از کجا به فایرفاکس دسترسی پیدا کنم

اگر شما مایل به نصب فایرفاکس هستید می توانید به این وب سایت مراجعه کنید و نسخه فارسی این مرورگر را دریافت کنید:

https://www.mozilla.org/fa/firefox/new/

سایت آموزش کامپیوتر و اینترنت – به طور کامله خصوصیات فایرفاکس را برای شما لیست کرده است که می توانید این لیست کامل را اینجا مشاهده کنید:

همانطور که در خود سایت سازنده مرورگر فایرفاکس اشاره کرده است، ویژگی های ممتاز Firefox را به ۶ قسمت تقسم می کنیم و در مورد هر کدام توضیحات تکمیلی را ارائه می کنیم.

گشت و گذار ساده در فایرفاکس

نوار آدرس متحیر کننده : این قابلیت به شما اجازه می دهد به سرعت به سایت های مورد علاقه دسترسی داشته باشید، حتی اگر آدرس سایت را به خاطر ندارید. برای این کار اصطلاحی که فکر می کنید در آدرس صفحه مورد نظر وجود دارد را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید و به شما پیشنهاداتی را ارائه می کند. سپس مورد مورد نظر کلیک کنید. همانطور که شما از این نوار استفاده می کنید، از شما برای استفاده بهتر مواردی را یاد می گیرد، و با عملکرد شما بیشتر تطبیق میدهد و پیشنهاد های متناسب تری را ارائه می دهد. به مرور زمان این بخش برای کنترل بیشتر شما بروی نتایج کاملتر می شود و سرعت آن برای پیدا کردن آن چیزی که شما به دنبال آن می گردید بیشتر و بیشتر می شود.

رابط کاربری بهبود یافته :

توسعه دهندگان فایرفاکس همواره در پی روش هایی برای ساده سازی مرور اینترنت و موثر ساختن آن هستند. از جمه این موارد می توان به اینها اشاره کرد:

سربرگها در بالا:

سربرگ ها در بالای نوار آدرس قرار گرفته اند تا شما تمرکز بیشتری بروی محتوای سایت هایی که شما بازدید می کنید داشته باشید.

دکمه Firefox:

تمام موارد فهرستها (منوها) در حال حاضر در یک دکمه به نام Firefox در بالا سمت چپ برای راحتی دسترسی شما به آنها، پیدا می شوند.

دکمه ها در فایرفاکس:

دکمه علامتگذاری ها (Bookmark): تمام آدرس های سایت های ذخیره شده را در یک دکمه مدیریت کنید. پیوندهای مورد علاقه تان هم بدون مشکل پیدا کنید.

Firefox BookMark:

ساده سازی دکمه های تازه سازی و توقف صفحه: نوار آدرس الان با این دکمه ها برای بارگذاری مجدد و توقف صفحه ساده سازی شده است.

دکمه صفحه خانگی:

این دکمه به طرف سمت راست جعبه جست و جو منتقل شده است.

سربرگ ها :

به راحتی و به سهولت در آن واحد از چندین سایت بازدید کنید. هز سایت جدید به عنوان یک سربرگ جدید ظاهر می شود و می تواند با یک کلیک قابل دسترس باشد.

سربرگ برنامه های کاربردی:

صفحاتی از سایتها که حکم برنامه های کاربردی تحت وب را دارند (مانند صفحات سرویس رایانامه) را برای همیشه باز بگذارید و آنها را صفحه خانگی خود کنید.

سربرگ ها برای راحتی گشت و گذار

جابجایی بین سربرگ ها:

زمانی که شما یک سربرگ جدید باز می کنید یا آدرس یک صفحه وب را درون نوار آدرس فایرفاکس می نویسید، برای این که در آن لحظه چندین صفحه تکراری باز نشود، مرورگر بررسی می کند که آیا این صفحه از قبل باز شده است یا خیر.

