هرجا موضوع نظارت بیشتر بر کار شهرداری تهران مطرح می‌شود دو نفر از پیش آماده مخالفتند، اول محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و دوم مهدی چمران، رئیس شورای شهر. حالا که موضوع نظارت دیوان محاسبات بر شهرداری‌ها مطرح شده باز هم این دو در کنار هم قرار گرفته‌اند.

هرجا موضوع نظارت بیشتر بر کار شهرداری تهران مطرح می‌شود دو نفر از پیش آماده مخالفتند، اول محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و دوم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران. حالا که موضوع نظارت دیوان محاسبات بر شهرداری‌ها مطرح شده باز هم این دو در کنار هم قرار گرفته‌اند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران این‌بار هم با انتخاب شهردار با رای مردم مخالفت کرده هم از نظارت دیوان محاسبات عمومی کشور بر شهرداری‌ها و سازمان‌های آن. پیشتر هم چمران و مجموعه شهرداری بارها مانع تصویب طرح‌های ایجاد دیوان محاسبات شهری زیر نظر شورای شهر تهران شده بودند.

شهرداری تهران هرجا شورای شهر تلاش کرده بازوهای نظارتی خود را گسترده‌تر کند با لابی‌های خود در شورا و به وسیله حامیانش در شورای شهر این طرح‌ها را عقیم گذاشته است. اقدام به تشکیل دیوان محاسبات شهری و مرکز مطالعات شورای شهر و کاهش اختیارات شهردار از این جمله‌اند.

نبود شفافیت مالی در شهرداری

در این میان مهدی چمران هم با اغلب با شهرداری همراه بوده، برای مثال تشکیل دیوان محاسبات شهری خواسته شورای شهر از دوره سوم است با این حال مهدی چمران بارها با نفوذ خود مانع تصویب این طرح شده است. این موضوع باعث شده حتی برخی اعضای شورای شهر خواستار تشکیل این دیوان زیر نظر وزارت دادگستری شده‌اند.

اعضای شورای شهر تهران معتقدند هیات رئیسه شورای شهر حتی مانع دسترسی آنها به اطلاعات مالی شهرداری است و در این شرایط شورای شهر نمی‌تواند بر شهرداری نظارت داشته باشد. بر همین اساس حتی برخی اعضای شورای شهر پیشنهاد داده بودند بخشی از دیوان محاسبات کشور به محاسبات شهرداری‌ها اختصاص داده شود.

با این حال مثل همیشه رئیس شورای شهر تهران با نظارت بیشتر بر امور مالی شهرداری‌ها مخالفت است. او در این زمینه تنها نیست و محمدباقر قالیباف، شهرداری تهران هم با او هم عقیده است. قالیباف در این‌باره گفته حضور دیوان محاسبات در شهرداری‌ها ضرورتی ندارد چون شورای شهر سازمان مشخصی برای حسابرسی از شهرداری‌ها دارد.

اما حسابرسی شورای شهر از شهرداری هرگز نتوانسته مانع از تخلف مالی شود چون شهرداری اساسا اطلاعات موردنیاز حسابرس را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد. در تمام حسابرسی‌های شهرداری در ۱۲ سال گذشته، حسابرس‌ها اعلام کرده‌اند نمی‌توانند درباره حساب‌های شهرداری اظهارنظر کنند و دلیل آن را «ارایه‌نشدن مدارک و مستندات لازم» از طرف شهرداری دانسته‌اند و بر همین اساس اعلام کرده‌اند «امکان اظهارنظر و یا تأیید صحت محاسباتشان مقدور نیست».

بر همین اساس برخی اعضای شورای شهر مانند غلامرضا انصاری معتقدند اگر بحث استقلال ذیحسابان از مدیریت اجرایی شهرداری در قالب خزانه شهر و دیوان محاسبات شهر به منظور نظارت بر مسائل مالی شکل بگیرد، بخش قابل توجهی از اتفاقات نامیمونی که احتمال آن وجود دارد، از بین می‌رود.

از جمله این «اتفاقات نامیمون» واگذاری املاک شهرداری به مدیران شهری و اعضای شورای شهر بود که جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای درباره آن به راه افتاد اما در نهایت شهرداری پاسخ روشنی درباره آن به افکار عمومی نداد و حتی جلوی تحقیق و تفحص در این زمینه در شورای شهر بازهم به وسیله اعضای همفکر قالیباف و از جمله چمران گرفته شد.

آخرین باری که موضوع تشکیل دیوان محاسبات شهری در شورای شهر تهران مطرح شد مردادماه سال ۹۴ بود که شورای شهر بررسی طرح تشکیل دیوان محاسبات شهری را سه ماه به تعویق انداخت و برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه فرستاد. از آن زمان دیگر هیچ خبری از تشکیل دیوان محاسبات شهری از شورای شهر تهران بیرون نیامد.

مخالفت با انتخاب مستقیم شهردار

حالا باز هم مهدی چمران از مخالفان همیشگی تشکیل دیوان محاسبات شهری گفته نظارت دیوان محاسبات عمومی کشور بر شهرداری‌ها خلاف قانون اساسی است. چمران که سابقه مخالفت با اینگونه طرح‌ها را دارد از لایحه قانون مدیریت یکپارچه شهری هم انتقاد کرده که در آن شهرداران شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر به وسیله رای مستقیم مردم انتخاب خواهند شد.

چمران گفته با این طرح مخالف است چراکه انتخاب شهردار کار تخصصی است و تنها متخصصان باید شهردار را انتخاب کنند. به گفته او انتخاب شهردار مانند جراحی مغز می ماند و هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد به همین دلیل نگذاشتیم که این موضوع به صحن مجلس برود چراکه «مردم درباره انتخاب شهردار دقت لازم» را ندارند.

این گفته‌های چمران در حالی است که شورای شهر تهران امروز دو کشتی‌گیر، یک وزنه‌بردار، یک تکواندوکا، یک دکتر زبان و ادبیات عرب، یک کارشناس ارشد علوم سیاسی،  یک دکتر بهداشت باروری، سه پزشک، یک فوق لیسانس کشاورزی، یک کارشناس‌ ارشد مدیریت امور دفاعی، یک موزیسین، یک روحانی، دو حقوقدان دارد که محمدباقر قالیباف را برای شهرداری تهران انتخاب کرده‌اند. موافقان انتخاب مستقیم شهردار معتقدند زمانی که مردم می‌توانند رئیس دولت و نمایندگان مجلس را با رای مستقیم انتخاب کنند، انتخاب شهردار را هم بهتر از شوراها انجام می‌دهند.

گسترده‌تر شدن حضور مردم در اداره شهرها و نظارت بیشتر بر کار شهرداری‌ها یکی از پیشرفته‌ترین شیوه‌های اداره شهر است. حذف مردم از نظارت بر شهرداری در نهایت به جایی ختم می‌شود که به گفته رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران شهرداری تهران فاسدترین سازمان ایران است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com