شش سال حبس براى یک پناهنده اهوازی در کشور هلند بعد از بازگشت به اهواز

ضیاء سوارى ۲۴ ساله از اهالى کوى علوى(حی الثوره) که در مارس ۲۰۱۶ از هلند به اهواز برگشته بود در ۱۴/۰۴/۲۰۱۶ توسط قرارگاه امنیتى سپاه ابوالفضل العباس دستگیر و به اتهام عضویت در جنبش آزادى بخش الأحواز و فعالیت تبلیغى علیه نظام جمهورى اسلامى ایران محاکمه و به استناد مواد ۵۰۰ و ۴۹۹ ناظر به ماده ۵ قانون مجازات اسلامى به ۶ سال حبس تعزیرى توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب اسلامى اهواز محکوم شد.

حکم اولیه بعد از درخواست تجدید نظر در شعبه ۱۶(قاضى سعید کوشا) بررسى و ضمن رد اعتراض تجدید نظر خواه رأى شعبه ۲ دادسراى انقلاب را تایید و اخیراً به ضیاء سوارى ابلاغ گردید.

بنا به حکم صادره، ضیاء سوارى در ۱۹/۰۵/۲۰۱۵ بدلیل شرکت در حوادث بعد از بازى الهلال سعودى و فولاد اهواز توسط نیروهاى امنیتى بازداشت و با قید وثیقه آزاد و همراه یک خواننده عرب اهوازى بنام عماد عبیات به کشور هلند پناهنده شده بود. در جزئیات حکم صادره وبنا به گزارش قرارگاه امنیتى سپاه حضرت ابوالفضل العباس ضیاء سوارى با یکى از بستگانش و فعال عرب بنام عیسى سوارى در ارتباط بوده و در فضاى مجازى فعالیت زیادى داشته است و در تظاهرات مقابل سفارت جمهورى اسلامى ایران در هلند شرکت کرده بود.

ضیاء سوارى بدلیل فشار دادگاه انقلاب اهواز بر خانواده او در مورد وثیقه سپرده شده مبنى بر مصادره ملک آنها و همچنین نداشتن اوراق پناهندگى و پشتیبانى مالى و سهل انگارى اداره مهاجرت کشور هلند و وضعیت وخیم پناهندگى در آن کشور در مارس ۲۰۱۶ به اهواز برگشته بود و در آوریل ۲۰۱۶ توسط قرارگاه امنیتى سپاه حضرت ابوالفضل العباس اهواز دستگیر مى شود.

عیسى سوارى پناهنده و فعال عرب در هلند مى گوید: ضیاء سوارى چند روزى نزد من بود و با هیچکدام از تشکیلات یا سازمان هاى سیاسى ارتباط نداشته است و بدلیل روشن نشدن وضعیت پناهندگیش در هیچ فعالیتى شرکت نکرده و حتى زمانى که ضیاء سوارى در هلند بود، تظاهراتى در مقابل سفارت ایران نداشتیم.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com