دبیرکل خانه کارگر ایران روز شنبه دوم اردیبهشت‌ماه گفته است که در سال گذشته ۹۴ هزار کارگر بخش صنعت در ایران شغل خود را از دست داده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر ایران، در نشست خبری که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد، اظهار کرد: «در سال گذشته ۴۸ هزار نفر در چرخه صنعت شغل جدید به دست آوردند اما ۹۴ هزار نفر شغل از دست دادند».

محجوب وضعیت اشتغال صنعتی در ایران را «بسیار بد» و «اضطراری» توصیف کرد و گفت: «اشتغال صنعتی شیب منفی دارد و در چنین وضعیتی دائماً کارگران بیکار می‌شوند».

پیش از این مرکز آمار نیز از افزایش شمار بیکاران و کاهش مشاغل صنعتی طی یک‌سال گذشته خبر داده بود. بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری به ۱۲.۴ درصد رسیده و همزمان با آن سهم مشاغل صنعتی نزدیک به ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

اسحاق جهانگیری، معاون روحانی، اوایل فروردین اعلام کرد علاوه بر میلیون‌ها بیکار، سالانه نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز وارد بازار کار می‌شوند. او افزود دولت در بهترین حالت بتواند برای ۶۰۰ هزار تن از این افراد شغل ایجاد کند و سایرین بیکار می‌مانند.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود ایران را شانزدهمین کشور به لحاظ نرخ بیکاری بالا دانسته است.

دولت حسن روحانی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را ۱۱ درصد همراه با ایجاد ۶۷۰ هزار فرصت شغلی اعلام کرده است. کارشناسان اقتصادی رشد اقتصادی اعلام شده را «غیرواقعی» و «متکی به افزایش صادرات و قیمت نفت» می‌دانند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com