نماینده ارشد حزب سوسیال دموکرات سوئد: آقای نخست وزیر در گفت وگو با دولت ایران، صحبتی در مورد وضعیت بهائیان ایران نیز خواهد شد؟
.

به گزارش اختصاصی خبرگزاری بهایی نیوز اندش استبری از حزب سوسیال دموکرات کشور سوئد در پارلمان این کشور پیش از سفر استفان لوفن نخست وزیر سوئد به ایران از وی درخصوص متن مذاکرات با ایران سوال کرد و در مورد نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران سخنرانی کرد.
غزال معین گزاشگر بهایی نیوز در کشور سوئد عنوان می کند که استبری در ابتدای سخنان خود گفت” من امروز از این تریبون استفاده می کنم برای بحث درباره حقوق بشر و آزادی های مذهبی در ایران و از شما می پرسم درباره وضعیت بهائیان ایران چیزی می دانید؟”

وی در ادامه با اشاره به وضعیت دشوار زندگی مسیحیان و یهودیان ساکن ایران افزود: یهودیان، آشوریان و مسیحیان به عنوان یک دین رسمی در قانون اساسی ایران محسوب می شوند اما با این حال مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

عضو ارشد حزب سوسیال دموکرات درباره ی نگرانی اصلی خود در مورد آزادی عقیده بهائیان گفت: بهاییت یکی از جوان ترین ادیان و نیز دینی شناخته شده در جهان است.اما هنوز به خوبی در سوئد شناخته نشده است.

اندش استبری در ادامه تاکید کرد ” کسانی که به دیانت بهائی معتقد هستند، در معرض بحران اقتصادی قرار دارند و این وضعیت در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بدتر شده است.بهاییان اجازه ندارند در بخش دولتی کار کنند و همچنین پیروان دیانت بهایی که در بخش خصوصی به کار گرفته شده بودند نیز عمدتا اخراج شدند. آخرین گزارشات نیز می گوید در نوامبر ۲۰۱۶ بیش از ۱۲۴ مغازه متعلق به بهاییان در استان های مازندران، البرز، هرمزگان و کرمان بسته شده است.”

استبری هم چنین درباره ی وضعیت آموزشی بهاییان به استناد بند۶۵ از گزارش سالانه سازمان ملل متحد ایران افزود: این اقلیت مذهبی در ایران اجازه رفتن به دانشگاه را ندارند و دانش آموزان نیز مورد آزار و تهدید قرار می گیرند.

این نماینده پارلمان در سوئد در ادامه می گوید که ” به طور منظم تبلیغات و مقالات و مستندهای ضد بهائی در رسانه های ایران منتشر می‌شود، که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ سه برابر افزایش یافته است.”

عضو ارشد حزب سوسیال دمکرات در کشور سوئد همچنین در صحبت های خود اشاره به قتل با ضربات چاقو فرهنگ امیری شهروند بهایی ساکن یزد داشت و در مورد به قتل رسیدن و سوزاندن احمد فناییان در سمنان که همچنان پرونده این قتل باز است نیز صحبت کرد.

وی در پایان سخنان خود به نخست وزیر این کشور گفت ” با تمام سخنان و آمارهای گفته شده اکنون سوال من از وزیر این است، در گفت وگو با دولت ایران، صحبتی در مورد وضعیت بهائیان ایران نیز خواهد شد؟

به گفته خبرنگار بهایی نیوز در این کشور استفان لوفن پس از این سخنرانی واکنشی مشخصی نسبت به سخنان اندش استبری نشان نداده است.

این سفر دیپلماتیک و اقتصادی که به دعوت حسن روحانی رییس‌جمهور اسلامی ایران صورت گرفته است از فردا با حضور نخست وزیر سوئد و هیئت بزرگ اقتصادی این کشور در تهران برگزار خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com