اعلامیه هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

به مناسبت درگذشت علی اکبر هاشمی رفسنجانی

هاشمی برای بقاء جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکرد

علی اکبر هاشمی رفسنجانی در ٨٢ سالگی چشم از جهان فروبست. او شخصیتی با کارکرد چند وجهی بود، زندگی چند سویه داشت و برای بقاء جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

هاشمی‌، روحانی، سیاست‌مدار، پراگماتیست و اهل زدوبند بود. هاشمی سال ها علیه رژیم شاه مبارزه کرد، چند بار زندان افتاد، به عنوان یار دیرینه آیت الله خمینی و عزیزترین در نزد او، در قدرت گرفتن روحانیت، در پایه گذاری رژیم استبداد دینی و استقرار ساختار سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه سهم زیادی داشت. نقش او در جنایات جمهوری اسلامی، در قلع و قمع مخالفان از جمله سازمان ما در دهه ۶٠، تداوم جنگ ایران و عراق بعد از فتح خرمشهر، عزل آیت الله منتظری، کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶٧، برکشیدن علی خامنه ای به مقام ولی فقیه، سرکوب و ترور مخالفین در اواخر دهه ۶٠ تا اواسط دهه ٧٠ در داخل و خارج از کشور، کشتار نویسندگان سکولار، اجرای سیاست تعدیل اقتصادی، تعمیق شکاف طبقاتی و به فلاکت کشاندن زندگی کارگران و زحمتکشان در دوره ریاست جمهوری اش، باز کردن پای سپاه به حوزه اقتصادی، شکل دادن دولت رانتیر و گسترش فساد قابل تاکید است.

سویه دیگر زندگی هاشمی به مدیریتش در بیرون کشیدن جمهوری اسلامی از گرداب جنگ ـ هرچند دیرهنگام ـ پیشبرد برنامه بازسازی ویرانه های جنگ ٨ ساله و رشد اقتصادی، جلوگیری از تقلب در انتخابات سال ٧۶، تلاش برای عادی سازی روابط با غرب و عربستان سعودی، همسوئی با مردم در اعتراض به تقلب در انتخابات سال ٨٨، سخنرانی اش در نماز جمعه و حمایت از آزادی زندانیان جنبش سبز، پایداری بر مواضع اعتدال گرایانه، مقابله با نیروهای راست افراطی، ایفای نقش لُولایی میان دو طرف حکومت و دفاع از برجام است. رفسنجانی بنیانگذار جریان اعتدا لگرا در درون جمهوری اسلامی بود و برای او حفظ “نظام” در اولویت نخست قرار داشت. او به این دریافت رسیده بود که سیاست های علی خامنه ای، فرماندهان سپاه و راست افراطی می توانند به فروپاشی جمهوری اسلامی بیانجامند.

انقلاب بهمن و حکومت برآمده از آن زندگی ایرانیان را دگرگون کرد و سرنوشت آن ها را تغییر داد. میلیون ها ایرانی از کشور رانده شدند، دهها هزار فعال سیاسی و مدنی به بند کشیده شدند و سال های طولانی از زندگی خود را در اسارتگاه ها گذرانند، هزاران مخالف به جوخه اعدام سپرده شدند و صدها هزار معلم، استاد، مدیر، مهندس، کارمند و … از کار برکنار گردیدند. او یکی از ستون های اصلی رژیم فقها بود و عملکرد او در نزدیک به چهار دهه، به ویژه در دو دهه اول بعد از انقلاب، در زندگی تک تک ایرانیان و روندهائی که به آن ها اشاره شد، تاثیرگذار بود.

هاشمی رفسنجانی یکی از شخصیت های سیاسی برجسته جمهوری اسلامی و صندوقچه اسرار جنگ و نظام جمهوری اسلامی بود. او امیرکبیر دوم نبود ولی نام او در تاریخ به عنوان سیاستمداری چندسویه خواهد ماند. از سوئی با سهم کلیدی در حیات رژیمی که قدرت سیاسی را در دست ولی فقیه، نیروهای نظامی ـ امنیتی و راست افراطی متمرکز کرد، دین را با دولت در آمیخت، کشور را به فساد و تباهی سوق داد، مخالفان و منتقدان را با بی رحمی سرکوب و ثروت کشور را در اختیار لایه نازکی از جامعه قرار داد و زندگی میلیون ها کارگر، زحمتکشان را به فلاکت کشاند. از سوی دیگر پراگماتیست واقع بینی که در حفظ منافع همین نظام تا واپسین لحظات عمرش، به مهارت عمل کرد و توانست شکاف عمیق میان خود و جامعه را، که حاصل عملکرد پیشگفته بود، بالنسبه ترمیم بخشد.

گرچه موقعیت هاشمی در دهه گذشته در ساختار قدرت تضعیف شد. ولی فقدان او در صحنه سیاسی کشور در آرایش نیروهای درون حکومتی، تاثیرات معین خواهد گذاشت. او در چند سال گذشته در مقابل نیروهای افراطی ایستاد و به همین خاطر نیروهای افراطی یورش سنگینی را به او آورده و کوشیدند او را از سر راه بردارند. درگذشت هاشمی به عنوان چهره معتدل در حکومت، می تواند خامنه ای، نیروهای افراطی و سپاه را تقویت کرده و بر میزان تاثیرگذاری آن ها در ساخت قدرت بیافزاید و کشور ما را با چالش های زیان بارتری در داخل، منطقه و جهان مواجه سازد.

در مراسم خاکسپاری آیت الله رفسنجانی، شعارهای جنبش سبز فریاد شد و زنده بودن آن را نشان داد. حضور وسیع مردم در مراسم و شعارهای آنان علیه دیکتاتور، علیه حصر رهبران جنبش سبز و در حمایت از آنان و دفاع از آزادی زندانیان سیاسی، حاکی از وجود مقاومت مدنی و زمینه برای برآمد اعتراضی در میان گروه های وسیعی از جامعه است که در فرصت های مناسب بروز می یابد. می توان گفت که امروز مقاومت مدنی در مقابل بلوک قدرت به امر مبرم و ضرور تبدیل شده است. بکوشیم آن را گسترش دهیم. زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذا زده اند، در وضعیت ناگواری قرار دارند. لازم است در لحظه کنونی بر آزادی زندانیان سیاسی، برداشتن حصر و برآوردن مطالبات کارگران و زحمتکشان پای فشاریم.

هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

٢٢ دیماه ١٣٩۵ (١١ ژانویه ٢٠١٧)

چهارشنبه, ژانویه ۱۱, ۲۰۱۷ – ۲۲:۰

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com