«آقای شهردار حق با شماست؛ برخی از اعضای شورای شهر انسان نیستند، هیچ انسانی نمی‌تواند اجحاف به مردم و انحراف از مصوبات شورا را ببیند و استمرار حضور شما در این مسند را تحمل کند». او با تأکید گفت: «ادب مرد به ز دولت اوست»…

شهردار تهران روز دوشنبه در مراسم بهره‌برداری از ۶۵ واگن برای مترو تهران، آنهایی را که چند هفته گذشته نسبت به ترافیک تهران انتقاد داشتند و از «ساختگی و مصنوعی‌بودن ترافیک» صحبت کردند مورد انتقاد تند خود قرار داد و گفت این عبارت «به عقل جن هم نمی‌رسد؛ نمی‌توان کلمه انسان به آنها گفت، چراکه هیچ‌کسی ترافیک ساختگی درست نمی‌کند و این کلمه از آن دسته حرف‌هایی است که وقتی قافیه تنگ می‌آید و دیگر صحبتی ندارند، مطرح می‌کنند». (ایسنا) اما این اظهارات روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران بازتاب داشت و رحمت‌الله حافظی ، عضو اصولگرای شورا در تذکری صریح نسبت به این صحبت شهردار واکنش نشان داد و گفت: «‌ادب مرد به ز دولت اوست؛ اگر ما درست عمل می‌کردیم نباید استمرار حضور شما را در این مسند تحمل می‌کردیم».
حافظی در ادامه به گزارش‌های حسابرسی از شهرداری تهران که در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است اشاره و تأکید کرد: مردم از این گزارش‌ها متعجب شده‌اند و ما به عنوان اعضای شورا، فقط نظاره‌گر هستیم. او در ادامه به آنچه که توهین صریح مدیر رسانه‌ای روابط‌عمومی شهرداری تهران به اعضای شورا در حدود یک‌ سال و اندی قبل خواند، نیز اشاره کرد و گفت: به آن توهین توجهی نشد و حالا نتیجه این واکنش‌نشان‌ندادن، این می‌شود که رئیس این فرد یعنی شهردار تهران به برخی از اعضا توهین می‌کند. او در ادامه با لحنی تندتر، شهردار تهران را خطاب قرار داد و گفت: «آقای شهردار حق با شماست؛ برخی از اعضای شورای شهر انسان نیستند، هیچ انسانی نمی‌تواند اجحاف به مردم و انحراف از مصوبات شورا را ببیند و استمرار حضور شما در این مسند را تحمل کند». او با تأکید گفت: «ادب مرد به ز دولت اوست».
موضوع ترافیک سیاسی و مصنوعی در تهران را در هفته‌های گذشته و در ادامه افزایش بی‌سابقه و قفل‌شدگی ترافیک تهران در همه معابر شهری و البته پس از تغییرات در پلیس راهور تهران چند عضو شورای شهر تهران مطرح کردند؛ البته این انتقادات تند شهردار تهران و معاونان و مدیران او در سال‌های گذشته دولت‌های نهم و دهم و یازدهم چندان بی‌سابقه نیست و شهردار تهران در موارد مختلفی ازجمله اجلاس شهرداران آسیایی در مقابل میهمانان خارجی و داخلی، انتقاد رئیس‌جمهور درباره اداره تهران با تراکم‌فروشی را تاب نیاورد و گفت: «این عادت را کنار بگذاریم که بعد از نزدیک به چهار دهه مسئولیت در سطوح مختلف، به عنوان یک مسئول در نقش اپوزیسیون حرف بزنیم؛ بهتر است در نقش پاسخ‌گویی حرف بزنیم و بگوییم چه کرده‌ایم؟».
اوایل سال ٩۴ بود که رحمت‌الله حافظی، در تذکری به شهرداری تهران درباره قطع درختان، گفته بود: «شهرداری برای ایجاد و توسعه فضای سبز جدید ده‌ها میلیارد تومان هزینه می‌کند اما توان و اراده‌ای برای ممانعت از تخریب فضای سبز باارزش و قدیمی ندارد و سریال خشکاندن و قطع درختان به‌مثابه قتل‌های زنجیره‌ای در شهر تهران ادامه دارد». شهرام گیل‌آبادی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در واکنشی تند نسبت به تذکر حافظی گفته بود: «با طرح مسائلی از این دست به این ذهنیت رسیدیم که عده‌ای در بعضی موارد مبتلا به فساد فکری هستند». این اظهارنظر با واکنش اعضای اصولگرا و اصلاح‌طلب مواجه شد و کار به درخواست عزل گیل‌آبادی هم رسید و در نهایت قرار بود کمیته‌ای این موضوع را بررسی و به شورا گزارش دهد که حافظی می‌گوید تا امروز گزارشی نرسیده و بعدها به صورت شفاهی گفتند فلانی شفاهی عذرخواهی کرده است؛ البته بی‌احترامی این مدیر شهردار تهران به اعضای شورا باز هم تکرار شد. گیل‌آبادی پس از ماجرای گورخواب‌ها در متنی تند که خطاب مستقیم به دولت یا فرد خاصی نداشت با سبک جمله‌پراکنی خاصی نوشت: «هرکسی کار نمی‌کند حرف هم نزند؛ التقاط و ارتجاع به هم می‌رسند. بی‌عرضگان دولت سیب‌زمینی داعیه‌داران مردم‌گرایی شده‌اند. تندروهای بی‌تدبیر و بی‌حالان بی‌عمل از هرجایی و تریبونی سر برمی‌آورند که رستم پهلوانی بود در سیستان؛ اما غافل از اینکه مردم از بانک‌ها، قلک‌ها و جیب‌های آلوده دولت هیجان و سیب‌زمینی تا آدم‌های بی‌حال نوین همه را می‌شناسند. حرف برای مردم امروز نیم‌جو ارزش ندارد، امروز باید کار کرد».
