هشتاد و پنجمین جایزه آکادمی «اسکار» در حالی برگزار خواهد شد که فیلم «لینکلن» استیون اسپیلبرگ در دوازده رشته نامزدهای امیدواری برای دریافت این این جایزه دارد.

امسال دنیل دی لوئیس امید جامعه بازیگری بریتانیا برای دریافت سومین اسکار یک هنرپیشه  بریتانیایی است. رقبای وی بردلی کوپر «راهنمای آستر نقره ای»، هیو جکمن «بینوایان» جاکوین فینیکس «استاد»، و دنزل واشنگتن «پرواز» هستند.

 

در بخش بهترین هنرپیشه ی زن نوامی واتس برای بازی در فیلم «ناممکن» نامزد دریافت جایزه شده است، او باید با جسیکا چستین «صفر تاریک سی»، جنیفر لائورنس «راهنمای آستر نقره ای»، امانوئلا ریوا «آمور/عشق» و کوئنزانه والیس «جانوران  طبیعت شرقی» رقابت کند.

«لینکلن» که یک درام جذاب درباره ی یک رئیس جمهور پر آوازه است موفق شد در دوازده رشته نامزد اسکار شود، از این میان نامزدی در بخش بهترین فیلم «لینکلن» را در زمره رقبای دریافت عنوان بهترین فیلم دنیا قرار می دهد؛ اگر استیون اسپیلبرگ برای دومین بار موفق به کسب این جایزه شود با فاصله ی یک جایزه پشت سر فرانک کاپرا و ویلیام وایلر قرار می گیرد که هر کدام سه جایزه دریافت کرده اند، و جلوتر از آن ها جان فورد قرار دارد که چهار بار اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرده است.

در بخش بهترین فیلم هشت فیلم با لینکلن رقابت می کنند: «زندگی پی» که در یازده رشته نامزد دریافت اسکار است؛ فیلم موزیکال «بی‌نوایان»، «آرگو»ی  بن افلک، «عشق» که درامی فرانسوی است، «صفر تاریک سی» که تریلری درباره ی جستجو به دنبال بن لادن است، فیلم کمدی «راهنمای آستر نقره ای»، «جنگو رها شده» ساخته ی کوئنتین تارانتینو، و «جانوران طبیعت شرقی» رقبای امیدوار این بخش هستند.

«بینوایان» و «راهنمای آستر نقره ای» هر کدام نامزد هشت اسکار هستند و «آرگو» در هفت رشته نامزد شده است.

اما در رشته ی بهترین کارگردانی نبودن نام سه کارگردان در میان اسامی نامزدها شگفتی ساز بود: بن افلاک برای «آرگو» و برندگان پیشین اسکار، کارترین بیگه لو برای «صفر تاریک سه» و تام هاپر برای «بینوایان» شانسی برای دریافت اسکار کارگردانی نخواهند داشت. بیگه لو، نخستین زنی بود که در سال ۲۰۱۰ موفق شد اسکار بهترین کارگردانی را برای فیلم «هرت لاکر» دریافت کند، و هاپر دو سال پیش این جایزه را برای فیلم «سخنرانی پادشاه» دریافت کرده بود.

موسیقی تیتراژ «اسکای فال» نامزدی اسکار را برای آدل به همراه داشته است. دیگر فیلم باند که تا به حال نامزد دریافت اسکار بهترین موسیقی شده «فقط برای چشمان تو» در سال ۱۹۸۲ است.

بازی آنه  هث وی در «بینوایان» او را نامزد دریافت اسکار بهترین هنرپیشه زن در نقش دوم کرده است. رقبای آنه، امی آدامز برای «استاد»، سالی فیلد برای «لینکلن»، هلن هانت «جلسات»و جکی ویور برای «راهنمای آستر نقره ای« هستند.

الن آرکین «آرگو»، رابرت دنیرو «راهنمای آستر نقره ای»، فیلیپ سیمور هافمن «استاد»، تامی لی جونز «لینکولن» و کریستوف والتز «جنگو رها شده» نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هستند.

کویئنزان والیس ۹ ساله، جوان ترین نامزد دریافت اسکار امسال است و امانوئلا ریوا، هنرپیشه ی هشتاد و پنج ساله ی فرانسوی مسن ترین.

برندگان هشتاد و پنجمین مراسم آکادمی اسکار روز یکشنبه بیست و چهارم فوریه ی امسال معرفی خواهند شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com