یک خبر خوب برای تمام فارسی‌زبانان: امکان دسترسی به نسخه چاپی کتاب جنسیت X، تحقیقی پیرامون تجربه زیست همجنس‌گرایان و ترنس‌جندرها در ایران، از طریق فروشگاه آنلاین آمازون فراهم شد.


این کتاب که حاصل پروژه «نه به تغییر جنسیت تحمیلی» و تحقیقات مشترک مشترک موسسه «عدالت برای ایران» و «شبکه لزبین ها و ترنس جندرهای ایرانی (شش رنگ)» است، در ماه می سال ۲۰۱۵ به‌صورت چاپی منتشر شد و در فاصله کوتاهی تمام نسخه‌های آن به فروش رسید. اکنون می‌توانید جنسیت ایکس را از سایت آمازون تهیه کنید.

این کتاب به پژوهش و نویسندگی «شادی امین»، حاصل تحقیق و پژوهش و مصاحبه با ۱۰۵ نفر شامل ۹ هم‌جنس‌گرای مرد، ۳۶ هم‌جنس‌گرای زن، ۳۸ ترنس‌جندر، پزشکانی که عمل جراحی تغییر جنسیت انجام می‌دهند و روان‌شناسان مرتبط با این موضوع است.

«کتاب جنسیت ایکس، کتابی است سیاسی و جانبدارانه با هدف مشخص آگاهی دادن به قصد تغییر و با امید بازتر کردن فضای زندگی اجتماعی؛ یعنی داشتن حق زندگی بدون تبعیض، بدون خشونت، بدون تحقیر و توام با احترام برای هم‌جنس گرایان.» -هایده مغیثی، استاد پیشکسوت مطالعات زنان دانشگاه یورک

در گزارش رها بحرینی از مراسم رونمایی کتاب جنسیت X در لندن می‌خوانیم:

«این کتاب نشان می دهد در ایران حقوق هم‌جنس‌گراها و ترنس جندرها به رسمیت شناخته نمی شود و آن ها را به عنوان مجرم یا بیمار به جامعه معرفی می کنند. در جامعه ایران به ترنس ها و هم‎جنس‎گراها گفته می شود که باید تغییر جنسیت دهند زیرا جامعه ایران فقط شامل مرد و زن است و جنسیت دیگری در قانون آن تعریف نشده است.»

کتاب جنسیت ایکس در دو نسخه فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده است. نسخه انگلیسی این کتاب با عنوان Diagnosing Identities, Wounding Bodies: Human Rights Violations against Lesbian, Gay and Transgender People in  Iran توسط رها بحرینی نوشته شده و به چاپ رسیده است.

نتایج پژوهش Diagnosing Identities, Wounding Bodies در ژانویه ۲۰۱۷ در نشست مشورتی گزارشگر ویژه سازمان ملل، پروفسور مونتابورن، با نمایندگان دولت‌ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای غیردولتی، توسط شادی امین به عنوان مستندات نقض حقوق هم‌جنس‌گرایان و ترنس‌ها در ایران ارائه شد.

گفتنی است در نوامبر ۲۰۱۴ راهنمای دولت بریتانیا، تحت عنوان «اطلاعات و راهنمایی کشور، گرایش جنسی و هویت جنسیتی در ایران» منتشر شد. این راهنما برای کمک به مسئولان و متصدیان امور پناهندگی و اقامت در انگلستان برای بررسی ادعای شهروندان ایرانی در موارد درخواست پناهندگی است که در توضیح شرایط ایران بیش از ۱۳ بار در راهنمای ۲۴ صفحه ای خود به این گزارش از «شش رنگ» استناد کرده است.

سخنرانی کامل هایده مغیثی درباره جنسیت ایکس را در اینجا ببینید و بشنوید.

دانلود نسخه پی‌دی‌اف فارسی کتاب جنسیت ایکس همچنان برای علاقمندان میسر می‌باشد.

وبسایت شش‌رنگ:
http://6rang.org

صفحه فیسبوک شش‌رنگ:
https://www.facebook.com/6rang.Iran

کانال شش‌رنگ در تلگرام:
https://t.me/Iran6Rang

صفحه رسمی ما در تریبون زمانه:
https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com