انزوا- تجربه جدا شدن از دیگران- ممکن است در اثر این مسئله ایجاد شود که فرد به طور فیزیکی از دایره اجتماع جدا شده باشد، مانند وقتی‌که به دلایل مختلف در منطقه‌ای دوردست زندگی می‌کند. اما انزوا می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد مثلا مانند وقتی که فرد احساس می‌کند که از نظر اجتماعی و یا احساسی و ذهنی به دلایل مختلف از دیگران متمایز و منزوی شده است.
“انزوای اجتماعی” و “خلوت گزینی” تفاوت معنایی بسیاری دارند و نباید این دو مقوله را یکی دانست. خلوت گزینی وضعیتی است که فرد اغلب به انتخاب خودش آن را اختیار می‌کند. زمانی را برای تنها بودن سپری کردن حتی می‌تواند برای سلامتی خوب باشد. تجربه‌ای انرژی‌زا که به ما اجازه می‌دهد تا با نیازها، هدف‌ها، اعتقاد‌ها، ارزش‌ها و احساسات خود رابطه‌ی مجدد برقرار کنیم و راجع به آن‌ها بهتر بیندیشیم. اما زمانی‌که فرد خلوتی طولانی را تجربه می‌کند و یا احساس انزوای اجتماعی در او شکل می‌گیرد، ممکن است احساسات تنهایی، اضطراب اجتماعی، درماندگی یا افسردگی در وی ایجاد شوند.
انزوای اجتماعی چیست؟
کمی زمان صرف تنهایی نمودن خوب است. و بعضی از مردم بیش از دیگران نیاز به خلوت دارند. برای مثال افرد درون‌گرا، از اینکه زمان زیادی را به تنهایی سپری کنند لذت می‌برند و روابط اجتماعی می‌تواند انرژی آن‌ها را تخلیه کند. درحالی‌که برون‌گراها همراهی دیگران را ترجیح می‌دهند و از روابط اجتماعی انرژی می‌گیرند.
انزوای اجتماعی – نبود روابط اجتماعی- به طور عام ناسالم در نظر گرفته می‌شود. مثلا هنگامی‌که افراد زمان زیادی را در تنهایی سپری می‌کنند، مخصوصا در شرایطی که از این تنهایی هیچ سودی نمی‌برند.
یا وقتی که شخصی خودش را از نظر اجتماعی منزوی می‌کند یعنی مدت زمان زیادی (روزها) در خانه می‌ماند و با دوستان و آشنایانش صحبت نمی‌کند و به طور کلی از مردم دوری می‌کند وهرگونه شکل ارتباط هرچند محدود، سطحی و کوتاه باقی می‌ماند. درحالیکه جای روابط معنادارتر، گسترده‌تر خالی می‌ماند. این‌ها به معنای انزوای اجتماعی هستند.
زمانی انزوای اجتماعی آشکار می‌شود که فرد از تعاملات اجتماعی اجتناب کند:
• این انزوا طلبی برای یک دوره طولانی همچنان ادامه پیدا کند.
• در نتیجه افسردگی، شرم و یا کمبود ارزش برای خود رخ دهد.
• با ترس از رها شدن و یا اضطراب اجتماعی همراه باشد.
• ثابت شود که این انزوا به روابط حرفه‌ای یا روابط اجتماعی مهم ضرر می‌زند.
انزوای اجتماعی می‌تواند احساسات تشدید شده‌ی فرد از شرم، کمبود اعتماد به نفس و عدم ارزش برای خود، تنهایی، افسردگی و یا دیگر نگرانی‌ها در بحث سلامت روان باشد. اگرچه انزوای اجتماعی می‌تواند هم عامل ایجاد کننده دیگر مشکلات روانی باشد و هم خود براثر مشکلات روانی ایجاد شود اما انزوا به تنهایی یک تشخیص ناخوشی نیست، اما می‌تواند از علائم افسردگی، اضطراب اجتماعی یا ترس از مکان‌های شلوغ (agoraphobia) باشد. شرایط دیگری که باعث مختل شدن مهارت‌های اجتماعی می‌شود ممکن است منجر به انزوا شود گرچه نه لزوما با انتخاب خود فرد.

انزوای احساسی چیست؟
انزوای احساسی می‌تواند در اثر انزوای اجتماعی رخ دهد و یا وقتی‌که فرد محرم یا و شریک احساسی ندارد. اگرچه داشتن روابط برای سلامت روان ما ضروری هستند اما آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد احساسات و افکار منفی نیز بشوند و انزوای احساسی می‌تواند به عنوان مکانیسم دفاعی فرد برای محافظت خودش از پریشانی عاطفی عمل کند.
وقتی افراد از نظر عاطفی منزوی هستند، احساسات خود را کاملاً در درون خود نگه می‌دارند و نمی‌توانند از دیگران حمایت عاطفی دریافت کنند. همچنین احساس خاموش شدن عواطف و یا بی‌حسی دارند و نسبت به برقراری ارتباط با دیگران بی‌میلی نشان می‌دهند مگر در مواردی که رابطه بسیار سطحی باشد. انزوای احساسی می‌تواند در درون یک رابطه صمیمی هم رخ دهد، به طور مشخص در نتیجه‌ی آزار، خیانت و یا دیگر مشکلات اعتماد کردن به فرد دیگر. یکی از طرفین یا هردو، در رابطه ممکن است به جای حس حمایت و کامل شدن، احساس تنهایی کند. تشخیص منبع این پریشانی و کمک گرفتن از یک مشاور می‌تواند برقراری ارتباط را بهبود ببخشد و اعتماد بین دو نفر را بازسازی کند و به زوج‌ها کمک کند تا پیوند عاطفی خود را دوباره ایجاد کنند.
 چگونه مشاوره می‌تواند به درمان انزوا کمک کند؟
مشاوره می‌تواند مشکلات روانی و احساسی که باعث بروز رفتارهای منزوی کننده می‌شوند را مورد بررسی قرار دهد. گاهی اوقات فرد انزوا را انتخاب نکرده است. بعضی افراد گزارش می‌دهند که علاقه‌مند به پیدا کردن دوست هستند و مایلند از نظرعاطفی دارای روابط اجتماعی باشند اما توانایی انجام این کار را ندارند زیرا می‌ترسند و نمی‌دانند که برای دوستیابی چه کار باید انجام دهند. به علاوه افراد زیادی هم در طول تغییرات بزرگ زندگیشان دچار انزوا می‌شوند مانند وقتی که شخصی شریک زندگی خود و یا فرد محرم خود را از دست می‌دهد. افرادی هم ممکن است انزوا را تجربه کنند زیرا به طور فیزیکی در نقاط دوردست زندگی می‌کنند. در هرکدام از این موارد احساس انزوا می‌تواند به شدت ناراحت کننده باشد. مشاوره می‌تواند به فرد کمک کند تا مهارت‌های اجتماعی لازم را کسب کند و یاد بگیرد تا علائم انزوا را مدیریت کند. در حقیقت روند مشاوره، خود می‌تواند موقعیتی را فراهم کند تا فرد بتواند اعتماد کردن و ایجاد یک پیوند عاطفی حمایتی با شخص دیگر را تجربه کند و همه‌ی این‌ها کمک می‌کنند تا فرد کمتر زندگی در انزوا را تجربه کند.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com