Spanish Maria Jimena Rico and her Egyptian girlfriend Shaza Ismail during the press conference

بیماری مادر: دامی برای فرزند لزبین؛ ماجرای سفری که زوج لندن‌نشین را در ترکیه به زندان انداخت

تا کمتر از یک ماه پیش، جیمنا ریکوی اسپانیایی و شازا اسماعیل زاده مصر زوج جوانی در لندن بودند، جایی که عشقشان پدید آمده بود. تا اینکه پس از دریافت تماسی تلفنی از پدر خانم اسماعیل، راهی سفر شدند. سفری که طی آن، به گفته خودشان، تهدید به مرگ شدند، از مرزهای بین‌المللی فرار کردند و دست آخر در ترکیه زندانی شدند،‌ جایی که به گفته خانم اسماعیل، رفتارشان «دور از انتظار، غیرانسانی و وحشتناک» بود.

🏳️‍🌈 https://6rang.org/

«حقه زدن به این زوج»

این زوج زمانی که به امنیت رسیدند، در شهر توروکس، محل زندگی خانم ریکو، تصمیم گرفتند روبروی دوربین نشسته و کابوس سه هفته زندگی خود را بازگو کنند. داستانی که به نقل از خانم ریکو، با یک تماس تلفنی از پدر پارتنرش در دوبی و به هدف جدا ساختن آن‌ها از هم شروع شد.

خانم ریکو (۲۸ ساله) به خبرنگارانی که در اتاق جمع شده بودند تا داستنان او را بشنوند
گفت:‌ «من می‌خوام داستان‌مان را بازگو کنم چون گمان می‌کنم ممکن است به افرادی که در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که همجنسگرایی سرکوب می‌شود کمک کند.»

داستان با نیت خوب و بی‌گناهی آن‌ها شروع شد. این زوج در ۱۴ آوریل از لندن به دوبی پرواز کردند، زیرا پدر خانم اسماعیل به او گفته بود که مادر او در بیمارستان بستری شده است.

«اما این حقه‌ای بیش نبود.» جیمنا ریکو این را گفت و ادامه داد: «او تهدید کرد که ما را خواهد کشت و گفت ما بخاطر لزبین بودن ممکن است سر از زندان دربیاوریم.»

🏳️‍🌈 https://t.me/Iran6Rang

سپس، پارتنر او، خانم اسماعیل (۲۱ ساله)، توسط خانواده‌اش در مکانی زندانی می‌شود. اما این زوج موفق می‌شوند از آنجا فرار کنند و با یک پرواز به تفلیس بروند، به امید آنکه از تفلیس با هواپیما به لندن بازگردند.

اما با وجود آنکه بیش از سه هزار کیلومتر از خانواده خانم اسماعیل فاصله گرفته بودند، هنوز هم امنیت‌شان در خطر بود.

پدر خانم اسماعیل از فرودگاه سر درآورد و طی یک درگیری فیزیکی، ویزا و مدارکی که برای پرواز این تبعه مصر به لندن لازم بود پاره شد.

خانم ریکو در ادامه تعریف می‌کند که پس از این اتفاق مقامات گرج این زوج را تا مرز ترکیه اسکورت کردند. وزارت امور خارجه اسپانیا می‌گوید که این زوج سپس درشهر سامسون در شمال ترکیه دستگیر شده و به استانبول منتقل شده‌اند.

🏳️‍🌈 https://www.facebook.com/6rang.Iran

به نقل از خانم ریکو، این زوج در این شهر به جرمی «ظاهرا مرتبط با تروریسم» دستگیر شده، و کاغذهایی را امضا کرده‌اند که برایشان ترجمه نشده بود.

خانم ریکو به خانواده‌اش خبر می‌دهد که چه اتفاقی افتاده و آن‌ها پلیس اسپانیا را در جریان قرار می‌دهند.

پس از بازداشت سه روزه در زندان ترکیه، وزارت امور خارجه اسپانیا موفق می‌شود آزادی آن‌ها را تامین کند و امکان پرواز آن‌ها به اسپانیا را فراهم سازد، جایی که خانواده خانم ریکو با آغوش باز منتظر او بودند.

خانم ریکو درباره این تجربه می‌گوید: «من فکر می‌کردم که ما قرار نیست از زندان آزاد شویم، آن‌ها به ما گفتند من می‌توانم بروم اما پارتنرم باید بماند، و من هم گفتم من بدون او جایی نمی‌روم.»

Map showing couple's route

هرچند که پدر خانم اسماعیل، وقایع را جور دیگری تعریف می‌کند، معترف است که خود را به فرودگاه تفلیس رسانده تا مانع از سفر دخترش شود.

🏳️‍🌈 https://www.instagram.com/6rangiran

این پدر که نام او مشخص نیست، به کانال تلویزیونی اسپانیایی «آنتن سه» گفت: «زمانی که او به دوبی آمد، من او را در آغوش گرفتم. او گفت می‌خواهد در لندن بماند و من از او خواهش کردم به خانه بیاید و با هم درباره لزبین بودنش صحبت کنیم، چون او این را به ما از طریق یک پیامک گفته بود. او اینطور [درباره لزبین بودنش] آشکارسازی کرد، به مادرش یک پیامک داد.»

پدر خانم اسماعیل می‌گوید که وی به دخترش پیشنهاد داده است که همراه او به یک روانشناس مراجعه کند و او هم موافقت کرده است که در دوبی بماند و در آنجا درس بخواند. سپس، طبق ادعاهای این مرد، دخترش از محل زندگی خانواده غیبش می‌زند.

وی در اینباره می‌گوید: «وقتی او غیبش زد من به پلیس رفتم. یکی از دوستان به من گفت که شازا در گرجستان است و من گزارش دادم که یا او فرار کرده یا او را ربوده‌اند.»

🏳️‍🌈 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

وی سپس شرح می‌دهد که به همراه یک وکیل به تفلیس رفته و تاکید می‌کند که فقط کاغذهایی را پاره کرده که متعلق به گذرنامه قدیمی دخترش بوده است.

جیمنا ریکو می‌پذیرد که پدر پارتنرش کاری را که فکر می‌کرده بهترین است انجام داده: «من می‌دانم که پدر [خانم اسماعیل] عاشق دخترش است. اما ذهن او آنقدر بسته است که نمی‌تواند درک کند.»

شازا اکنون با ویزای موقت در اسپانیا زندگی می‌کند و پارتنرش امیدوار است که با او ازدواج کند.

Spaniard Maria Jimena Rico and her Egyptian girlfriend Shaza Ismail pose for photographers as they attend a press conference at the city hall of Torrox, near Malaga, southern Spain, 02 May 2017

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com