سازماندهی سربرگ ها با تصویر دورنما:

سربرگ های زیادی را باز کردید؟ شما می توانید سربرگ ها را از درهم و برهمی در بیاورید و آنها را دسته بندی کنید. برای این کار به راحتی بروی آیکن گروه سربرگ های در بالا سمت راست مرورگر کلیک کنید و در صفحه این برایتان باز می شود اقدامه به دسته بندی، نام گذاری و ساماندهی گروه سربرگ ها کنید.

پنجره و سربرگ های بسته شده را دوباره باز کنید:

اگر به طور تصادفی یک صفحه یا پنجره اینترنتی را بستید، می توانید با یک کلیک آن را دوباره باز کنید.  برای این کار از منوی Recently Close Tabs/Windows از منوی History از طریق دکمه فایرفاکس در بالای مرورگر، صفحات بسته شده را انتخاب کنید تا دوباره برایتان باز شود.

پیمایش نرم:

آیا میخواهید ۲۰ صفحه مورد علاقه شما در یک لحظه باز باشد؟ یک ویژگی جدید و زیبا در فایرفاکس به شما این اجازه را می دهد که در میان سربرگ ها به سادگی و خیلی نرم پیمایش کنید و به همه آنها به سریعاً دسترسی داشته باشید.

همگام بمانید:

خصوصیت همگام سازی در مرورگر فایرفاکس شما را با موبایل تان متصل می سازد، بنابراین شما می توانید به تاریخجه مرور صفحت اینترنتی، رمزهای عبور، علامت گذاری ها و سربرگ های باز بروی هر وسیله ای مانند تلفن همراه، دسترسی داشته باشید. حتی افزونه ها هم می توانند بین دو رایانه و دو گوشی همگام سازی شوند. در همان روز اولی که از گوشی خود استفاده می کنید به رمز های عبوری که سالیان دراز بروی مرورگر خود در رایانه ذخیره کرده بودید دسترسی داشته باشید، و به راحتی با آنها به سایت های مختلف وارد شده یا فرم های گوناگون را پر کنید.

مدیریت رمز های عبور:

از به خاطر سپاری و بازنویسی رمزهای عبور گوناگون در هنگام ورود به سایت ها و مکان های گوناگون خسته شده اید؟ فایرفاکس برای کمک به شما حاضر است. شما فقط بار اول که به یک سایت وارد می شوید، رمز عبور و نام کاربری مورد نظر را وارد می کنید و فایرفاکس بقیه راه را برای شما طی می کند.

کامل کننده فرم ها:

زمانی که شما یک فرم اینترنتی مانند آدرس را پر می کنید، فایرفاکس به شما اطلاعاتی را طبق گزینه های مشابه ای که قبلا وارد کرده اید، پیشنهاد می دهد. از جواب دادن به سوال های تکراری خسته شده اید؟ در پر کردن فرم های مختلف با فایرفاکس سرعت داشته باشید.

مسدود کننده پنجره های پرشی (Pop-Up):

با این ویژگی صفحات باز شونده به صورت ناگهانی که به صفحات پرشی معروف هستند را در هنگام پیمایش صفحات وب از خود دور کنید. یا اگر می خواهید از پنجره ها را از سایت قابل اعتماد دریافت کنید، نام آن را در فهرست سایت های مورد اعتماد وارد کنید.

جست و جوی ساده:

وب یک دنیای بزرگ است، اما فایرفاکس برای کمک کردن به شما برای پیدا کردن هر آنچه که به دنبالش می گردید آماده است.

جست و جو در فایرفاکس

یکپارچه سازی جست و جوی وب:

جست و جوی در وب با جعبه جست و جو یک کار ملایم و ساده است، که در بالا سمت راست نوار آدرس قرار گرفته است. سرویس مورد نظر برای عمل جست و جو را انتخاب کنید، و اصطلاحی را که می خواهید دنبال آن بگردید را وارد کنید و کلید Enter را از صفحه کلیک بفشارید. عرض جعبه جست و جو هم قابل تنظیم است.

پیشنهادات جست و جو:

نوشتن در جعبه جست و جو را شروع کرده، و فایرفاکس به شما بیدرگ به صورت یک فهرست کشویی پیشنهاداتی را ارائه می کند. شما حتی از این نوار برای محاسبات ریاضی، تبدیل کننده ها و … می توانید استفاده کنید.

