کارمند سابق صدای آمریکا، کیانوش سنجری حدود ۲ ماه پیش بی‌ سر و صدا برای دیدار با خانواده خود راهی‌ ایران شد. اما این سکوت دیری نپایید که با افشاگری برخی‌ رقبای زخم دیده او از صدای آمریکا در سایت اصلاح طلب و نیمه تعطیل “روز آنلاین” درهم شکست. خبر کوتاه و طعنه آمیز بود: “کیانوش سنجری پس از ترک صدای آمریکا به آغوش میهن اسلامی بازگشت.” اما همین خبر کوتاه تک‌ جمله‌ای سایت روز آنلاین بلافاصله از طریق همین سایت و برخی‌ دیگر از رسانه‌های اپوزیسیون با ناباوری و تردید و بعضا زیر علامت سوال به امید اینکه تکذیب شود بازنشر شد. اما این خبر نه تنها تکذیب نشد بلکه با سکوت سنگین دیگر همپالگیهای وی از جمله احمد باطبی و کوروش صحتی توام شد. آنها که تا دیروز با کیانوش سنجری پای اعلامیه حقوق بشری را امضا میکردند که دیگر رغبتی به اظهار نظر در مورد کیانوش سنجری فعّال حقوق بشر! نداشتند.

خبر بازگشت کیانوش سنجری به ایران در سطح وسیعی، پخش شده بود و هیچ کس حاضر نبود که توضیح بدهد چه چگونه کیانوش سنجری که ادعا میکرد به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود در ایران شکنجه شده بود، به ایران بازگشته است؟! آیا ادعای او مبنی بر تحت شکنجه قرار گرفتن کذب بود؟ آیا او امان نامه گرفت و رفت؟ یا از اول نفوذی بود؟ و آیا‌های دیگر از این دست که توسط مردم در شبکه‌های اجتماعی در تلاش برای دستیابی به یک پاسخ منطقی‌ مجال طرح شدن پیدا کرده بودند.

در حالی‌ که هیچ پاسخ اقناع کننده‌ای به سوالات افکار عمومی‌ داده نشده بود، به یکباره چند روز پیش همپالگی‌های کیانوش سنجری، خبر دستگیری وی در ایران را روی خروجی سایت‌های خود قرار دادند. اما باز هم در این خبر در مورد چرایی و چگونگی‌ بازگشت کیانوش سنجری به ایران سکوت کرده اند. اما این سکوت نیز با افشاگری خبرگزاری مستقل ایرانشهر مثل سکوت‌های دیگرشان دیری نمیپاید که شکسته میشود. “قول مساعد از سوی دولت روحانی به کیانوش سنجری جهت حفظ امنیت وی برای سفر به ایران” [توبه نامه]، دلیل بازگشت سنجری به ایران عنوان شد. به زبان بسیار ساده اینکه آقای سنجری در آمریکا با امضای توبه نامه و اخذ تامین از دولت روحانی بی‌ سر و صدا به ایران بازگشته است. اما گویا بعد از دو ماه اقامت و تخلیه اطلاعاتی, دستگیر شده است و بعد از دستگیری تازه احتمالا باید فهمیده باشد که سربازان گمنام امام زمانی خامنه‌ای چگونه او را در تور اطلاعاتی گرفتار و از واشنگتن به ندامتگاه اوین کشاندند.

مورد بازگشت کیانوش سنجری و موارد مشابه دیگر، نشان میدهد که چگونه سرویس اطلاعاتی ایران افراد ضعیف النفس و فاقد انگیزه مبارزاتی را با امان نامه‌های دروغین فریب و به دامگاه میکشاند. آنها که فریب وعده‌های توخالی دستگاه اطلاعاتی ایران را میخورند شاید فراموش کرده اند بنیانگذار جمهوری اسلامی “حفظ نظام را از اوجب واجبات میداند” و همین سخن سر لوحه ماموران اطلاعاتی این نظام قرار دارد و بدین ترتیب دروغ گفتن، قتل، ربایش و…اگر به منظور حفظ نظام باشد از هر واجبی، واجبتر میشود.

azizanpress@gmail.com

فضائل عزیزان نیمه شب ۶ فویره ۲۰۱۷ واشنگتن

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com