برگزاری جشن عید رضوان در سراسر دنیا
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۷ مه ۲۰۱۷)

مرکز جهانی بهائی— جوامع بهائی سراسر دنیا به مدت ۱۲ روز در پایان ماه آوریل، بزرگ‌ترین عید خود را که عید رضوان نام دارد جشن گرفتند. این عید سالگرد روزهایی است که حضرت بهاءالله در بغداد در کنار رود دجله سپری کردند.

در سال ۱۸۶۳، حضرت بهاءالله به مدت ۱۲ روز در باغی در ساحل رودخانه دجله اقامت داشتند و در این مدت بسیاری از دوستان ایشان که در شهر حاضر بودند برای خداحافظی به ملاقاتشان آمدند. در طول این مدت، حضرت بهاءالله به دوستانی که در کنارشان بودند مأموریت الهی خود را اعلان کردند: طبق آنچه در کتاب‌های آسمانی قبل وعده داده شده است ایشان مظهر امر الهی برای این زمان هستند. حضرت بهاءالله، باغ محل اقامت در آن روزها را «رضوان» نام نهادند.

در دوران اقامت در باغ رضوان، حضرت بهاءالله اصول اساسی روحانی را که از بنیادی‌ترین تعالیم دیانت بهایی است مطرح کردند و به آغاز مرحله جدیدی در تحول و تکامل بشر اشاره نمودند. برقراری صلح و پایان جنگ و خشونت از ویژگی‌های این مرحله است.

امروزه، عید رضوان شادترین روز پیروان آیین بهائی است. در این روزهای خاص، جوامع بهایی در شهرها و روستاهای مختلف در سراسر جهان جشن‌هایی برگزار می‌کنند که حضور در آن‌ها برای عموم آزاد است.

بهاییان در روز اول رضوان در هزاران مرکز در سراسر دنیا، اعضای شوراهای محلی خود را از طریق رأی‌گیری انتخاب می‌کنند. در طول ۱۲ روز عید رضوان، مجمع‌های ملی در ۱۸۰ کشور و منطقه برگزار می‌شود که در طی آن نمایندگان محلی جوامع با حضور در این همایش‌ها، اعضای محفل روحانی ملی خود را انتخاب می‌کنند. ۹ نفری که به‌عنوان اعضای محفل روحانی ملی انتخاب می‌شوند مسئول تشویق، راه‌اندازی، هدایت و هماهنگی فعالیت‌های بهائیان در حوزه خود هستند. انتخابات بهایی به دلیل عدم وجود نامزد و کاندیدا از سایر انتخابات جهان متمایز است. انتخابات ملی امسال در تعطیلات آخر هفته در طی دو هفته، ۲۲-۲۳ آوریل و ۲۹-۳۰ آوریل برگزار شد.

هر سال در روز اول عید رضوان، بیت‌العدل اعظم پیامی خطاب به بهاییان عالم صادر می‌کند. در پیام امسال تأکید خاصی بر این واقعیت شده است که «رفاه نهایی عالم انسانی مستلزم آن است که نوع بشر از تفاوت‌های موجود فراتر رفته وحدت خود را به نحوی استوار تثبیت نماید.»

در ادامه این پیام آمده است: «هدف بهائیان از هرگونه کمکی به حیات اجتماع خود، ترویج وحدت و یگانگی است و هر یک از اقدامات جامعه‌سازی نیز به همین منظور صورت می‌گیرد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com