نمونه برای تکه‌پراکنی‌های مدیران شهری زیاد است. در نمونه اخیر شهردار تهران به خاطر اندوه عکس‌های گورخواب‌ها متنی شعارگونه را در اینستاگرام خود گذاشت و نوشت: «همه دولت‌ها درباره این زخم کهنه نقش دارند اما قطعا این معضلات محصول نوع نگاه سرمایه‌داری و اشرافی در اداره کشور و جامعه است. این مدل مدیریت کشور آسیب‌ها و معضلات پنهانی نیز به همراه خود دارد که ضربات کاری‌تری بر پیکره این نظام وارد می‌کند». قالیباف در پایان این متن هم نوشت: «با همه توان تلاش کنیم تا «مردم‌داری» را جایگزین «سرمایه‌داری» کنیم».
صحبت‌های شهردار تهران درباره ماجرای ترافیک مصنوعی در جلسه روز گذشته اعضای شورای شهر تهران مورد انتقاد دیگر اعضای شورا هم قرار گرفت و غلامرضا انصاری در تذکر پیش از دستور خود تصریح کرد: «شهردار پیشگیری از سرمایه‌داری را راه نجات کشور و ازبین‌رفتن گورخوابی عنوان کرده است؛ امیدوارم ایشان درباره جلوگیری از تخریب فضای سبز تهران در راستای برافراشتن کاخ سرمایه‌داران تهران هم پیشگیری جدی را معمول دارد».
سابقه چنین انتقادهایی در شورا و شهرداری تهران جدید نیست و همین هفته گذشته در صحن علنی شورای شهر هم اعضای اصولگرا و اصلاح‌طلب به این جواب و پس‌جواب درباره عملکرد دولت و شهرداری در مورد ترافیک تهران پرداختند. البته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که خودش معمولا در مراسم‌های رسمی شهرداری میهمان اصلی است و در مراسم ورود ۶۵ واگن به مترو تهران و آن اظهارات شهردار تهران هم حضور داشته است، در جلسه دیروز اعلام کرد شهردار توهینی نکرده و این اصطلاحی که او به کار برده یک ضرب‌المثل معمول است. او از اینکه اعضا فضای شورا را با گفته‌هایشان سیاسی می‌کنند، اظهار دلخوری کرد و در ادامه به معاون شهردار زمانی مناسب برای پاسخ‌دادن به تذکرها داد و به تذکرهای آیین‌نامه‌ای اعضا که از این اقدام او انتقاد داشتند، توجهی نکرد. او خطاب به حکیمی‌پور که گفت: «شورا جای همین بحث‌ها و جدل‌هاست»، جواب داد: «نخیر آقا؛ اصلا هم جای این چیزها نیست و بهتر است این روال را باب نکنید. قبلا هم نبوده ولی الان مدتی است باب شده که اعضا در صحبت‌کردن از یکدیگر سبقت بگیرند».
گلایه از انحراف رسانه‌ای علیه شهرداری
ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران که هر هفته به عنوان نماینده شهردار در جلسه شورا حضور دارد، روز گذشته هم در پاسخ به اظهارات اعضای شورا پاسخ‌هایی داد و درباره این تذکر که اگر شهردار تهران می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، بهتر است زودتر از این مسئولیت کنار برود تا شهرداری سیاسی نشود، گفت: «می‌گویند شهرداری سیاسی شده است، درحالی‌که با مراجعه به تاریخ شهرداری می‌بینیم آنهایی که در وزارت کشور تحصن کردند شهرداری را سیاسی کردند، نه مدیریت کنونی شهرداری تهران. کجای قانون گفته شده که اگر کسی خواست در فعالیت سیاسی شرکت کند و در معرض آرای مردمی قرار گیرد، باید ترک خدمت کند؟ من می‌ترسم اگر شهردار تهران از شهرداری نیز برود، برخی برنتابند و بگویند وی باید کشور را نیز ترک کند تا شما دچار اضطراب و نگرانی نشوید». او با صدای بلند و درحالی‌که چمران به او می‌گفت «‌کافی است» ادامه داد: «انحراف رسانه‌ای در قبال شهردار تهران را کسانی راه انداخته‌اند که سبب شدند در یک روز ١۵ روزنامه با خبر دروغ، شهرداری و آقای قالیباف را با انگ سیاسی مواجه کنند. در روز دوشنبه حین برگزاری مراسم واگذاری ۶۵ واگن مترو خود آقای چمران هم بودند و اعلام کردند هیچ توهینی به اعضای شورای شهر تهران نشده است. یک سال پیش مسئول روابط‌عمومی شهرداری مطلبی گفته بود که در همان زمان به ایشان تذکرات لازم داده شد و او هم عذرخواهی کرد؛ چه دلیلی دارد که این موضوعات بار دیگر امروز مطرح شود. پس باید بگویم که ادب را باید همه رعایت کنیم و فرقی ندارد که مسئول باشیم یا نه. اینکه گفته شده به عقل جن هم این حرف نمی‌رسد، کجایش توهین به دیگران است؟».
امانی خطاب به انصاری و تذکری که داده بود هم گفت: «خوب است که ما بیاییم در فرصتی وضعیت باغات تهران را از دهه ٧٠ ارائه کنیم تا ببینیم تاراج باغ در چه دوره‌ای اتفاق افتاده و در چه دوره‌ای سرمایه‌داران با تاراج باغات جیبشان پر پول شده است؟».
معصومه اصغری

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com