از دست‌گیری پرسیده‌اند: شغل برادر من کولبری بوده و از کردستان عراق کالاهای مختلف را به این طرف مرز حمل می‌کرده و با درآمد بسیار ناچیز کولبری خرج خانواده‌اش را می‌داده است. مأموران در لب مرز با شلیک گلوله او را کشته‌اند. می‌خواهم بدانم آیا در قوانین ایران راهی وجود دارد که از ماموران به دلیل قتل عمد برادرم شکایت کنم؟
***
پاسخ وکلای دست‌گیری: در هیچ‌یک از قوانین جمهوری اسلامی ایران تعریف مشخصی از کولبر و مجازات آن وجود ندارد. اما اگر مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب سوم دی‌ماه سال ۱۳۹۲ با اصلاحات ۱۳۹۴) منظور از کولبر، حمل‌کننده کالای قاچاق باشد در این صورت مجازات کولبر برابر مواد ۱۸، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا فقط محدود به ضبط کالا و جریمه نقدی است. البته مطابق ماده ۳۴ همین قانون «در صورتی که شخص حامل یا مالک کالا و یا ارز قاچاق، در مواجهه با مأموران کاشف به هر نحوی مقابله یا مقاومت نماید، اگر عمل مذکور از مصادیق دست بردن به سلاح و سلب امنیت مردم نباشد، علاوه بر مجازات‏های مقرر برای ارتکاب قاچاق، به شش ماه تا دو سال حبس و تا هفتاد و‌ چهار ضربه شلاق محکوم می‌شود.»

بنا بر این چنانچه برادر شما در جریان عبور و مرور غیرمجاز از مرز و حمل کالای قاچاق اقدام به مقابله مسلحانه با مأموران نکرده باشد، شما می‌توانید از طریق دادسرای جنایی محل وقوع جرم از مأمور یا مأموران خاطی به اتهام قتل عمد، مستند به ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی، شکایت کنید و از مرجع قضایی بخواهید با توجه به این‌که برادر شما فقط یک کولبر بوده و مقابله مسلحانه‌ای نیز نداشته است، با تشکیل پرونده و تحقیقات جنایی بررسی نماید مأمور یا مأموران خاطی براساس چه مستنداتی برادر شما را هدف شلیک گلوله قرار داده و به قتل رسانده‌اند. و همچنین با توجه به ماده دو و سه و به خصوص تبصره سوم از ماده سه: ” قانون بکارگیری سلاح از سوی مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری” که مقرر می‌دارد: «مأموران مسلح در کلیه موارد مندرج در این قانون در صورتی مجازند از سلاح استفاده نمایند که اولاْ چاره‌ای جز بکارگیری سلاح‌ نداشته باشند، ثانیاً در صورت امکان مراتب:‌ الف- تیر هوائی ب- تیراندازی کمر به پائین ج- تیراندازی کمر به بالا‌ را رعایت نمایند.» مشخص شود آیا مأمور یا مأموران خاطی درهنگام شلیک گلوله به برادر شما این شرایط را رعایت نموده‌اند یا خیر.

سوالات خود را در این رابطه می‌توانید با مشاوران حقوقی ما در میان بگذارید و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما مشورت کنید.
ایمیل با امنیت بالا: moshaver@protonmail.com
اسکایپ: moshaver.shahrvand1
ایمیل: moshaver.shahrvand1@gmail.com
کانال تلگرام دستگیری را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com