای چیزهایی که از آن لذت می‌برید زمان بگذارید.

انعطاف پذیر شوید
افراد دارای انعطاف پذیری توانایی این را دارند که از مسیری سالم از عهده استرس بربیایند. انعطاف پذیری می‌تواند از روش‌های مختلفی یادگرفته و تقویت شود. این شامل داشتن حمایت اجتماعی، حفظ نگرش مثبت نسبت به خود، قبول تغییر و نگه ‌داشتن چیزها در چشم‌انداز فکری است. یک مشاور و یا روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا با “درمان شناختی رفتاری” (CBT) به این اهداف برسید. از پزشک خود سوال کنید که آیا این ایده خوبی برای شما است؟

ذهن و بدن خود را آرام کنید
روش‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی، گوش دادن به فایل‌های صوتی خیال پردازی‌های هدایت شده، یوگا، تای چی روش‌های مفید برای ایجاد تعادل در احساسات شما هستند. مدیتیشن خود نوعی تفکر راهنمایی شده است که می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. برای مثال شما می‌توانید با ورزش کردن، کشش بدن یا تنفس عمیق به آن بپردازید. نظر پزشک خانوادگی خود درباره روش‌های ریلکس کردن را سوال کنید.

از خودتان مراقبت کنید
برای داشتن سلامت عاطفی خوب مهم است تا به وسیله‌ی غذاخوردن سرموقع، غذای سالم خوردن، خواب کافی داشتن و ورزش کردن، تنش پنهان شده در بدن را رها سازید و از بدن خود مراقبت کنید. از پرخوری، مصرف الکل و مواد مخدر خود داری کنید. استفاده از الکل و مواد مخدر تنها باعث بروز مشکلات دیگر می‌شود مانند مشکلات خانوادگی و سلامتی.

به یاد داشته باشید:
سلامت عاطفی ضعیف می‌تواند بر روی سیستم ایمنی بدن شما اثر بگذارد. این سبب می‌شود تا شما بیشتر دچار سرماخوردگی و یا عفونت در طول دوران دشواری‌های عاطفی شوید. همچنین وقتی شما احساس استرس، اضطراب و یا غم می‌کنید ممکن است مراقب سلامتی خود آن‌گونه که باید، نباشید. ممکن است حس ورزش کردن، خوردن غذاهای مقوی و یا مصرف داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده را نداشته باشید یا در مصرف سیگار، الکل و مواد دارویی زیاده‌روی کنید.

دیگر علائم داشتن سلامت عاطفی ضعیف شامل:
کمر درد – تغییر در اشتها – درد قفسه سینه – اسهال یا یبوست – دهان خشک – خستگی اضافی – درد عمومی بدن – سردرد – فشارخون بالا – مشکلات خواب – سرگیجه – تپش قلب – مشکلات مربوط به فعالیت جنسی – نفس تنگی– خشک شدن عضلات گردن – تعریق – معده ناآرام – کاهش وزن یا اضافه کردن وزن

چرا پزشک من باید در مورد احساساتم بداند؟
شاید شما عادت ندارید تا در مورد احساسات و مشکلات زندگی شخصی خود با پزشکتان صحبت کنید اما به یاد داشته باشید پزشک شما همیشه نمی تواند تنها با نگاه کردن به شما تشخیص دهد که شما احساس استرس، اضطراب و یا ناراحتی دارید. مهم است تا اگر این احساسات را دارید با پزشک خود صادق باشید. در ابتدا پزشک شما نیاز دارد تا مطمئن شود تا دیگر مشکلات سلامتی، منجر به علائم جسمانی شما نشده است. اگر علائم شما به دلیل دیگر مشکلات سلامتی ایجاد نشده باشد، شما و پزشکتان می‌توانید به بررسی علت‌های عاطفی بروزعلائم بپردازید. پزشک شما ممکن است روش‌هایی برای درمان علائم فیزیکی شما پیشنهاد بدهد درحالی‌که با کمک او بر روی بهبود سلامت عاطفی خود کار می‌کنید.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد
اگر احساسات منفی شما از بین نمی‌روند و آنقدر قوی هستند که مانع لذت بردن شما از زندگی می‌شوند بسیار مهم است تا این مسئله را با پزشک خود مطرح کنید. شما ممکن است دچار آن‌چه پزشک‌ها “افسردگی عمده” می‌نامند باشید. افسردگی یک بیماری است که با کمک مشاوره فردی، دارودرمانی و یا هردو قابلیت درمان دارد.
سوالاتی که ممکن است بخواهید از پزشک خود بپرسید:
• چگونه می‌توانم از عهده استرس بربیایم؟
• آیا مشکلات سلامتی‌ام باعث استرس در من شده‌اند و یا این استرس من است که سبب ایجاد این مشکلات شده؟
• خود متصور نمی‌کنم که استرس دارم اما آیا بدنم چنین پیامی می‌فرستد؟
• همه چیز در زندگی من خوب است چرا احساس شادی نمی‌کنم؟

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com