در فرهنگ امروز به نظر می‌رسد انسان‌های زیادی با مسئله شرمندگی از بدن روبرو می‌شوند. شرمندگی از بدن به معنای تحقیر افراد به دلیل داشتن اضافه وزن یا کمبود وزن، زشت و عجیب و غریب خطاب دادن افراد و به طور کل آزار فرد به دلیل فیزیک بدنی است.

اگر به یوتیوب و یا گوگل بروید و عبارت “body shaming” و یا “fat shaming” را جستجو کنید، با هزاران ویدئو و مقاله درباره‌ی این موضوع روبرو می‌شوید. البته در بسیاری از این پست‌ها افراد علیه عادت وحشتناک شرمندگی از بدن صحبت کرده‌اند اما باز هم می‌توانید ویدئوها و یا مقالاتی را ببینید که نویسندگان آن مشوق این رفتار هستند.
اینکه به شخصی بگوئید او بسیار لاغر مردنی و یا چاق خیکی است و در واقع وی را تحقیر کنید، می‌تواند باعث کمبود اعتماد بنفس در افراد شود و حتی باعث شود تا فرد به خود آسیب بزند.

در دنیای مجازی، امروزه افراد هرتعداد که بخواهند می‌توانند از خود و بدنشان فیلم و عکس منتشر کنند و این مسئله نکات مثبت و منفی خودش را دارد. اما کلمات مضر بیش از آنچه که فکر می‌کنید می‌توانند به افراد آسیب بزنند. با توجه به اینکه شاهد افزایش آزار و اذیت‌های اینترنتی هستیم، این وظیفه ما است که با یکدیگر متحد باشیم به جای اینکه براساس نظرات خودپسندانه از هم جدا شویم.

از هر منظری که نگاه کنید، شرمنده کردن دیگری از بدنش اصلا درست نیست. اگر بعضی از مردم در مورد هر ویژگی فیزیکی که دارید از جمله وزن، شکل و قیافه، قد یا امثال این، با قضاوت‌های بی موردشان حس بدی را به شما القاء می‌کنند، پس حتما وقتی شما نیز این رفتار را در مورد شخص دیگری انجام می‌دهید برای آن‌ها هم حس خوبی ندارد.

در ادامه به پنج علت می‌پردازیم که چرا نیاز داریم تا این رفتار ناهنجار را در جامعه متوقف کنیم.

 

  1. چنین رفتاری هیچ نتیجه‌ی مثبتی برای شما و دیگری ندارد.

آیا می‌توانید یک نکته مثبت که در نتیجه‌ی تحقیر فرد دیگری ایجاد می‌شود را بیان کنید؟

با صدا زدن مردم که آن‌ها چاق، بسیار لاغر، زشت، نفرت انگیز یا دارای هر صفت دیگری هستند، تنها بین خودمان و دیگران خصومت و دشمنی ایجاد می‌کنیم. آزار و اذیت هرگز مشکلی را حل نمی‌کند و مردم را دعوت نمی‌کند که روش زندگی‌شان را تغییر دهند. پس نیاز است تا از راه درست وارد شد.
اگر ما نگران سلامتی شخص خاصی هستیم وظیفه ماست که در این مورد سخن بگوئیم؛ اما نه با تحقیر طرف مورد نظر. شما می‌توانید نگرانی‌های خود را بدون اینکه به نظر سرد، بی‌نزاکت و منزجرکننده برسد، بیان کنید. می‌توانید پیشنهاد تغییراتی در روش زندگی او بدهید. مانند: مصرف غذاهای سالم‌تر و یا تحرک بیشتر. و این پیشنهادها تنها باید با تاکید بر اینکه این‌ها باعث می‌شود تا فرد احساس بهتری داشته باشد، انجام گیرد نه چاقی یا لاغری فرد مورد بحث. بالاخره بهترین راه اندازه‌گیری سلامت از اینجا می‌آید که ما چه حسی در درون خود داریم.

اینکه به کسی بگویند در لباس‌هایش افتضاح به نظر می‌رسد و یا نیاز دارد سی کیلو وزن کم کند هیچ کمکی به او نمی‌کند جز اینکه وی را به خودش دلزده و مایوس می‌کند. شما باید برای طرف مقابل شخصی باشید که می‌خواهد با رفتار صحیح و همچنین اهمیت دادن به طرف مقابل او را بالا کشیده و یا شاد کنید، نه اینکه با اشاره به هر نقصی، فرد مذکور را پایین کشیده باشید.

 

  1. شرمنده کردن مردم از بدن و فیزیک خودشان باعث دو دستگی بیشتر بین افراد جامعه می‌شود.

