گزارش تکمیلی از نشست و سخنرانی مخالفین جمهوری اسلامی در کنگره آمریکا در ۸ ژوئن

گزارش گردهمایی ایرانی-آمریکایی‌ها در کنگره آمریکا برای تغییر رژیم در ایران

شماری از ایرانی-آمریکایی‌های دموکراسی‌خواه و مخالف رژیم جمهوری اسلامی روز ۸ ژوئن ۲۰۱۷ به دعوت نماینده جمهوری‌خواه کنگره، پاتریک میهن، در مرکز همایش مهمانان کنگره آمریکا گرد هم آمده و در باب موضوعات مختلفی همچون چگونگی‌ تغییر رژیم در ایران، بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، تهیه اینترنت ماهواره‌ای رایگان برای داخل ایران، و تقویت آپوزیسیون جمهوری اسلامی سخنرانی کردند.


جلسه صبح روز پنجشنبه ساعت ۹:۳۰ صبح با صحبت‌های برگزارکننده‌ برنامه، فرهمند کلایه، آغاز شد. اولین سخنران مرجان گرینبلت بود که به موضوع نقض حقوق بشر به ویژه نقض حقوق زنان در ایران اشاره کرد. وی جمهوری اسلامی را بزرگترین ناقض حقوق بشر خواند که علاوه بر نقض حقوق شهروندان ‌ایرانی، شریک جرم در نسل‌کشی‌ در سوریه نیز می‌باشد. خانن مرجان گفت جمهوری اسلامی در ردیف نخست کشور‌های حامی‌ تروریسم در منطقه است.
گرینبلت در بخشی دیگر از سخنرانی خود ضمن اشاره به وضعیت فلاکت بار اقتصادی مردم ایران افزود: «با وجود رفع تحریم‌ها و جریان سرمایه‌گذاری ۲۰ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند. ایران پایین‌ترین موقعیت زندگی برای زنان را دارد. سن ازدواج برای دخران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است. در مواردی نیز دختران با اجازه قاضی یا والدین در سن ۹ سالگی ازدواج می‌کنند. ختنه دختران هنوز در نقاطی از ایران اجرا می‌شود. در کرمانشاه نیمی از دختران ختنه شده‌‌اند. این ظلمها هر روز در ایران انجام می‌شود. در حرکت‌های مردمی آمریکا باید از جریانات اعتراضی داخل ایران حاضر باشد و از آن حمایت کند. رسانه‌هایی مانند رادیو فردا و صدای آمریکا که بودجه خود را از دولت آمریکا می‌گیرند باید در خدمت منافع مردم آمریکا و ایران باشند ‌نه در خدمت دولتمردان ایران. آمریکا باید در ایجاد اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت برای مردم داخل ایران سرمایه‌گذاری کند تا امکان ارتباط مستقیم فعالان آپوزیسیون با داخل بدون سرکوب شدن فراهم شود. آمریکا باید به جای حمایت از اصلاح‌طلبان، از نیروهای برانداز حمایت کند.»
سپس فضائل عزیزان سخنرانی کرد. وی ضمن تاکید بر ضرورت تغییر رژیم در ایران گفت که آمریکا باید برای تغییر رژیم به نیرو‌های مخالف جمهوری اسلامی کمک مالی‌ کند. وی همچنین تغییر رئیس سیا در بخش امور ایران را گامی مثبت از سوی دولت جدید آمریکا ارزیابی کرد و گفت همانطور که رئیس جدید سیا بن لادن را شکار کرد، باید بن‌لادن‌های ‌ایرانی همچون قاسم سلیمانی و علی‌ خامنه‌ای‌ را شکار کند. وی گفت که فعالیت لابی جمهوری اسلامی (نایاک) در آمریکا باید متوقف شده و این سازمان باید منحل گردیده و از بین برود.
عزیزان همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع فساد در بخش فارسی‌ صدای آمریکا اشاره کرد و از کنگره آمریکا خواست تا ترتیبی اتخاذ کنند که از این تریبون به جای صدای اصلاح‌طلبان، صدای مخالفان جمهوری اسلامی به گوش مردم داخل ایران برسد. وی در بخشی از دیگری از اظهارات خود به موضوع پناهندگان قلابی در آمریکا پرداخت و گفت که برخی‌ از ایرانیان که مشکل سیاسی ندارند با اخذ پناهندگی سیاسی وارد آمریکا می‌شوند و سپس بعد از گرفتن کارت اقامت دائم شروع به جسوسی از ایرانیان مخالف می‌کنند و به ایران بازمی‌گردند. وی از کنگره خواست تا پناهندگی افرادی که به ایران بازمی‌گردند را باطل کند.
امیر فصیحی نیز ضمن تاکید بر ضرورت سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی، با اشاره به کتاب جین شارپ، به مبحث مبارزه بدون خشونت پرداخت و گفت: «جین شارپ یاری‌دهنده بزرگ دیگری در بحث مبارزه بدون خشونت به ما یادآوری می‌کند که مبارزه کردن با حکومت جبار تا به دندان مسلح به تفنگ و تانک تنها با اصول اخلاقی‌ کافی‌ نیست. او (شارپ) می‌گوید این رژیم‌ها تا زمانی‌ که مردم فرمانبردار باشند در قدرت خواهند بود. بنابراین قدرتمندتر کردن مردم ایران برای نافرمانی مدنی مهمترین چالش برای پیروزی بر رژیم اسلامگراست. برگزاری جشن‌های ملی ماهانه ‌ایرانی که بر پایه نیکی‌ هستند و از سوی رژیم نهی شده‌اند، خود به نوعی نافرمانی مدنی محسوب می‌شود. برگزاری مراسم اینچنینی می‌تواند جرات لازم به مردم را جهت انجام نافرمانی مدنی بدهد.» در پایان سخنرانی، فصیحی چند جلد از کتابش که در باب همین موضوع نوشته بود را امضا و به حضار هدیه کرد.
نیک آهنگ کوثر صحبت‌های خود را با اشاره به مارتین لوتر کینگ آغاز کرد: «اگر مارتین لوتر کینگ اکنون اینجا بود و می‌خواست در مورد ایران و آینده آن سخن بگوید نمی‌گفت من یک رویایی دارم؛ می‌گفت من کابوسی دارم!» وی افزود: «من از ایران می‌آیم، سرزمین آزادیِ پیش از بیان نه آزادی پس از بیان. در ایران تو آزادی درباره قدرت‌ حاکم فکرهای منفی‌ نکنی‌؛ آزادی شادی نکنی‌؛ آزادی که از رژیم انتقاد نکنی‌؛ آزادی که یک شیعه معتقد باشی‌؛ که دین را زیر سوال نبری. به طور کلی‌ آزادی که آزاد نباشی‌!» کوثر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مساله بحران آب در ایران پرداخت که زندگی‌ بسیاری از مردم را فلج کرده است. وی همچنین به موضوع حمایت جمهوری اسلامی از رژیم بشار اسد اشاره کرد.

