روژی کورد: پس از آنکه روز گذشته، دونالد ترامپ رئیس جمهوری امرکا، اعلام کرد که به نفع ملت امریکا از معاهده اقلیمی پاریس خارج می شود، جامعه جهانی در برابر این موضع امریکا، واکنش نشان داد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته است: آمریکا به جهان پشت کرد، اما ما به آمریکا پشت نمی‌کنیم.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق اقلیمی پاریس اظهار تأسف کرد و از جامعه جهانی خواست تلاش بیشتری برای حفاظت از محیط زیست به کار ببندد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز تأسف عمیق خود را از خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس اعلام کرده و گفته است آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی می‌توانست نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه‌ای ایفا کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا که در شکل‌گیری توافق اقلیمی پاریس نقش مهمی ایفا کرده است با صدور بیانیه‌ای دونالد ترامپ را متهم کرد که مانع از تحقق یافتن آینده بهتری برای شهروندان آمریکایی شده است.

جمهوری خلق چین نیز با صدور بیانیه‌ای از خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس اظهار تأسف کرده است. در این بیانیه نیز گفته شده که جامعه جهانی اکنون می‌بایست برای کاهش گازهای گلخانه‌ای اهتمام بیتشری کند.

دونالد ترامپ در بخشی از سخنانش از شروع تلاشها برای انجام مذاکرات جهت وصول توافق بر سر توافقنامه ای جدید نمود که منفعت ملت امریکا را نیز دربر داشته باشد اما سران کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای درخواست رئیس جمهوری آمریکا را با قطعیت رد کردند

برلین، پاریس و رم با یک بیانیه مشترک پیام روشنی به واشنگتن فرستادند: توافقی که ۲۰ سال بر سر آن مذاکره شده را نمی‌توان لغو کرد و به گونه‌ای دیگری درآورد که به نفع اقتصاد آمریکا باشد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما تحولی را که در دسامبر ۲۰۱۵ در پاریس رقم خورد غیر قابل بازگشت می‌دانیم و اعتقاد راسخ داریم که نمی‌توان درباره توافق‌نامه پاریس مجدداً مذاکره کرد. توافق اقلیمی پاریس ابزاری‌ست برای بقا و دوام سیاره ما، جوامع بشری و اقتصاد کشورها.»

این سه کشور اروپایی همچنین در بیانیه مشترکشان از جامعه جهانی خواسته‌اند برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تلاش بیشتری کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com