اگر قصد دارید تا با شخصی دوست باشید، شرمنده کردن آن‌ها از بدنشان قطعا تنها بین شما دشمنی ایجاد می‌کند نه دوستی. به اندازه کافی در دنیای کنونی مردم به دلالیل متفاوت دسته دسته هستند، دیگر نیازی نیست تا مردم خودخواه و خودپسند به مردم بگویند که چگونه باید زندگی کنند یا نکنند.
در شبکه‌های اجتماعی و اخبار می‌بینیم که مردم مرتباً به دلیل ظاهر و یا چیزی که پوشیده‌اند مورد حمله قرار می‌گیرند. اما این مسئله باید تغییر کند. زیرا افزایش چنین رفتارهایی باعث ایجاد یک جامعه سطحی و بی روح می‌شود که توسط تیترهای سطحی و خبرهای احساسی اداره می‌شود و حتی می‌تواند باعث نابودی دوستی‌ها شود. اینکه شخصی را می‌شناسید یا نه، در هر صورت وظیفه‌ی شما نیست که بدن شخص دیگری را مورد موشکافی قرار دهید.

به احتمال زیاد اگر فردی نیازمند کم کردن یا اضافه کردن وزن است، خودش می‌داند. اشاره کردن به این موضوع هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند. فقط آن‌ها را حمایت کنید و اگر از شما کمک خواستند، دست یاری به آن‌ها دهید.  آزار باعث جدایی می‌شود درحالیکه تمجید و حمایت سبب ایجاد پیوند، و تشکیل یک جامعه خواهد شد.

 

  1. شرمنده کردن دیگری از بدنش در حالت شدید، رفتاری است که می‌تواند منجر به نابودی زندگی آن فرد شود.

تحقیر فیزیکی افراد به طور روزمره می‌تواند اعتماد بنفس شخص را کاملا نابود کند. و این حس را در آن‌ها ایجاد کند که هیچ ارزش و هدفی در این دنیا ندارند. البته هرکسی می‌تواند انتخاب کند که نظر شخص دیگری بر روی آن‌ها اثر بگذارد یا نه اما مواجهه‌ی پایدار با نظرات منفی، سرانجام روی هرکسی اثر می‌گذارد. چه حسی به شما دست می‌دهد اگر شخصی به خاطر حرفهایی که شما به آن‌ها زده‌اید ناگهان شروع به گرسنگی دادن به خود کند و یا  اقدام به خودکشی کند؟
کلمات بسیار قدرتمند هستند و مردم به آن‌ها گوش می‌دهند. برخلاف چیزی که ممکن است فکر کنید، کلمات قدرت درمان و تخریب دارند. کودکان و نوجوانان مخصوصا نسبت به کلمات بسیار حساس‌تر هستند و شما داستان‌های زیادی در مورد نوجوان‌هایی که اقدام به خودکشی کرده‌اند می‌شنوید. آن‌ها به دلیل اینکه همجنس‌گرا، ترنس‌جندر، چاق، لاغر و… بودند مورد آزار قرار گرفته و در نتیجه اقدام به کشتن خود کردند. افراد باید انتخاب کنند تا در آزار دیگران مشارکت نکنند و هرجا فردی را در حال آزار توسط دیگری دیدند، به او کمک کنند. این کار می‌تواند زندگی یک فرد را نجات دهد.

 

  1. تحقیر بدن می‌تواند منجر به اختلالات خوردن شود.

برای فردی با اعتماد بنفس بسیار پایین شنیدن نظرات در مورد این‌که چقدر چاق یا لاغر است می‌تواند ایجاد کننده اختلالات خوردن شود.

اختلال در خوردن مخصوصا آنورکسیا (بی‌اشتهایی عصبی) بالاترین میزان مرگ و میر از هر بیماری روانی دیگر در جهان را دارد. نیازی وجود ندارد تا هرچیزی را که یک فرد می‌خورد مانیتور کنیم و مرتباً به آن‌ها برای وزنی که دارند حمله کنیم. اختلالات خوردن وضعیت‌هایی جدی‌ هستند، و تحقیر بدنی افراد به سادگی می‌تواند فردی را که در حال بهبود از آنورکسیا و یا بولیمیا (پرخوری عصبی) است را دوباره به بیماریش بازگرداند زیرا ممکن است ریشه‌های اختلالات خوردن هرگز از بین نروند. اگر شخصی با اختلالات خوردن را می‌شناسید به جای تحقیر بدنی، به او حمایت و عشق بدهید.

 

  1. تحقیر بدنی باعث دوام یافتن یک جامعه سطحی و کم عمق می‌شود.

چرا اینقدر مهم است که مردم چه شکل و قیافه‌ای دارند؟ اهمیتی ندارد، زیرا در زیر این پوست موقتی، همه ما روح فوق‌العاده‌ای داریم. انسان‌ها همه یک خانواده بزرگ هستند و اهمیتی ندارد اگر سیاه، سفید، چاق، لاغر، خداباور و بی‌خدا هستیم. تمام این‌ها برچسب‌هایی هستند که ما در این دنیا به خود می‌زنیم. انسان‌ها قادرند که از این برچسب‌ها عبور کرده و دنیای معنادارتر و مهربان‌تری‌ ایجاد کنند. سعی کنید شخصیت و روح افراد را ببینید نه پوست و رنگ ظاهرشان را.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com