سینا دبستانی بر گرفتاری ایرانیان داخل ایران تاکید کرد و گفت: «وقتی‌ در محیطی‌ با محدودیت‌های ویژه‌ای به دنیا می‌آیی، به آن محدودیت‌ها عادت می‌کنی و باور می‌کنی‌ تنها راه درست همان چیزی است که حکومت به تو ارائه می‌کند. پرنده قفسی پرندگانی که خارج از قفس پرواز می‌کنند را دیوانه می‌پندارد.» وی سپس به «جنبش سبز» اشاره کرد و چنین گفت: «این جابجایی سیستماتیک جمعیت باید با یک برنامه توسعه‌ ترکیب شود تا مانع حرکات تک‌بعدی شود. رژیم به هنگام وقوع جنبش سبز تعادل خود را از دست داد، و آن به خاطر تاثیر انقلاب فن‌آوری جهانی‌ بود. اما اتاق فکرهای رژیم اسلامگرا خیلی‌ زود برنامه‌ای برای مقابله ریختند که تا امروز به کار گرفته می‌شود. نتیجه هم آن شد که امروز می‌بینیم بسیاری از جوان از رژیم حمیات می‌کنند. رژیم به همه باورانده که دو قطب سیاسی متعدل و تندرو در ایران وجود دارد. اما این دروغی بیش نیست.» دبستانی در پایان سخنرانی خود از مقاومت زندانی سیاسی ارژنگ داوودی تقدیر کرد و وی را ستود.
ایرنا سوکرمن دیگر سخنران جلسه ضمن تاکید بر توجه آمریکا به نقض حقوق بشر در ایران گفت: «جمهوری اسلامی درگیر اعمال تروریستی بوده که ایالت متحده را نیز هدف قرار داده است. همچنین از حزب‌الله و دیگر گروه‌هایی حمیات کرده که امنیت آمریکا را به خطر انداخته‌اند. بخشی از این گروه‌ها در کشور‌های همسایه در آمریکای لاتین مستقر هستند. جمهوری اسلامی همچنین از موسسات شیعه‌ حمایت می‌کند که در آمریکا مستقرند و مشغول دروغ‌پراکنی و تبلیغ برای رژیم ایران هستند؛ دقیقا مثل کاری در گروه‌های اهل سنت همچون اخوان‌المسلمین می‌کنند.»
آخرین سخنران برنامه، رضا پرچی‌زاده، ضمن تاکید بر لزوم تغییر رژیم در ایران، طرحی ۱۶ صفحه‌ای به کنگره ارائه داد که در آن ملزومات سرنگونی رژیم و بسترسازی برای دموکراسی تشریح شده بود. وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «رسانه‌های بزرگ مدام به ما می‌گویند که دو طرف در فضای سیاسی ایران وجود دارد: تندرو و معتدل. بر پایه همین فرض‌ نادرست، رسانه‌ها اصرار می‌کنند برای اینکه ایران دموکراتیزه شود ما باید از معتدل‌ها در برابر تندروها حمایت کنیم. منظور آنها از این حرف این است که در رژیم شکافی وجود دارد و هر یک از دو جناح به اصولی کاملا متفاوت پای‌بند است. اما این دروغ بزرگی‌ است که در طول دو دهه گذشته به خوردمان داده‌‌اند. واقعیت این است که رژیم جمهوری اسلامی در باب مسائل بنیادی همچون فساد فراگیر، تروریسم بین‌المللی، نقض حقوق بشر و زیر پا گذاشتن تمام اصول دموکراتیک کاملا یکپارچه است. بدین ترتیب، سرمایه‌گذاری روی فرآیند‌های داخلی‌ رژیم مانند انتخابات به این امید که این فرایند‌ها رژیم را به طور تدریجی‌ اصلاح کند کاملا غیرواقع‌بینانه است. باید با خودمان روراست باشیم و از خیالپردازی اجتناب کنیم. اگر در ایران تغییر اساسی می‌خواهیم، باید خودمان آن را ایجاد کنیم. و این اتفاق نمی‌‌افتد مگر با سقوط رژیم جمهوری اسلامی.»
در پایان نشست سرفصل‌های برنامه و راهکارها در اختیار کنگره آمریکا، رسانه‌ها و حاضران در جلسه قرار گرفت، و شرکت‌کنندگان پیمان بستند این نشست‌ها را ادامه داده و کیفیت و کمیتِ آنها را توسعه دهند.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com