روژی کورد: یک گروه امدادرسانی پزشکی در سوریه روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین اعلام کرد حمله شیمیایی احتمالی در استان ادلب دستکم ۱۰۰ کشته برجای گذاشته است و ۴۰۰ نفر نیز از مشکلات تنفسی رنج می‌برند.

بنا بر گفته مخالفان رژیم اسد، ۹ کودک و ۲۶ بزرگسال در اثر حمله شیمیایی با گاز سمی به شهر خان شیخون در سوریه کشته شد‌ه‌اند. این شهر در استان ادلب و در دست شورشیان سوری قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انجمن سازمان‌های مراقبت پزشکی گفته که احتمال می‌رود شمار کشته‌ها افزایش یابد. این انجمن ائتلافی از سازمان‌های امدادرسانی مستقر در پاریس است که به بیمارستان‌های سوریه کمک می‌رساند.

یک گروه مدافع حقوق بشر سوریه که مخالف بشار اسد است می گوید نیروهای روسیه یا دولت سوریه در شمال غربی سوریه حمله شیمیایی انجام داده که بر اثر آن دست‌کم ۱۰۰ نفر از جمله ۱۱ کودک کشته شده اند. این منبع می گوید ۴۰۰ نفر نیز از مشکلات تنفسی رنج می برند.

تلویزیون “خبر شرق” نزدیک به محافل اپوزیسیون سوریه شمار کشته‌ها را ۶۰ و تعداد آسیب‌دیدگان را ۱۵۰ نفر عنوان کرده است.

انجمن سازمان‌های مراقبت پزشکی افزوده است: «از ساعت شش و ۳۰ دقیقه ما شاهد ۴۰ حمله بودیم. شمار تلفات همزمان با ادامه حملات در منطقه ادلب و همچنین حملات غیرشیمیایی در حما رو به افزایش است».

کمیسیون تحقیق سازمان ملل برای سوریه، در بیانیه‌ای گفته که تحقیقات درباره این حمله را آغاز کرده است.

در این بیانیه آمده است: «گزارش‌های منتشره مبنی بر اینکه این حمله شیمیایی بوده است به شدت نگران‌کننده است».

سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی که مقر آن در لاهه هلند است، هم گفته که «در حال جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات از منابع در دسترس است».

از سوی دیگر، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، تاکید کرده که اگر مشخص شود رژیم سوریه در این حمله دست داشته است باید آن را جنایت جنگی دانست.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، حمله یاد شده را «شنیع» خوانده و ضمن محکوم کردن آن، گفته است که چنین اقدامی نمی‌تواند از سوی جهان متمدن نادیده گرفته شود.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نیز این حمله را «وحشتناک» خوانده و گفته است اعتقاد دارد که حمله یاد شده شیمیایی بوده و از هوا صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی به خبرنگاران در بروکسل گفت: «آنچه که ما می‌دانیم این است که یک حمله شیمیایی و از هوا صورت گرفته است».

آقای دی میستورا تاکید کرد باید مسوول این حمله معلوم شود و حساب پس بدهد.

او که مسوول مذاکرات میان شورشیان سوری و حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، است اظهار داشت، هر زمان نشانه‌ای از پیشرفت بروز می‌کند، یکی – نامعلوم- همواره سعی می‌کند این روند را تخریب کند.

«ولی ما قرار نیست تسلیم شویم. برعکس، باید از این لحظات وحشتناک استفاده کنیم تا نشان دهیم که مغلوب نخواهیم شد».

گزارش دیگری حاکی است که شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه نشستی را برای بررسی این حمله برگزار کند.

به گزارش رویترز، نیکی هیلی سفیر آمریکا که کشورش ریاست شورای امنیت در ماه آوریل را به عهده دارد، گفته است: «ما از وقوع این حمله شیمیایی که در سوریه رخ داده است به شدت نگرانیم و به همین دلیل فردا صبح (چهارشنبه) جلسه‌ای علنی در این زمینه برگزار خواهد شد».

دولت اسد تاکنون چند بار به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم شده است. سال گذشته سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه دست کم سه بار از گاز کلر در حملات به مخالفان استفاده کرده است.

چند روز پیش هم مخالفان اسد اعلام کرده بودند دولت سوریه در حمله به شهر حما از مواد شیمیایی استفاده کرده است.

مرداد ماه گذشته یک گروه سوری امدادرسان که در منطقه تحت کنترل شورشیان فعالیت می کند، اعلام کرد یک فروند هلیکوپتر احتمالا بشکه های حاوی گازهای سمی را به روی یکی از شهرک های این منطقه ریخته است. کمی بعد روسیه هرگونه نقش در این اقدام را رد کرد.

در آبان گذشته نیز اینبار، ارتش روسیه ادعاکرد پرسنل آنها شواهدی مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی سوری های مخالف دولت اسد پیدا کرده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com