هزاران موتور جست و جو:

از فهرست کشویی تنظیمات جست و جو یا انتخاب Manage Search Engine، برای پیدا کردن تعداد بسیاری از افزونه های مرتبط با جستجو استفاده کنید.

کلمات کلیدی هوشمند:

در کوتاهترین زمان با کلمات کلیدی هوشمند در وب جست و جو کنید. با چند کلیک ساده می توانید کلمات کلیدی برای موتور جستجو تعیین کنید، و به سادگی کلید و کلمات جست و جو را در نوار آدرس وارد کنید. مثلاً کلمه کلیدی کتاب برای سایت آمازون در نظر گرفته شده است، و شما می توانید با نوشتن اصطلاح جستجویی مانند “کتابی در مورد ساخت خانه” بدون این که به صفحه اول سایت آمازون بروید جست و جوی خود را داخل این سایت برای عبارت مورد نظر انجام دهید.

جست و جوی مکان :

برای پیدا کردن یک رستوران به یک راهنمایی یا کمک نیاز دارید؟ فایرفاکس می تواند به شما سایت هایی را معرفی کند که شما در آنجا مستقر هستید، بنابراین شما می توانید اطلاعات مرتبط تر و مفیدی کسب کنید. مروگر بدون اجازه شما این اطلاعات را با اشتراک نمی گذارد و حریم خصویی شما جزء اولویت های اول فایرفاکس است.

برگرداندن جلسه :

با این ویژگی سربرگ ها و پنجره های مرورگر، متون وارد شده و هر پرونده درحال دانلود سریعاً به حالت اولیه بر میگردد. شما می توانید مرورگر را بدون از دست دادن مکان قبلی تان بعد از نصب یک افزونه یا به روز رسانی نرم افزار مجدداً باز کنید. و اگر نرم افزار یا رایانه شما به طور غیر قابل انتظار بسته شود، زمانی را برای برگرداندن اطلاعات یا باز کردن صفحات بسته شده از شما نمی گیرد. اگر در اواسط فرستادن یک نام باشید، تمام اطلاعات شما حتی کلماتی را که نوشته اید بر می گرداند.

بررسی غلط های املایی :

یک اصلاحگر درونی برای غلط های املایی که به طور مستقیم در صفحات وب می نویسید، مانند صفحات نوشته یا رایانامه وجود دارد. که نگرانی شما را برای آن نوشته کاهش می دهد. البته این اصلاحگر برای زبان انگلیسی کاربرد دارد.

سازماندهی موارد :

موارد بسیار عظیمی در وب وجود دارد که فایرفاکس شیوه های فراوانی را برای کمک به شما دارد.

ذخیره آدرس صفحات تنها با یک کلیک :

مدیریت آدرس های صفحات وب (Bookmark) یا زیاد هستند و یا کم. دکمه ستاره ای شکلی که در انتهای نوار آدرس فایرفاکس وجود دارد سایت های مورد علاقه شما را ذخیره می کند. با دوبار کلیک بروی این دکمه می توانید محل ذخیره شدن و نوع برچسب آن را تعیین کنید. این آدرس ها را به راحتی می توانید در صحفه علامت گذاری ها برای دسترسی ساده تر دسته بندی کنید. سایت هایی را که در علامت گذاری ها ذخیره کرده اید را به راحتی با نوشتن برچسب، نام صفحه و یا نام Bookmark آنها، در نوار آدرس مرورگر پیدا کنید.

برچسب ها :

برچسب گذاری یک سایت با استفاده از نام یا دسته بندی، کاری معنی دار برای شما است. برای مثال شما می توانید دو سایت را با برچسب News یا اخبار دسته بندی کنید. زمانی که عبارت اخبار را در نوار آدرس فایرفاکس وارد می کنید، این دو سایت به عنوان نتایج به شما نشان داده می شود. یک سایت می تواند چندی برچسب به خود بگیرد، و برای تعداد برچسب ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. ممکن است شما نام یک سایت را به خاطر نیاورید، اما با یک برچسب شما به سادگی قادر به پیدا کردن آن هستید.

