روژی کورد: علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که به هنگام وقوع رخدادها در ایران، سخنان و نظرات خود را در گفتگوهایی ویژه و نه در گرس کنفرانسها بیان می کند، پس از حمله دیروز تهرانن در دیدار با گروهی از دانشجویان حملات روزچهارشنبه ۱۷ خرداد را که به گروه دولت اسلامی (داعش) نبت داده شده است را «ترقه‌بازی» مقایسه کرد و بر ضورورت تداوم دخالت ایران در سوریه و عراق تاکید کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در بخش از سخنانش گفت:«این حوادث نشان داد که اگر چنانچه جمهوری اسلامی در آن نقطه‌ای که مرکز اصلی این فتنه‌هاست ایستادگی نمی‌کرد، ما تا حالا گرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در داخل کشور داشتیم. ان‌شاءالله کلک این‌ها کنده خواهد شد.»

علی خامنه ای در رابطه با انجام این حملت گفت: «ملت ایران دارد حرکت می‌کند و پیش می‌رود. این ترقه‌بازی‌هایی هم که امروز شد، این‌ها هم در اراده‌ مردم تأثیری نخواهد گذاشت.»

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای گفته که هویت عاملان حمله روز چهارشنبه به تهران و شبکه‌های مرتبط با آن به‌طور کامل شناسایی شده است. به‌گفته وزیر اطلاعات در دو سال اخیر بیش از ۱۰۰ برنامه گروه‌های تروریستی خنثی شده است.

وزارت اطلاعات در بیانیه خود گفته است: «عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه‌های وهابی و تکفیری» می باشند که پس از جذب به داعش، از کشور خارج شده و در جنایات این گروه در موصل و رقه مشارکت داشته‌اند.

به‌گفته وزارت اطلاعات این افراد در مردادماه سال ۱۳۹۵، تحت فرماندهی فردی به نام «ابوعایشه» از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که شبکه آن‌ها متلاشی می‌شود و با مرگ ابوعایشه؛ از ایران می‌گریزند.

وزارت اطلاعات گفته است به دلایل امنیتی از انتشار نام این افراد خودداری می‌کند.

بر اساس اطلاعیه روز چهارشنبه وزارت کشور ایران مهاجمان شش نفر بودند. دو گروه به ‌شکل همزمان ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۷ خرداد به ساختمان اداری مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی حمله کردند. حمله‌کنندگان به مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی دو نفر بودند که نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم در درگیری با مأموران کشته شدند. مهاجمان به ساختمان مجلس چهار نفر بودند که پس از واکنش مأموران، یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس، در درگیری با مأموران کشته شدند.

مفسرین سیاسی کورد، قبلا از وجود برنامه حمله برنامه ریزی شده جمهوری اسلامی به کوردستان به بهانه وجود داعشیها در کوردستان خبر داده بودند، برنامه ای که گمان می رود اکنون در نظر دارد جامه عمل به خود بپوشاند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com