«همزیستی»، اثری از Bojidar Ikonomov هنرمند بلغار

در هفته‌ای که گذشت، کتلین وین (Kathleen Wynne) رئیس دولت ایالتی اونتاریو کانادا، در مسجد انجمن مسلمانان کانادا در استان کبک که اخیرا مورد حمله تروریستی قرار گرفت، حاضر شد.

کتلین وین، نخست‌وزیر ایالت اونتاریو، فمنیست و لزبین آشکار است. وی به منظور حمایت از جامعه مسلمانان کبک در این مسجد حضور پیدا کرد و در بخش‌های زنانه و مردانه مسجد در محکومیت این عمل غیرانسانی و مرگبار به طور جداگانه به سخنرانی پرداخت.

حضور او اما در ابتدا چندان با استقبال مورد انتظار روبرو نشد. مسئولان از او خواستند تا زمانی که نماز آقایان تمام شود در گوشه‌ای در پشت نشسته و صبر کند تا با حضور وی در روبروی صفوف، نماز مردان باطل نشود. پس از اینکه نماز تمام شد، وین به مقابل سالن آمد و سخنرانی خود را آغاز کرد. او صحبت های خود را با «السلام علیکم» آغاز کرد و در حمایت از «جامعه باز» سخن گفت.

وین در صحبت‌های خود گفت «نباید هرگز در کانادا هیچ ترسی از پرستش خدایتان، خدایمان، وجود داشته باشد…. ما از صمیم قلب برای قربانیان و خانواده‌های بازمانده در این عمل خشونت‌بار و فجیع دعا می‌کنیم.»

این صحبت‌ها در حالی صورت پذیرفت که شهاب، امام جماعت این مسجد پیشتر در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای گفته بود: «هم‌جنس‌گرایی در اسلام یک عمل گناه محسوب می‌شود. ما باید با این افراد همانگونه برخورد کنیم که با الکلی‌ها، قماربازها و زناکارها برخورد می‌کنیم. ما باید از اعمال آنان به شدت منزجر باشیم و بایستی به آنان تذکر و هشدار دهیم.»

شهاب در ادامه این مصاحبه گفته بود که اگر این افراد (هم‌جنس‌گرایان) به اعمال خود ادامه دهند «ما باید بلاشک از آن‌ها دوری کنیم». علیرغم این اظهارات، این سیاستمدار هم‌جنس‌گرا با حضور در این مسجد گفت: «دولت ما در کنار شما است. ما متفاوت نیستیم. ما مثل همیم. همه ما کانادایی هستیم.»

شهاب، امام جماعت این مسجد، با وجود آنکه سخنان قبلی‌اش با تعصب همراه بوده است، به خبرنگاران گفته است که صحبت‌های قبلی او را خارج از متن گزارش کرده‌اند: «آن‌ها دیدگاه‌های من نیستند. دیدگاه‌های من در صفحه فیسبوک من مشخص است. ما از آزادی، برابری و عدالت برای همه دفاع می‌کنیم. من از حقوق بشر برای تمام افراد حمایت می‌کنم.»

کتلین وین، در پایان سخنانش گفت: «تنها پادزهر نفرت عشق است». سخنان او در این مسجد، خود یک مصداق «عشق پادزهر نفرت» است. از سوی دیگر پذیرش یک سخنران لزبین فمنیست در این مسجد نیز خود نشان از اعتدال و رواداری امروز اجتماع این مسجد نسبت به هم‌جنس‌گرایان است.