کتابخانه :

مروگرتان را به اندازه ای که می توانید فکر کنید، کارامد سازید. تاریخچه گشت و گذار در اینترنت و آدرس صفحات ذخیره شده در کتابخانه فایرفاکس بایگانی می شوند، که به سادگی می توانند سازمندهی و جست و جو شوند. همانطور که تاریخچه و فهرست آدرس ها زیاد می شود، شما می توانید جستجو های تکراری را در پوشه های هوشمند خودکار به روزشده، ذخیره کنید.

جست و جو و یافتن :

ویژگی جستجو با یک ضربه کلید ساده ظاهر می شود. بروی یک صفحه وب باز شده اصطلاح و یا کلمه ای را جست وجو کنید. کلمات مشابه و آنهایی که به دنبال آنها هستید به حالت رنگی در می آیند. سپس با کلید های جلو و عقب به کلمات بعدی و قبلی بروید.

مدیریت دانلود :

دانلود پرونده از اینترنت یکپارچه و امن است. دکمه های ایست و ادامه به شما این اجازه را می دهند که هر زمان که خواستید دانلود پرونده ای را متوقف یا ادامه دهید. بنابراین اگر در اواسط دانلود یک پرونده بزرگ کاری برایتان پیش آمد، بروی کلید Pause کلیک کنید تا ادامه آن را در وقتی دیگر دانلود کنید. این خاصیت زمانی که سیستم از کار می افتد یا شما را مجبور به خاموش کرد رایانه می کند هم کار می کند. پنجره مدیریت دانلود به شما پیشرفت دانلود یک پرونده را نشان می دهد و حتی به شما اجازه جست و جو بین پرونده های دانلودی را هم می دهد.

ظاهر و احساس طبیعی شده :

سکوی فایرفاکس احساس و نمایی مانند خانه دارد. فایرفاکس به عنوان یک دوست حس می شود. چه شما از ویندوز ۷ استفاده می کنید، و یا از لینوکس یا مکینتاش، این مرورگر به صورت یکپارچه با محیط رایانه درآمده است. نمای طبیعی آن یک ظاهر بی عیب را تشکیل می دهد که هرگز برای شما مکثی ندارد.

خواننده خوراک RSS :

ساعت های زیادی را برای جمع آوری آخرین اخبار و به روز رسانی ها صرف می کنید؟ در عوض بهتر است آیکن خوراک یک سایت را به نوار ابزار اضافه کرده و با استفاده از یک سرویس برخط یا نرم افزار رایانه ای یا با ساخت یک آدرس صفحه زنده فایرفاکس، یک خوراک را مدیریت کنید.

علامت گذاری بهبود یافته (Bookmark) :

فایرفاکس کار وارد کردن علامت گذاری ها، کوکی ها و تاریخچه مرور صفحات اینترنتی را از کروم و سافاری راحت کرده است، بنابراین شما می توانید سریعاً گشت و گذارتان را درست به آن شیوه ای که دوست دارید شروع کنید.

گشت و گذار برون خطی (Offline) :

زمانی که اتصال رایانه را از اینترنت قطع می کنید، هنوز اطلاعات نوک انگشتان شماست. برخی سایت های خاص ممکن است به برنامه های تحت وب مانند رایانامه ها، اجازه ماندن با آنها را در تمام اوقات بدهند.

بزرگنمایی کامل :

اگر بخواهید عنوان یا یک تصویر را بزرگتر از اندازه اصلی ببینید باید چکار کنید؟ یک خصوصیت جدید و زیبا به شما این اجازه را میدهد که به سرعت جزئیات صفحه را با بزرگنمایی آن ببینید. صفحه به سرعت تغییر اندازه داده و تمام اجزا به یک نسبت بزرگ یا کوچک می شوند.

پشتیبانی فایرفاکس :

به کمک نیاز دارید؟ سایت پشتیبانی فایرفاکس مقالات دانش محور قابل جست و جویی را دارد، بعلاوه انجمن و آموزش ها و نکات عالی برای تجربه بهتر شما با این مرورگر محیا شده است.

