کانون زنان حقوقدان سورا با ارسال نامه ای سرگشاده به رییس جمهوری خواستار توجه جدی به مسائل زنان شدند.متن کامل این نامه به شرح زیراست.

نامه‌سرگشاده کانون‌زنان‌حقوقدان‌سورا به رئیس جمهور

جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و عرض ادب و احترام؛

اینک که اندوخته شگرف شما از اعتماد مردم این سرزمین، دوباره آیین اعتدال و اصلاح را ابقاء نموده است و در پرتو اعجاز انگشتان جوهرین، دوباره ایران سربلند و امیدوار، در اندیشه افق‌های روشن عدالت، امنیت و آزادیست، همراه با سپاس فراوان برای حضور پویا، مسوولانه و ثمربخش سرکار خانم مولاوردی در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، که براستی برگ درخشانی در کارنامه‌ حضرت‌‌عالیست، استدعا داریم به مساله زنان که مساله بشر و مساله ایران است، هم‌چنانکه بارها در دوران انتخابات اشاره فرمودید، نظری بیفکنید

اگر بخواهیم ستم‌دیده ترین انسان این سرزمین را به تصویر بکشیم بی‌تردید سیمای زنی را به خاطر خواهیم آورد که با داشتن چند فرزند و همسری بیکار، بیمار یا معتاد به مواد مخدر، کارگر ساده ایست که تامین معاش خانواده را بر عهده دارد.
او گرفتار در ساختارهای اجتماعی موجود از کارفرمای خود به دلیل زن بودن ستم می‌بیند، در فضای اشتغال امنیت ندارد و مورد تحقیر و توهین و تعرضات گوناگون قرار دارد، دستمزد او از همتایان مرد کمتر است، امکان پیشرفت و ترقی و دستیابی به مدارج بالا ندارد و بیمه و تامین اجتماعی ندارد.

او زن است و علاوه بر کار در کشتزار، کارخانه، مدرسه و…، تاریخ بشر هم‌چنان بار کار توانفرسا، پایان‌ناپذیر و بی‌مزد نگهداری فرزندان، بیماران و سالخوردگان و اداره خانواده را بردوش او نهاده است.

او در فضاهای عمومی امنیت ندارد و شب‌هنگام که خسته و درهم‌شکسته ازکار به خانه برمیگردد، آماج خشونت و آزار و تحقیر است.
در خانه نیز چنین است. از همسرش کتک میخورد و بهتان و افترا می‌شنود. بار بی‌مهری قوانین خانواده بردوش او سنگینی می‌کند. با همه این ستم‌ها نمی‌تواند طلاق خویش را بی‌صرف هزینه و زمان فراوان آن‌هم در صورتی که بخت و اقبال با او یار شود و توان اثبات رنجی راکه می‌کشد داشته باشد، بگیرد.

او ملزم به تمکین از همین مرد است و همسرش می‌تواند او را از حرفه خود به حکم دادگاه منع کند و علاوه بر او زن دیگری اختیار کند. همانطور که خانواده اش در کودکی او را از تحصیل باز داشتند و به گرداب ازدواج اجباری سوداگرانه افکندند، بر سفره آن‌ها نانی برای این دختر نبود و راه مدرسه ناامن و لغزش برانگیز بود. بارداری‌های متعدد سلامت جسم نوجوان او را به بازی گرفته و وضع جسمانی‌اش به هنگام کار مراعات نمی‌شود. برای او کودکی و جوانی رویایی ناشناخته است. او یک ‌‌‌نفس هوا به آسودگی و فراغ بال فرو نداده است.

او یک زن است

همین زن اگر در دانش و استعداد و مدارج تحصیلی و توانمندی و قدرت مدیریت واجد تمام شاخصه‌های کمال باشد و سر بر گردون بساید، باز به هنگام ضرورت خروج از کشور، محتاج اجازه دیگریست و او را می‌توانند به بهانه منافات با مصلحت خانواده از کارش باز دارند. احتمال راه‌یابی‌اش به مدیریت کلان کشور ناچیز است، هیچگاه شولای وزارت در نخواهد پوشید و در جرگه رجل سیاسی راهش نمی‌دهند.

جناب آقای رییس جمهور در کشور ما هم‌چون تمامی جهان جنسیت هم‌چنان محمل ستم‌کاری و ستم‌پذیریست. به آهنگ سهمناک خرد شدن استخوان‌های این زنان در زیر بار مصائب خویش گوش فرا دهید. شما امروز سرمایه اجتماعی شگفت انگیزی به برکت حضور بنفش‌پوش همه اینان در دست دارید، استدعا دارم عنایت فرمایید

فرایند برنامه ریزی و سیاست‌گذاری و‌ بودجه‌بندی کشور را به جاده دستیابی به عدالت جنسیتی و توزیع عادلانه امتیازات و منابع اجتماعی هدایت نموده، موجبات مشارکت فعالانه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان را فراهم آورید.
استدعا داریم برای اتخاذ ساز و کارهای نهادین در جهت فقر زدایی، آموزش، بهداشت، امنیت غذایی، ارزش‌گذاری کار خانگی، برابری دستمزدها .و حمایت قضایی از زنان اقدام فرمایید

به مدد ارائه لوایح به مجلس شورای اسلامی و تصویب قوانین و اصلاح ساختارهای فرهنگی و آموزشی به خشونت بر زنان در حریم خصوصی خانواده، در در فضاهای عمومی و کسب وکار خاتمه دهید

مقدمات اصلاح آن‌دسته از قوانین مربوط به زنان و خانواده را که موجد محرومیت و خشونت بر زنانند را با بهره‌گیری از فقه پویا و دانش نوین حقوقی و تجربیات سایر کشورهای اسلامی فراهم نمایید.برای ازدواج کودکان و ممانعت از تحصیل آنان چاره اندیشی قانونی و فرهنگی نمایید.

جناب آقای رییس جمهور تذکار حقوق زنان در منشور حقوق شهروندی و در سخنرانی‌های انتخاباتی حرکتی ارجمند است، اما امروز که فرصت را برای اقدام جدی به دیگر سو می‌افکنیم، روان اجتماع و زمین و محیط زیست از ناله‌های مادری که ستم می‌بیند، چندان درد می‌کشد که ای‌بسا تمامی تاریخ بشر را به رنجی ابدی دچار کند.

با سپاس فراوان
کانون‌زنان‌حقوق‌دان‌سورا
خراسان رضوی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com