در سال گذشته و در پی کشتار بی‌سابقه اورلاندو که طی آن ۴۹ تن از حاضران یک باشگاه شبانه هم‌جنس‌گرایان در آمریکا به طرز فجیعی به قتل رسیدند، سازمان‌های اسلامی از جمله در کانادا، بی‌معطلی اعلام کردند که «این جنایت هیچ ارتباطی به اسلام ندارد». همبستگی جامعه اسلامی با جامعه هم‌جنس گرایان امری است پسندیده. با این وجود، برخی از پیام‌ها تنها به دفاع از اسلام می‌پرداخت و فاجعه انسانی را فراموش کرده بود. از جمله یکی از رهبران مطرح شیعیان کانادا در ویدئویی در کانال یوتیوب مرکز اسلامی بدون لحظه‌ای درنگ در هولناکی ابعاد این کشتار، و بدون ابراز همدردی با بازماندگان این فاجعه به شیوه کتلین وین، ضمن تاکید بر ارزش‌های اخلاقی اسلامی (محکوم کردن هم‌جنس‌گرایی) این اقدام تروریستی را «به قصد تخریب چهره مثبت اسلام در جهان که با تشییع جنازه محمد علی ایجاد شده بود» دانست. او گفت این عمل، چیزی جز یک «قتل خالص» نبوده است و این کار (اعدام؟) باید توسط سیستم قضایی و از طریق قانون پیگیری شود. وی افزود اینکه این افراد به این شکل خودسرانه به قتل برسند حتی (؟) در جامعه اسلامی هم پذیرفته نیست.

شایسته بود اگر او به عنوان رهبر شیعیان کانادا بیش از این‌ها از جان دادن انسان‌های بی‌گناه متاثر می‌نمود. متاسفانه وی از تریبونی که به این وسیله نصیب او شد نه برای محکوم کردن خشونت، بلکه برای تبلیغ خشونت مجاز در اسلام و دفاع از تعارض اسلام با قوانین جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند استفاده کرد. دیدگاه‌های اسلام‌گرایان در کانادا در ارتباط با احکام هم‌جنس‌گرایی، شلاق و اعدام هم‌جنس‌گرایان به چاپ رسیده و قابل تهیه است .

با تمام این‌ها رویکرد جدیدی در کانادا به سمت اعطای امتیاز ویژه به دین اسلام ایجاد شده است. اخیرا طرح پیشنهادی جدیدی تحت عنوان مبارزه با «نژادپرستی سیستمی و تبعیض مذهبی» در پارلمان کانادا ارائه شده که علیرغم داشتن این تیتر فراگیر، در مفاد آن فقط به اسلام و محکوم کردن اسلام‌هراسی اشاره شده است. متن رویه پیشنهادی گنگ است و این نگرانی وجود دارد که با تصویب چنین رویه‌ای، وارد آوردن هرگونه نقد به اسلام با برچسب اسلام‌هراسی ممنوع شود. این طرح آزادی بیان در کانادا را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. نفرت در هیچ شکلی پذیرفته نیست و لذا باید پرسید که نسبت به دیدگاه‌های ناهماهنگ اسلام‌گرایان کانادا با حقوق هم‌جنس‌گرایان چه رویه‌ای اتخاذ خواهد شد؟ مسلمانان کوئیر در این میان چه نقشی ایفا خواهند کرد؟

اگرچه دین مجاز است در حوزه خصوصی زندگی افراد بدون آسیب و خشونت حضور داشته باشد، برخی دیدگاه‌های دینی از حوزه خصوصی خارج می‌شود و حقوق سایرین را در معرض آسیب قرار می‌دهد. به عنوان مثال، ضداخلاقی دانستن روابط جنسی میان دو مرد یا دو زن، بهانه به دست افراد مستعد افراطی‌گری برای کشتاری چون اورلاندو می‌دهد.

برخورداری از آزادی پرستش و عقیده برای مسلمانانی که در کانادا زندگی می‌کنند پایبندی به آزادی‌های دیگران و دفاع از آن را نیز به همراه دارد، از جمله آزادی افراد در انتخاب شریک جنسی. به نظر می‌رسد تنها راه کاهش آسیب، ادغام و حمایت از صداهای مسلمان میانه‌رو و متعهد به حقوق بشر می‌باشد و لازمه آن، بی‌تردید صیانت از آزادی بیان.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com