دامنه دستگیریها در ترکیه روزبروز گسترده تر می شود. پس از دستگیری روزنامه نگاران، اینک حکم بازداشت رئیس دفتر عفو بین‌الملل از سوی ترکیه سادر شده است.

روژی کورد: بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، خبرگزاری رسمی ترکیه، تانر قلیچ وکیل باسابقه و رئیس دفتر سازمان عفو بین الملل رسما به اتهام عضویت در یک گروه تروریستی دستگیر شده است.

بر اساس حکمی که از سوی دادستانی استان ازمیر صادر شده است، وی به همراه ۵ وکیل دیگر که متهم به استفاده از یک نرم افزار کاربردی ارتباطاتی هستند، دستگیر شده اند. قلیچ روز سه شنبه گذشته به طور موقت بازداشت شده بود.

عفو بین الملل بازداشت قلیچ را “یک بی عدالتی ویرانگر” ارزیابی کرده است. سلیل شتی دبیر کل عفو بین الملل نیز در سخنانی تاکید کرد: این پرونده سرکوب خودسرانه و گسترده در ترکیه پس از کودتای نافرجام را اثبات می کند.

از زمان وقوع کودتای نظامی نافرجام جولای گذشته، بیش از ۱۳۰ رسانه خبری ترکیه تعطیل شده و بیش از ۱۵۰ خبرنگار و روزنامه نگار نیز بازداشت شده اند.

خبرگزاری رویترز از آنکارا روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ شمسی، گزارش داده که دولت ترکیه در یک عملیات سراسری در سطح کشور ۸۰۳ نفر را در ۵۴ استان بازداشت کرده است. دستور دستگیری هزاران نفر در جریان این عملیات صادر شده است.

بازداشت‌شدگان از وابستگان جنبش فتح‌الله گولن هستند؛ روحانی‌ای که در آمریکا به سر می‌برد و از سوی اردوغان متهم به برنامه‌ریزی کوتای سال گذشته در ترکیه شده است.

مجمع پارلمانی شورای اروپا، قبلا رسما طی قطعنامه ای، ترکیه را به دلیل سرکوب ناراضیان این کشور از زمان کودتای نافرجام سال گذشته، نقض حقوق بشر و نگرانی از بابت افزایش قدرت رجب طیب اردوغان، در فهرست تحت نظر خود گذاشت و به آنکارا اخطار داد.

دراین قطعنامه از اخراج و بازداشت کارمندان دولتی، قضات، دادستان‌ها و دانشگاهیان، و همچنین بستن رسانه‌های مستقل و سازمان‌های غیردولتی از سوی دولت ترکیه به دنبال کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ ابراز نگرانی شده است.

قطعنامه مجمع پارلمانی شورای اروپا با ۱۱۳ رای موافق در برابر ۴۵ رای مخالف به تصویب رسید. شورای اروپایی از ترکیه خواسته است تا فورا وضعیت اضطراری در این کشور را لغو و قانونگذاران و روزنامه‌نگاران را آزاد کند.

سازمان ملل متحد قبلا نیز دولت ترکیه را متهم کرد که در جریان حمله به جدایی طلبان کرد (عمدتا گروه پ کا کا) در جنوب شرقی این کشور، حقوق بشر را زیر پا گذاشته است. بنابر گزارش این سازمان که روز جمعه منتشر شد بسیاری افراد در این منطقه ناپدید شده اند و مواردی از شکنجه شهروندان مشاهده شده است.

شورای اروپا، متشکل از ۴۷ کشور با جمعیتی بالغ بر ۸۲۰ میلیون نفر، جدا از اتحادیه اروپا است ولی رای آن احتمالا شکستی برای تلاش ترکیه به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا است. به دنبال اخطار این شورا، از ارزش لیر ترکیه اندکی کاسته شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com