توهم زدایی ولی فقیه از ساده لوحان، حمله داعش، سران رژیم را متحد نکرد، اعلان جنگ و آتش به اختیار خامنه ای علیه روحانی!

نوشته از: اسدالله محمدی

خامنه‌ای در یکی از کم سابقه ترین اظهاراتش علیه روحانی، در حالی که هنوز آمار تلفات و قربانیان حمله تروریستی داعش کامل نشده و افراد بیشتری در حال جان دادن هستند، به مزدورانش موسوم به افسران جنگ نرم، فرمان «آتش به اختیار» داد که هر چه می خواهند به روحانی و دولت او حمله کنند.
خامنه ای در این سخنانش که حتی به یک دقیقه هم نرسید، حتی به خانواده های قربانیان حمله داعش تسلی نداد و در حالی که این حمله ها را ترقه بازی می خواند، ضمن تأکید بر سیاست دخالتهای رژیم در سوریه و جاهای دیگر، شخص روحانی و تازه ترین موضعگیریهای او را به باد حمله گرفت.
ولی فقیه، ابتدا چاپلوسیهای آخوند روحانی که مدعی شده بود، گزارشهای نادرستی به خامنه ای بر سر سند یونسکو داده اند را به صورت خود روحانی کوبید و گفت: «آنهایی که خیال می‌کنند ما گزارش درست نگرفته‌ایم؛ نه، گزارش‌های ما گزارش‌های درستی است. حرف من این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته بشود…»
خامنه‌ای اذعان کرد که در انتخابات شکست خورده و دنبال ریاست آخوند رئیسی بوده ولی موفق نشده، اما به مزدورانش توصیه کرد، نومید نشوند:«یک بخش دیگر از واقعیّات این است که شما وقتی آرمان‌گرا هستید و می‌خواهید به سمت این آرمان حرکت بکنید، باید توجّه داشته باشید که این‌جوری نیست که انسان با معجزه خودش را به آرمان بتواند برساند؛ نه، مشکلاتی وجود دارد، موانعی وجود دارد؛ لابه‌لای این موانع باید راه را پیدا کرد».
آنگاه آشکارا در بیانی آکنده از کلمات نظامی و جنگی گفت:«اینجا فرمانده دستورِ آتش‌به‌اختیار می‌دهد. خب شما افسرهای جنگ نرمید …. آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی تواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید».
ولی فقیه هم چنین ژست و فیگورهای روحانی در مورد هنرمندان و پخش دعای ربنا از تلویزیون رژیم را به باد حمله گرفت: «گاهی اوقات انسان احساس می‌کند دستگاه‌های مرکزی فکر و فرهنگ و سیاست و مانند اینها دچار اختلالند، دچار تعطیلند… ناگهان می‌بینید مثلاً فرض کنید اینکه فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، می‌شود مسئله‌ی اصلی؛ نامه‌نگاری می‌کنند! پیدا است که این دستگاه اختلال پیدا کرده که مسئله‌ اصلی را از مسئله‌ فرعی تشخیص نمی‌دهد و یک مسئله‌ اصلاً بی‌اعتبارِ بی‌اهمّیّت فرعی را به‌عنوان یک مسئله‌ اصلی، درشت می‌کنند. وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا جای همان آتش‌به‌اختیاری است که عرض کردم».
این اظهارات ولی فقیه به روشنی نشان می دهد که ارزیابیهای شورای ملی مقاومت ایران و خانم مریم رجوی درباره روند فزاینده تنشها و چالشهای درونی رژیم، بعد از شکست انتخابات رژیم تا چه اندازه واقع بینانه بود.
این در حالی است که حسن روحانی از همان سال۱۳۵۷ در شمار جنایتکارترین آخوندهای حاکم بوده و در همه پروژه های سرکوبگرانه این رژیم از کارگزاران درجه اول و ازجمله مورد اعتماد شخص خامنه ای و نماینده شخصی او در شورایعالی امنیت رژیم بوده است.
خامنه ای هم چنین در این سخنانش از سرشت تبلیغاتی که خودش برای انتخابات اخیر کرده پرده برداشت و گفت حتی«بعضی‌ها، از بچه‌های خوب و انقلابی» از توصیه های او برای شرکت در انتخابات در شگفت هستند. وی بدین ترتیب آشکار نمود که انتخابات از نظر او چیزی نبوده جز وسیله یی در خدمت تحکیم تمامیت رژیم.
همه پیامدهای این نیاز شدید به تبلیغات و انتخابی وانمود کردن نظام که به شکست خود وی و باندهای همدست او در این نمایش مسخره انجامیده را ولی فقیه می خواهد با کوبیدن بیشتر بر طبل تضادها و تنشهای درونی و امتیازهای بیشتر از باندهای رقیب و سواری گرفتن بیشتر از روحانی جبران کند. زیرا انتخابات حتی برای خود ولی فقیه و در میان همه کاندیداهای غربال شده آن هم از کمترین مشروعیتی برخوردار نیست.
اکنون ساده لوحان یا کاسه لیسانی که برای انتخابات تبلیغ کردند و به نتایج آن با استدلالهای مسخره یی همچون «انتخاب بین بد و بدتر» یا انتخاب «بهترین در میان بدترین ها» و پرهیز از جنگ، دیگران را به زیر پرچم ولی فقیه فراخواندند، می توانند درباره توفیق های خود بیشتر تأمل کنند، البته اگر اهل پند و عبرتی باشند!
وضعیت بحرانی تمامیت رژیم در چنان نقطه یی است که حتی حمله تروریستی داعش که انتظار می رفت، رژیم را دست کم بر سر تضادهای درونی اش به طور تاکتیکی هم متحد کند، به رغم ذوق و شوقی که در ولی فقیه برانگیخت، از شدت حمله های او به حسن روحانی نکاست. حتی نخست وزیر سوئد (کارل بیلدت) در پیامی به دنبال حادثه تروریستی تهران، آن را انگیزه و چشم انداز وحدت بیشتری در درون رژیم ارزیابی نمود، بسیاری دیگر هم از این بابت، تلاش کردند رژیم را یک متحد جدی یا واقعی جنگ علیه تروریسم وانمود کنند.
اما سخنان خامنه ای نشان داد که بحران درونی رژیم و شکست ولی فقیه در یکدست کردن حاکمیت اش، او را چنان ضعیف کرده که بدون غلبه بر این وضعیت نمی تواند، از دستاوردهای بادآورده یی مثل حوادث روز چهارشنبه تهران هم بهره برداری کند. تزلزل درونی رژیم بسیار فراتر از آن است که عوامل خارجی (اعم از حمایت غرب یا حملات داعش) بتوانند بر آن اثر بگذارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com