سازمان ملل، یکم مارس را روز جهانی عدم تبعیض نامگذاری کرده است. هدف این نامگذاری از بین بردن هر گونه تبعیض مذهبی، ملیتی، سنی، نژادی، جنسی، زبانی، جنسیتی، قومی و… اعلام شده است. شعار روز جهانی عدم تبعیض در سال ۲۰۱۷ «سر و صدا ایجاد کن!» است که از این طریق مردم دنیا تشویق به اعتراض علیه تبعیض و شکستن سکوتشان شوند.


بسیاری از شهروندان در ایران به دلایل مختلف مورد تبعیض قرار می‌گیرند. این تبعیض‌ها نه فقط از جانب حکومت (مجازات حکومتی)، بعضاً به دلیل تعصبات اجتماعی از جانب مردم و گروه‌ها نیز اعمال و بسیاری از حقوق این افراد ضایع می‌شود.
از نمونه‌تبعیض‌هایی که جمهوری اسلامی روا می‌دارد می‌توان به تبعیض و خشونت علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی، محدودیت‌های قانونی و اجرایی در خصوص زنان (مانند حجاب) و فشار، محدودیت و خشونت بر مهاجران و پناهندگان افغان، اقلیت‌های اتنیکی( عرب‌ها بلوچ‌ها، کردها و ..) و اقلیت‌های مذهبی(جامعه نوکیشان مسیحی، بهاییان و…) اشاره کرد.
سازمان عدالت برای ایران در گزارش‌ها و اطلاعیه‌های بسیاری به نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی و تبعیض‌های روا داشته شده از جانب حکومت بر شهروندان پرداخته است و با انتشار بیانیه‌هایی خواستار لغو تمامی قوانین تبعیض‌آمیزی شده است که منجر به آزار و بازداشت و شکنجه شهروندان می‌شود.
بیش‌تر بخوانید
گزارش«بیانیه مشترک ۱۹ سازمان مدافع حقوق بشر در رابطه با وضعیت مسیحیان در ایران» را از این‌جا بخوانید.
گزارش«بیانیه مشترک ۳۰ سازمان حقوق بشری: اعدام پنج عرب اهوازی را متوقف کنید» را از این‌جا بخوانید.
گزارش«ده نهاد حقوق بشری: اتحادیه اروپا مانع ادامه حبس و آزار بهائیان در ایران شود» را از این‌جا بخوانید.
گزارش«سی‌و‌پنج‌سال در حجاب؛ گزارشی پیرامون نقض گسترده حقوق زنان در ایران» را از این‌جا بخوانید.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com