۲ مارس روزی که در جهان به عنوان روز معرفی فرهنگ قوم بلوچ نام گزاری شده است. بدون هیچ اشاره ای به آن در رسانه های ایران به پایان رسید.

قابل یادآوری است که پیش از این نیز تاکنون هیچگاه روز معرفی فرهنگ بلوچ در ایران برگزار نشده است.

عدم پوشش روز جهانی معرفی فرهنگ قوم بلوچ تنها اجحاف اعمال شده در حق این قوم ساکن در چهار چوب مرزهای ایران نیست بلکه بدلیل عدم تدریس زبان مادری این مردمان، زبان بلوچی در حال نابودی میباشد و علاوه بر این بسیاری از فعالان سیاسی بلوچ حاکمیت را متهم میکنند در صدد است با تغییر بافت جمعیتی و مذهبی شهرهای بلوچستان بکلی وجود تاثیر گذار این قوم را در سرزمین خود بسمت نابودی بکشد.

در همین زمینه اکبر ترکان معاون دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی در ۲۵ بهمن در گفتگو با وبسایت خانه ملت از طرحی خبر داده بود که خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی برای توسعه سواحل مکران دستور داده است ۲.۵ میلیون نفر به جمعیت مناطق سواحلی بلوچستان افزوده شود.

این طرح تصویب شده حاکمیت در حالی است که بسیاری از علما و رهبران سیاسی-اجتماعی بلوچ اجرای آن را در راستای نابودی هویت و وجود فرهنگ و قوم بلوچ میدانند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com