درخواست اعاده دادرسی کمال احمد نژاد، زندانی سیاسی در زندان میاندوآب که به اعدام محکوم است، از سوی دیوان عالی کشور رد شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دیوان عالی کشور، حکم صادره از سوی دادگاه کیفری میاندوآب که طی آن کمال احمد نژاد، زندانی سیاسی را به اعدام محکوم کرده بود، عینا تأیید و با درخواست اعاده دادرسی وی مخالفت کرد.

گفتنی است، درخواست اعاده دادرسی پنج زندانی سیاسی دیگر در این پرونده نیز به نام‌های «هملت عبدالهی»، «سلیمان کری»، «میلاد عبدی»، «سعید سیاهی» و «مصطفی (کیوان) طه‌زاده» که مجموعاً به ۷۵ سال حبس محکوم شده بودند، از سوی دیوان عالی رد گشته است.

یک منبع مطلع به پرونده این زندانیان به شبکه حقوق بشر کُردستان گفت: «در بهمن‌ماه سال گذشته دیوان عالی کشور مستقر در قم بعد از ۶ ماه برسی پرونده بدون برگزاری جلسه و احضار شهود پرونده، حکم دادگاه کیفری میاندوآب که در طی آن کمال احمد نژاد به اعدام و پنج زندانی سیاسی دیگر به نام‌های «هلمت عبدالهی»، «سلیمان کُری»، «میلاد عبدی»، «سعید سیاهی» و «مصطفی (کیوان) طه‌زاده» مجموعاً به ۷۵ سال حبس محکوم شده بودند را عنیا تأیید کرد. خانواده و وکلای این شش زندانی سیاسی برای درخواست اعاده دادرسی در طی هفته‌های گذشته دو بار با مسئولین دادگستری ارومیه ملاقات داشته‌اند ولی متأسفانه کارشناسان دادگستری تحت‌فشار نهادهای امنیتی بدون توجه به مدارک و شهود پرونده، این درخواست را رد کرده‌اند.»

این منبع مطلع در ادامه افزود، «پرونده این شش زندانی حدود چهارصد صفحه می‌باشد و تنها بر اساس گردشکاری ارائه‌شده از سوی وزارت اطلاعات تنظیم شده است و درحالی‌که وکلا و خانواده این زندانیان سیاسی مدارک و شهودی مبنی بر بی‌گناهی این زندانیان را فراهم کرده بودند، متأسفانه دیوان عالی کشور بدون برگزاری جلسه، حکم دادگاه کیفری را عیناً تأیید کرده بود.»

به گفته‌ی این منبع، «هرچند این زندانیان در سه جلسه بازپرسی اتهامات مطرح‌شده را قبول کرده بودند ولی در مردادماه سال گذشته در جلسه اصلی دادگاه در شعبه یک دادگاه کیفری میاندوآب که با حضور سه قاضی برگزار شده بود، این زندانیان ضمن رد این اتهامات، اعترافات اخذشده را تحت شکنجه اعلام کرده بودند اما دادگاه کیفری حتی بدون انجام بازسازی صحنه قتل و احضار شهود این زندانیان، حکم به محکومیت آنها داده بود.»

این منبع در پایان افزود، «متأسفانه تاکنون کلیه تلاش‌های وکلا و خانواده این زندانیان با بن‌بست مواجه شده و قطعی شدن حکم و خطر اجرای حکم اعدام کمال سبب نگرانی خانواده از اجرای حکم شده است.»

در پاییز سال ۹۳، کمال احمد نژاد، متهم ردیف اول به همراه پنج شهروند دیگر اهل «روستای گاومیش گلی» از توابع شهرستان میاندوآب به نامه‌ای «هلمت عبدالهی»،«سلیمان کری»، «میلاد عبدی»، «سعید سیاهی» و «مصطفی طه‌زاده» بعد از قتل یکی از اعضای بسیج به نام «هاشم زینالی» بازداشت و به مدت ۶ ماه در سلول های انفرادی اداره اطلاعات ارومیه تحت بازجویی و شکنجه برای گرفتن اعترافات تلویزیونی قرار گرفتند. فیلم اعترافات اجباری این زندانیان در آبان ماه سال گذشته در شبکه پرس تی‌وی و شبکه ارومیه منتشر شد.

هر شش زندانی در سال ۹۴ در یک دادگاه دیگر به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردی به ۸ ماه حبس محکوم شدند و پنج تن از این زندانیان زمانی حکم به آنان ابلاغ شده بود که امکان اعتراض به آن را نداشتند اما یکی از این زندانیان بعد از اعتراض به حکم ۸ ماه حبس از سوی دادگاه تجدیدنظر از این اتهام تبرئه شد.

جلسه دادگاهی این زندانیان مردادماه سال گذشته در شعبه یک کیفری شهرستان میاندوآب برگزار شده و علی‌رغم وجود شهود برای اثبات عدم حضور این زندانیان در محل قتل اما دادگاه بدون احضار شهود و توجه به دفاعیات وکیل پرونده حکم خویش را صادر کرد. بر طبق حکم صادره کمال احمد نژاد به عنوان متهم درجه یک به قصاص محکوم شد و هر پنج زندانی دیگر به اتهام مشارکت در قتل به ۱۵ سال حبس محکوم شدند. چهار تن از این زندانیان به نام‌های «هلمت عبدالهی»، «میلاد عبدی»، «سعید سیاهی» و «مصطفی (کیوان) طه‌زاده» بعداً با تودیع وثیقه سیصد میلیونی به طور موقت از زندان آزاد شدند ولی اواخر اسفندماه سال گذشته بعد از قطعی شدن حکم در دیوان عالی کشور، آنها مجدد بازداشت و به زندان میاندوآب منتقل شدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com