سازمان حقوق بشر ایران اخیرا گزارشی در مورد آمار اعدام اعدام در ایران منتشر نموده است که بنا بر آمار این سازمان حقوق بشری در مدت سال ٢٠١۶ میلادی ۵٣٠ نفر به دستور دستگاه قضائی جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

به گزارش این سازمان حقوق بشری، مقامات جمهوری اسلامی تنها در دو ماه نخست سال ۲۰۱۷ دستکم ۱۴۰ نفر را اعدام کرده‌اند.”

خبرنگار سرویس حقوق بشر مروفایتی دلایل اجرای احکام گسترده اعدام در ایران بخصوص در مناطق اتنیکی و نحوه‌ی عملکرد “دادگاههای انقلاب” را با دکتر محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در میان گذاشته است.

آقای امیری معتقد است که “دادگاه‌های انقلاب” یک ارگان سیاسی، غیر مستقل هستند که تنها هدفشان حفظ نظام جمهوری اسلامیست و می‌افزاید، وقت آن رسید که جامعه‌ی مدنی و جامعه‌ی حقوقدانان در ایران صحبت از انحلال دادگاههای انقلاب بکنند.

وی همچنین در مورد اهداف پشت پرده‌ی اعدامها اعلام کرد: که ما معتقد هستیم که هر اعدامی با هر اتهامی که باشد، یک اعدام سیاسی است.

دکتر محمود امیری مقدم  که در سال ۲۰۰۸ جایزه «آندرش یاره» را بخود اختصاص داده، عنوان کرد طبق مطالعاتی که انجام داده‌اند، آمار اعدامها به طور شخص با وقایع سیاسی در ایران در ارتباط هست و هر موقع که حاکمیت انتظار اعتراضات مردمی را داشته باشد، آمار اعدامها نیز افزایش می‌یابد.

به گفته‌ی این فعال حقوق بشری مقیم نروژ، اعدام تنها ابزار مهم جمهوری اسلامی و حکومتهای دیکتاتوری برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم است.

دکتر مقدم یادآور شد که خبر رسانی آنطور که در مناطق مرکز ایران وجود دارد، در زندانهای مناطق اتنیکی مثل اهواز و کوردستان و بلوچستان وجود ندارد.

دکتر امیری مقدم که در سال ۲۰۰۷  جایزه سازمان عفو ​​بین الملل نروژ را از آن خود کند، عنوان میکند، طبق آمارگیری سازمان حقوق بشر ایران در سال ٢٠١۵ میلادی ۶۵ درصد آمار اعدامیان توسط رسانه‌های حکومتی اعلام شده‌اند، اما طبق همین آمارگیری تنها ۵ درصد اعدامیان مناطق اتنیکی در ایران از رسانه‌های حکومتی اعلام شده‌اند.

فایل صوتی گفتگو با دکتر مقدم

بیوگرافی دکتر محمود امیری مقدم

دکتر محمود امیری مقدم، متولد ۱۹۷۱ متخصص  ایرانی نروژی اعصاب و مدافع حقوق بشر است

دکتر محمود امیری مقدم سالهای کودکی خود را در شهر کرمان، در حدود ۱۰۰۰ کیلومتری جنوب شرق تهران در ایران به سر برد . او در سن ۱۴ سالگی  به عنوان یک پناهنده  به نروژ رفت .

دکتر محمود امیری مقدم در سال ۱۹۹۶ مطالعات پزشکی خود را در دانشگاه اسلو به اتمام رسانده است، و بعد از آن دکترای خود را در مرکز علوم اعصاب و بیولوژی / مولکولی در آن دانشگاه به اتمام رسانید.

دکتر محمود امیری مقدم در سال ۲۰۰۴  نشان طلای بهترین دکترای پزشکی سال در دانشگاه اسلو را از دستان شخص پادشاه نروژ دریافت کرد.

دکتر محمود امیری مقدم در سابقه خود همکاری با نخبگانی نظیر پیتر اگره، برنده جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۰۳ را دارد. او همچنین، دکتر محمود امیری مقدم،  در سال ۲۰۰۶،  یک سال را جهت اخذ فوق دکترای خود  در دانشکده پزشکی هاروارد گذرانده است

دکتر محمود امیری مقدم  توانست در سال ۲۰۰۸ جایزه «آندرش یاره» را بخود اختصاص بدهد

او یکی از اعضای آکادمی علوم و ادبیات نروژ است. در سال ۲۰۱۳ محمود امیری مقدم توسط یک پانل مستقل به عنوان یکی از ۱۰ «درخشان ترین مغز» در کشور نروژ انتخاب شد.  این  لیست توسط روزنامه سراسری «وردنس گانگ / و گ » منتشر شد.

نام دکتر محمود امیری مقدم  به عنوان یک مدافع حقوق بشر شناخته شده است. به همین خاطر او توانست در سال ۲۰۰۷  جایزه سازمان عفو ​​بین الملل نروژ را از آن خود کند

امروز او به عنوان استاد پزشکی و رئیس آزمایشگاه مولکولی علوم اعصاب در دانشگاه اسلو کار می کند. او همچنین یکی از بنیانگذاران و سخنگوی سازمان غیر دولتی ( ان جی او) حقوق بشر ایران است  که نظارت بر موارد نقض حقوق بشر در ایران را انجام میدهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com