رئیس سازمان محیط‌زیست ایران، ضمن اعلام اینکه زمین‌های بسیاری از استان‌ها به مرز غیرقابل‌بازگشت رسیده و ۳۰ درصد از پوشش گیاهی ایران رو به نابودی است، از مرگ تالاب‌های بختگان، جازموریان و گاوخونی خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، معصومه ابتکار در گفتگویی که روز پنج شنبه ۱۰ فروردین ماه با خبرآنلاین انجام داد، گفت: «فرونشست زمین در ایران غیرقابل بازگشت است و زمین‌های بسیاری از استان‌ها به دلیل برداشت بی رویه آب و حفر چاه‌های غیرمجاز به نقطه غیرقابل بازگشت نزدیک شده‌اند.»

او همچنین گفت: «تهران هم مانند استان‌های دیگر در معرض برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی است و سدسازی سبب شده تا رودخانه‌هایی که به تالاب‌های ریخته می‌شد خشک شود.»

خانم ابتکار همچنین از چرای چهار تا پنج برابری دام‌ها و افزایش دما در ایران به عنوان دو عامل دیگر تشدید بحران زیست‌محیطی در کشور نام برد.

رئیس سازمان محیط زیست در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تشریح عملکرد این سازمان در چهار سال گذشته پرداخته و گفت که محیط زیست از اولویت‌های دولت یازدهم بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین به حملات و انتقادها از دولت حسن روحانی در زمینه محیط زیست اشاره کرده و گفت که برخی افراد از مسائل و مشکلات زیست‌محیطی برای «تخریب دولت» استفاده می‌کنند.

خانم ابتکار بحران اخیر زیست‌محیطی در استان خوزستان به عنوان یکی از این مصادیق نام برده و  گفت که «این موج لطمه شدید و جدی به روحیه، باور و انتظارات مردم وارد کرد.»

وی همچنین با انتقاد از برخوردهای دوگانه برخی نمایندگان استان خوزستان در خصوص تالاب «هورالعظیم» هم گفت که «ما در هورالعظیم با وضعیتی روبه‌رو شدیم که در دوره قبل انجام شده بود و در آن دوره ظاهراً هیچ کسی اعتراضی نداشته و سکوتی حاکم بوده است.»

وی به موضوع رها شدن پسماند‌های نفتی در تالاب «هورالعظیم» اشاره کرد و گفت که «نمایندگان مجلس که در آن دوره حضور داشتند و به اتفاقاتی که برای هورالعظیم می‌افتاد آگاه بودند٬ اما چرا هیچ کس در آن دوران اعتراضی نکرد، خدا عالم است.»

به گفته این مقام مسئول٬ در دولت قبل شرکت‌های نفتی برای اکتشاف و فعالیت‌های نفتی هورالعظیم را تحویل گرفته و این تالاب را قطعه‌بندی کردند که با تذکر و پیگیری سازمان محیط زیست دستور لازم در این زمینه از سوی وزیر نفت صادر شد.

وی اضافه کرد: «با کشمکش‌ها و مقاومت‌های بسیاری از سوی برخی افراد روبه‌رو بودیم که با احیای تالاب مخالفت می‌کردند٬ چرا که برای آنها راحت‌تر این بود که تالاب خشک شود تا آنها آسان‌تر کارشان را بکنند.»

رادیو فردا در این خصوص گزارش کرد؛ انتقاد و حمله به معصومه ابتکار٬ رئیس سازمان محیط زیست، در چهار سال اخیر یکی از مهم‌ترین محور‌های مورد علاقه محافظه‌کاران منتقد دولت حسن روحانی بوده است.

این دسته از محافظه‌کاران طی این مدت بارها مسائل و مشکلات زیست‌محیطی در استان‌ها رادستاویزی برای حمله به دولت یازدهم قرار داد‌ه‌اند.
معصومه ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود به بحث انتخابات آینده شور‌اها در ایران اشاره کرد و گفت که «اگر قرار باشد این شوراها جنبه تشریفاتی داشته باشد٬ جای تاسف دارد.»

ابتکار همچنین گفت که اگر قرار باشد اعضای شورای شهر «وارد زد و بند و بیزینس‌های خود شوند» این هم مسئله‌ای تاسف‌برانگیز است.

وی اضافه کرد: «عده‌ای فکر کردند که پستی را بگیرند و بعد به دنبال درآمدزایی و جبران پول نداشته خود بروند.»

ابتکار افزود: «کسی که وارد معامله و معادله شده باشد که نمی‌تواند روبه‌روی شهرداری بایستد و مخالفت کند، نمی‌تواند سرسختانه از حقوق مردم دفاع کند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com