هیچ چیز مانند یک لبخند جذاب نمی‌تواند شما و اطرافیانتان را سرحال بیاورد. ثابت شده که خندیدن و لبخند زدن و تفکر مثبت تاثیرات خوب زیادی بر روی سلامتی ذهن و بدن دارد.
استرس مرتبط با چند مشکل سلامتی است از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع دوم، فشار خون بالا و چاقی مفرط …
• هنگامی‌که شما می‌خندید بدن شما اندروفین (مسکن طبیعی بدن) آزاد می‌کند حتی زمانی‌که به‌صورت مصنوعی لبخند می‌زنید. اندروفین نوعی ماده شیمیایی در مغز است که به نام پیام رسان عصبی (نوروترانسمیتر) شناخته می‌شود و مسئول خوشحال کردن ما است همچنین یک مسکن طبیعی درد و استرس می‌باشد.
• خندیدن، درجه کورتیزول خون شما را کاهش می‌دهد (کورتیزول هورمون استرس) و به ما یک انفجار انرژی سریع می‌دهد.
• خندیدن می‌تواند برای ریه‌ها مفید باشد، سیستم ایمنی را ارتقا ببخشد و حتی می‌تواند کالری بسوزاند.
• تصور می‌شود مردم خندان و شاد دوستان بیشتری دارند و موفق‌تر هستند به این دلیل که با اعتماد بنفس‌تر به نظر می‌رسند.
علم پشت یک لبخند
دلایل علمی لبخند نزدن: گروه کوچکی از مردم از سندروم Moebius رنج می‌برند که به معنای این است که آن‌ها از نظر فیزیکی قادر به لبخند زدن نیستند. این وضعیت پزشکی بر روی اعصابی که کمک می‌کنند تا ما لبخند، اخم، چشمک بزنیم و یا دیگر حالات چهره، تاثیر می‌گذارند.
شما ممکن است فکر کنید که مردم لبخند می‌زنند زیرا شاد هستند. اما تحقیقات علمی پیشنهاد دیگری می‌دهد.
دکتر مایکل لوئیس روانشناس دانشگاه کاردیف توضیح می‌دهد: استفاده از عضلاتی که در خنده استفاده می‌شوند به سادگی شما را در حالت شادتری قرار می‌دهد. دلیل آن این است که استفاده از این عضلات، بخشی از چگونگی ارزیابی خلق و خوی مغزی است. به همین دلیل است که حتی لبخند زدن بدون دلیل نیز می‌تواند در تغییر شرایط روحیتان تاثیر گذار باشد.
چارلز داروین یکی از اولین‌هایی بود که پیشنهاد می‌دهد که حالات چهره ما ممکن است در واقع احساسات ما را تشدید کند. این نظریه به عنوان “حلقه بازخورد” یا “فرضیه بازخورد صورت” شناخته می‌شود.
یک چهره‌ی خندان می‌تواند بر تجربه‌ی ما اثر بگذارد به همین دلیل است که یک جک خنده‌دارتر بنظر می‌رسد یا لبخند ساده حال ما را بهتر کند.
پروفسور فریتز استرک، به همراه لئونارد مارتین و سابین استپر، این تئوری را بررسی و مطالعه کردند و در سال ۱۹۸۸ آن را منتشر ساختند. این مطالعه نشان داد مردمی که در هنگام تماشای کارتون از عضلات مربوط به خنده استفاده کرده بودند آن را سرگرم کننده‌تر از دیگر افراد تجربه می‌کردند.
تحقیقات مجزای دیگری نیز نشان داد، مردمی که از فلج صورت رنج می‌برند و توانایی خندیدن ندارند بیشتر از افسردگی رنج می‌برند.

آیا خنده می‌تواند استرس را کاهش دهد؟
آیا می‌دانستید یک لبخند واقعی که به نام “لبخند دوشن” شناخته شده به خاطر یک پزشک فرانسوی به نام “گیوم دوشن” نام گذاری شده است. این شامل خندیدن با دهان و ایجاد چروک اطراف چشم‌های شما هم می‌شود.
یک لبخند مودبانه کاربردی هم وجود دارد که به نام لبخند “پان آمریکایی” شناخته شده و شامل کش آمدن دهان می‌شود اما از چشم‌ها استفاده نمی‌شود.
دکتر مارک استیبیچ یک مشاور در دانشگاه کلمبیا باور دارد که لبخند زدن ممکن است به عنوان کاهنده استرس نیز عمل کند. وی توضیح می‌دهد، وقتی شما در استرس هستید در بدن شما چندین اتفاق رخ می‌دهد. ضربان قلب شما افزایش می‌یابد، سیستم گوارشی شما متوقف می‌شود. و سطح قند خون شما افزایش پیدا می‌کند. اگر شما بتوانید در هنگام استرس تنفس خود را آهسته کنید و حالت چهره خود را تغییر دهید ممکن است تا بتوانید آبشار استرس را برعکس کنید.

چگونه لبخند بزنید
• سپری کردن زمان با دوستان و خانواده که در کنار بودن آنها حال شما را خوب می‌کند.
• برای خودتان زمان بگذارید و یک فیلم و یا سریال تماشا کنید که برایتان سرگرم کننده باشد.
• حتی اگر حسش را ندارید سعی کنید با اجبار لبخند بزنید تا دریابید که از یک لبخند اجباری به لبخند واقعی رسیده‌اید.
• به وسیله‌ی تماشای عکس خاطرات شاد خود را مرور کنید.
در آخر باید بدانید که لبخند زدن عملی مسری است! وقتی کسی به شما لبخند می‌زند معمولا شما نیز به صورت ناخودآگاه لبخند می‌زنید. پس این کار به نوعی موجب می‌شود تا با لبخند زدن حال و هوای اطرافیان خود را نیز تغییر دهید و باز تاب این لبخند، در نهایت به خود شما باز می‌گردد و زندگی خود را بیش از پیش در روندی مثبت و شادی آفرین قرار می‌دهید.
همین حالا شروع کنید! هر چند بدون دلیل به نظر برسد، لبخند بزنید و معجزه آن را مشاهده کنید.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com