گی بودن در چین هم سانسور به دنبال داشته هم سرمایه‌گذاری

رویترز – حضور پرشور گی‌ها در چین در صحنه دوستیابی آنلاین

علیرغم آنکه همجنسگرایی در چین همچنان بار منفی به دوش می‌کشد سرمایه‌های دولتی به سرمایه‌گذاری در این بخش رو آورده‌اند.

اپلیکیشن‌های اجتماعی دوست‌یابی و زوج‌یابی هم‌جنس‌گرایان در چین راهی است برای آشنایی هم‌جنس‌گرایان بدون جلب توجه و اینکه به دور از نگاه‌های منفی با هم رابطه بگیرند. در حالی که رسانه‌های دولتی خجالت‌زده بر کاراکترهای آشکارا هم‌جنس‌گرای تلویزیون سانسور اعمال می‌کنند، عرصه پرطرفدار دوستیابی آنلاین میلیون‌ها دلار در بخش سرمایه‌گذاری به خود جذب کرده است.

محبوب‌ترین آن‌ها یعنی اپلیکیشن بلودا (Blued) این هفته اعلام کرد که از سوی روزنامه دولتی پکن نیوز میلیون‌ها دلار آمریکا در قالب سرمایه‌گذاری دریافت داشته است.
بلودا با جذب سرمایه توانسته کاربران خود را تقریبا دوبرابر کند. بلودا با ۲۷ میلیون عضو که ۷ میلیون آن‌ها هر روز به اپلیکیشن وارد می‌شوند، از همتای غربی خود گرایندر (Grindr) کاربر روزانه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. دسترسی به گرایندر اغلب توسط سانسور دولتی چین که با کنایه به دیوار بزرگ چین به «دیوار آتشین بزرگ» معروف شده است محدود می‌شود.

رقیب اصلی بلودا، اپلیکیشنی است با نام زانک (Zank) که حداقل ۱۰ میلیون نفر گی را به عنوان عضو به خود جذب کرده است. یک و نیم میلیون لزبین هم در این کشور از اپلیکیشن لسدو (Lesdo) استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که گرایندر در سال گذشته با خریدار سهام از چین مواجه شد. یک شرکت گیم‌های کامپیوتری با نام پکن کونلون تک، اکثریت سهام گرایندر به ارزش ۹۳ میلیون دلار را خرید و چند ماه بعد در اپلیکیشن زانک چینی سرمایه‌گذاری میلیونی (به واحد پول محلی) کرد.

انتظار می‌رود صاحبان این اپلیکیشن‌ها با جذب سرمایه‌های میلیونی برای ایجاد تغییرات اجتماعی به سمت پذیرش و رواداری هم‌جنس‌گرایان در چین تلاش کنند.

وبسایت شش‌رنگ:
http://6rang.org

صفحه فیسبوک شش‌رنگ:
https://www.facebook.com/6rang.Iran

کانال شش‌رنگ در تلگرام:
https://t.me/Iran6Rang

فضای اختصاصی شش‌رنگ در تریبون زمانه:
https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com