عملکرد عالی

سرعت فوق العاده :

سرعت بالای بارگذاری در زمانی اجرای فایرفاکس و بارگذاری صفحات اینترنتی بسیار شگفت انگیز است و تا جای امکان با فناوری های جدید بهینه شده است.

شتاب سخت افزار : تجربه بسیار سریع شتاب گرافیک ویدئو و محتوای وب با یک سیستم گرافیکی لایه ای جدید که مزایای تصاویر دو بعدی و سه بعدی را در ویندوز به بار می آورد.

محافظت از کار افتادن :

فایرفاکس در زمانی که مشکلی برای یک افزونه یا آدوب فلش یا Quick Time یا SilverLight  پیش بیاید، یک مرور بی وقفه را محیا ساخته است. اگر یکی از این افزونه های رایج از کار بیافتد یا دچار مشکلی شود، در بقیه مرور صفحات وب تاثیری نخواهد گذاشت. شما می توانید به سادگی برنامه را ببندید و دوباره باز کنید تا افزونه ها روال عادی خود را پیش گیرند.

سرعت جهان واقعی:

قطعاً داشتن یک موتور فوق العاده سریع جاوا اسکریپت مهم است، اما از آنجایی که تغییرات آنها به میلی ثانیه اندازه گیری می شود، گاهی اوقات در حالی که شما از آن استفاده می کنید، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. این دلیلی بر این است که چرا به شیوه های مختلف مانند سربرگهای جدید، نوار حیرت آور و سرعت بالا، فایرفاکس بهینه می شود.

سه بعدی در وب :

WebGL فضای سه بعدی را به داخل فایرفاکس می آورد و درها را برای ساخت بازی های واضح و نوع جدیدی از تجسم و تجربه تحت وب می گشاید.

امنیت بیشتر

تعیین هویت سریع وبسایت:

آیا می خواهید از درستی سایت بیشتر مطمئن شوید، قبل از اینکه از آن خرید کنید؟ برای پیش نمایشی از یک تعیین هویت سریع، بروی نماد سایت کلیک کنید. کلیک های دیگر اطلاعات دیگری را نشان می دهد: چند بار شما از آن سایت بازدید کرده اید؟ آیا رمز عبور ذخیره شده ای از آن سایت دارید؟

تعیین هویت سریع سایت:

بررسی سایت ها مشکوک از جعل وب جلوگیری می کند و ادعاهای سایت را تصدیق می کند.

گشت و گذار خصوصی :

گاهی اوقات مخفی کردن خوب است: این خاصیت را فعال کنید و از تاریخچه مرور صفحات وب محافظت کنید. شما می تواند به سرعت از این حالت خارج شوید، بنابراین به راحتی می توانید برگردید و کارهای قبلی خود را پی بگیرید. این خاصیت برای کار کردن با حساب های حساس مانند حساب بانک در مکان های عمومی یا اینترنت های عمومی مفید است.

گشت و گذاری محرمانه در فایرفاکس:

پیگیری ممنوع : بسیاری از سایت ها رفتار های برخط شما را پیگیری می کنند و این داده ها را به تبلیغ کنندگان می فروشند. اگر شما با این خاصیت چندان راحت نیستید، فایرفاکس در مواجهه با این گونه سایت ها به شما اخطار می دهد و عادت های مرور شما را خصوصی نگه می دارد.

سیاست امنیت محتوا :

سیاست امنیت محتوا در فایرفاکس برای دفع کردن حملات اسکریپت های عمومی بوسیله آماده کردن طرز کاری برای سایت هایی که به طور واضح به مرورگر می گویند کدام محتوا مشروع است، طراحی شده است. سپس مرورگر می تواند بوسیله سایت از هر محتوایی که جالب نیست، برای محافظت از شما صرف نظر کند.

