پناهجوی لزبین ایرانی در عراق از وضعیت خود و تلاش برای امیدوار ماندن پس از فرمان اجرایی ترامپ می‌گوید.

Image may contain: one or more people and people standing

(برگردان از انگلیسی به فارسی)

منع ورود و اعطای پناهندگی شهروندان ایرانی و پنج کشور دیگر به آمریکا که برای بار دوم توسط رئیس‌جمهور امریکا به امضا رسید از امروز شانزدهم مارس اجرایی می‌شود. این فرمان اجرایی که شامل شهروندان ایران، سومالی، سودان، یمن، سوریه و لیبی می‌شود توسط ۱۳۰ نفر از کارشناسان سیاست خارجی محکوم شده است.

خبرنگار ان‌پی‌آر با یکی از پناهجویان لزبین ایرانی در شهر اربیل صحبت کرده است. او که خود را بهار معرفی می‌کند امید خود برای رسیدن به یک کشور امن را با فرمان اجرایی ترامپ بربادرفته می‌بیند. وی نام خانوادگی خود را از ترس مسایل امنیتی که ممکن است متوجه خانواده‌اش در ایران شود بازگو نمی‌کند.

بهار می‌گوید با نزدیک شدن مدت انتظارش برای انتقال به یک کشور امن به حدود دو سال، خوش‌بینی اولیه‌اش اکنون به اضطراب و افسردگی بدل گشته است:

«من واقعا نمی‌دانم باید چه کار بکنم، خیلی امیدوار بودم که پیش از آنکه این سخت‌گیری‌ها تمدید شود به آمریکا پرواز کنم. تمام مدت زمان حضورم در اینجا تحت فشار بوده ام. نه تنها مذمتم می‌کنند، بلکه هم بخاطر ایرانی بودن و هم بخاطر لزبین بودن مورد تعرض قرار گرفتم.»

بهار می‌گوید گروه‌های حقوق بشری از وضعیت او آگاهند، «اما تا اینجای کار، هیچ راهی رو به جلو برای من نیست، من گیر افتاده‌ام.»

بهار می‌گوید که در ایران از سوی اقوام پارتنرش که رابطه لزبین‌ها را غیراخلاقی می‌دانند دچار دردسر شده بود و این مشکلات در سال ۲۰۱۴ به اوج خود رسید.

او می‌گوید که برای شرکت در رژه غرور هم‌جنس‌گرایان به استانبول سفر کرده و در بازگشت از سوی ماموران دولتی با مشکل مواجه شده است: «به من گفته شد که احتمال دارد دستگیر شوم و تحت پیگرد قرار بگیرم.»

این جریانات فشارها را بر روی او دوچندان می‌کند تا جایی که رابطه او و دوست‌دخترش بهم می‌خورد و بهار به اربیل فرار می‌کند. او می‌گوید برای نخستین مصاحبه با افسران امور پناهندگی آمریکا حدود یک سال و نیم صبر کرده است و طی یک ماه گذشته آزمایش‌های پزشکی لازم برای ورود به آمریکا را نیز انجام داده بود و انتظار داشت که زودتر با پرواز او موافقت شود. اما امیدهای او با فرمان جدید ترامپ و منع ورود ایرانیان ناامید شد.

«الان دو سال شده و من شرایط مالی خیلی بدی دارم. شرایط من اینجا در اربیل خیلی دشوار است. اینجا یک جامعه خیلی محافظه‌کار و مذهبی است که مشکلات زیادی برای من ایجاد می‌کند. مردم ظاهر مرا و لباس پوشیدنم را سرزنش می‌کنند، از من می‌پرسند چرا مثل پسرها لباس می‌پوشم.»

او کارش را از دست داده و مجبور شده محل اقامتش را عوض کند. در این میان فرمان منع مسافرتی ترامپ او را در شرایط روحی بدی قرار داده است: «من واقعا افسرده شده‌ام و نمی‌دانم باید چکار کنم.»

بخشی از این مشل از آن جا ناشی می‌شود که او بخاطر لزبین بودنش در اربیل تنها مانده و از جامعه ایزوله شده است: «تا جایی که می‌دانم من تنها ال‌جی‌بی‌تی ایرانی در اربیل هستم، یا شاید هم در عراق. دفتر پناهندگی سازمان ملل به من اطلاعاتی در اینباره نمی‌دهد و تنها اطلاعاتی که دارم از پناهندگان ایرانی در ترکیه است. تنها کاری که می‌توانم بکنم این است که روحیه‌ام را حفظ کنم و امیدم را از دست ندهم.»

وبسایت شش‌رنگ:
http://6rang.org

صفحه فیسبوک شش‌رنگ:
https://www.facebook.com/6rang.Iran

کانال شش‌رنگ در تلگرام:
https://t.me/Iran6Rang

فضای اختصاصی شش‌رنگ در تریبون زمانه:
https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com