یکپارچگی با آنتی ویروس :

فایرفاکس با ظرافت تمام با نرم افزار آنتی ویروس ویندوز شما یکپارچه شده است. زمانی که شما یک پرونده را دانلود می کنید، برنامه ضد ویروس رایانه شما به طور خودکار آن را برای محافظت از شما در برابر ویروس ها و دیگر بدافزار ها بررسی می کند، که در غیر این صورت به رایانه شما حمله ور می شوند.

این سایت را فراموش کنید :

بازدید یک سایت خاص فکر شما را مشغول کرده است؟ به راحتی هر ردپایی از آن سایت را از تاریخچه یا هر کجای مرورگر پاک کنید.

امنیت اتصال به وبسایت :

فایرفاکس از قطع کردن داده های حساس توسط خرابکارها، با برقراری خودکار اتصال امن مابین سایت هایی که https ارائه می دهند، جلوگیری می کند.

تنظیمات امنیتی سفارشی :

سطح امنیتی که دوست دارید فایرفاکس برای یک سایت داشته باشد را کنترل کنید. شما حتی می توانید سایت های صرف نظر شده را که نیازی به درجه سومی ندارد را وارد کنید. تنظیمات رمزهای عبور، کوکی ها، بارگذاری تصاویر و نصب افزونه ها را برای داشتن یک تجربه عالی مطابق نیاز خود سفارشی کنید.

ضد فیشینگ :

با امنیت تمام به فعالیت های تجاری و کسب و کار خود در اینترنت بپردازید. فایرفاکس بروزرسانی های تازه ای از سایت های جعلی، ۴۸ مرتبه در روز می گیرد، بنابراین اگر شما تلاش کنید از یک سایت کلاه برداری که وانمود می کند مورد اعماد است بازدید کنید، یک پیغام توقف قبل از اینکه به شما صدمه ای وارد شود نشان داده می شود.

به روز رسانی خودکار:

فایرفاکس به طور خودکار به شما اجازه می دهد از نسخه های جدید مطلع شوید، پس شما می توانید با آخرین و بزرگترین تعمییرات امنیتی، مطمئن شوید که مرورگر شما همیشه بروز است.

کنترل والدین :

تنظیمات کنترل والدینی که شما در ویندوز ۷ وارد کرده اید، برای جلوگیری از دانلود و کارهای ناخواسته را اجرا کنید.

تاریخچه اخیر را پاک کنید :

با چند کلیک ساده، تمام داده های خصوصی یا فقط فعالیت های چند ساعت اخیر را پاک کنید. شما کنترل کاملی بروی اطلاعات و پاک کردن آنها دارید، چه از رایانه خودتان استفاده کنید چه از رایانه کتابخانه.

ضد بدافزار:

فایرفاکس از شما در برابر ویروس ها، کرم ها، تروجان ها و جاسوس افزارهایی که از طریق وب به شما تحویل داده می شوند محافظت می کند. اگر شما به طور تصادفی به یک سایت مخرب دسترسی پیدا کردید، به شما هشداری مبنی بر دور شدن از آنجا نشان میدهد و به شما گوشزد می کند که چرا آن سایت امن نیست.

یافتن افزونه های تاریج گذشته :

افزونه تکه نرم افزارهای هستند که توسط اشخاص ثالث نوشته می شوند و برای اضافه کردن قابلیتی به مرورگر کاربرد دارند. زمانی که آنها به روز نمی شوند می توانند خطر بالقوه امنیتی تلقی شوند، بنابراین ابزاری در فایرفاکس وجود دارد که شما را از آخرین به روزرسانی افزونه ها آگاه می کند.

قابلیت شخصی سازی قوی

مدیریت افزونه ها: در طراحی صفحه افزونه ها تجدید نظر شده و به شما اجازه می دهد بدون این که از فایرفاکس خارج شوید، افزونه ای را پیدا کرده و نصب کنید. برای انتخاب راحت تر شما، امتیاز ها، پیشنهادات، توضیحات و تصاویر افزونه ها در عمل برای شما در این صفحه نمایان است. همچنین صفحه افزونه ها به شما این اجازه را می دهد که به راحتی یک کلیک افزونه ها را غیر فعال، فعال و حذف کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com