هومونرماتیویتی (هنجارمندی دگرباشان) یکی از دلایل ابتدایی است که جامعهدگرباش قادر نیست که یک جنبش منسجم و سازماندهی شده برای برابری شکل دهد و با گسترش جنبشی در مقابل نیونازی های ستیزه گر بایستد، افرادی که بیشتر از همیشه بی پروا و جسور و دارای قدرت و اختیار هستند.

برای کسانی که با این اصطلاح آشنا نیستند، یا آن را خارج از متن های دانشگاهی نشنیده اند، هومونرماتیویتی عمل اجرا کردن دگرجنسگراهنجاری (ارتقای دگرجنسگرایی به عنوان گرایشجنسی طبیعی و برتر) – مانند استانداردهایی در جامعهدگرباشان – استانداردهایی که می گوید یک دختر قرار است لاغر، زنانه و مجذوب مردان باشد و شرمندگی برای کسانی است که به گفتن این استانداردها موافقت نمی کنند.

به عبارت ساده تر، هومونرماتیو به افراد دگرباش نیرو می بخشد تا مانند آنچه که افراد دگرجنسگرا انتظار می رود باشند عمل کنند. هومونرماتیویتی بطور اساسی می گوید که “خوب…من گرفتم که شما پسر هستی که مردان را دوست داری، اما ما تو را بدین خاطر می بخشیم، تازمانی که شما مردانه، عضلانی و از همه نظر مانند یک پسر هستی.

همچنین چیزهایی مانند این را بیان می کند : “بدون سیاهپوستان، بدون چربی و بدون زن صفتی”.

هومونرماتیویتی می تواند هرجایی یافت شود : در گریندر، کلاب ها، در پوشش رسانه ای و در بخش نظرهای هر مقاله ای که من در مورد این موضوع نوشتم.

مردم در جایگاه های قدرت در جامعه ی ما – همجنسگرایانمرد سفیدپوست – اغلب در ذهن تقاطع ایجاد می کنند، که منجر به تداوم بیشتر هومونرماتیویتی می شود.

بیشترین افراد به حاشیه رانده شده در جامعه ما که درباره شان صحبت می شود، توسط دیگران در جامعه خوار و خفیف شده اند، هنگامی که کشوری پر از تنفر، خشونت و دشمنان ستمگر داریم ما را مقابل یکدیگر قرار می دهند. این چیزی نیست که من سر هم کنم. به هیئت مدیره رهبری غیرانتفایی دگرباشان ملی نگاهی بیندازید. چند تا از رهبران دگرجنسگونه را می توانید در ذهنتان نام ببرید که “لاورن کاکس” یا “جانت موک” نیستند؟ چند تا رهبر دوجنسگرا؟ همجنسگرایزن؟ افراد با جنسیت تایید نشده؟  اعدادی که تنها وجود ندارند.

جنبش ما بدون رهبری و نمایندگی متنوع، تصویر بزرگتری را از دست می دهد و افراد را رها می کند، همانطور که از پیش اتفاق افتاده و ادامه دارد.

این مساله و حمله به افراد برای صحبت کردن درباره خودشان – نه صحبت درباره چیزهایی مانند همجنسگرایی – دلایلی هستند که در جامعه ما جدایی و تفرقه می اندازند. در یک دنیای ایده آل، مردان همجنسگرای سفیدپوست، زنان دگرجنس گونه رنگین پوست و افراد دوجنسگرای ناتوان همه قادر خواهند بود تا فضاها و مکان های ایمن را به اشتراک بگذارند.

اما تا زمانی که ما به آن مرحله برسیم، تفرقه و اختلاف خواهیم داشت، چه افراد بخواهند بپذیرند یا نه. این مساله حمله و ستم کردن را برای ما آسان می کند. گرچه مسلما در تئوری با فردی مانند مایکپنس در کاخسفید، آسیب رساندن به ما نباید زیاد دشوار باشد.

آنچه ما در سال ٢٠١٧ انجام می دهیم و اینکه چطور آن را انجام دهیم بیش از همیشه مهم خواهد بود.

“پنس” حرفه و کارش را با ایجاد و تصویب قانون ضد دگرباشان ساخت و ما را از بیشترین حقوق اساسی مان محروم نمود. ما در کنار یکدیگر قدرتمندتر هستیم، اما تنها زمانی می توانیم کنار هم باشیم که افراد صحبت درباره بحث های هومونرماتیویتی را متوقف کنند. شاید شما شخصا هرگز احساس قربانی شدن توسط هومونرماتیویتی ندارید، اما آن سبب نمی شود که هومونرماتیویتی جعلی باشد. یک واقعیت، واقعیت هر فرد دیگری در این سیاره نیست.

نبرد برای برابریدگرباشان هنوز تمام نشده است. برابریازدواج پایان همه چیز نیست، همه ی جنبش است. این نبرد پایان نمی یابد تا زمانی که افراد دگرباش از همه رنگ ها، شکل ها، اندازه ها، توانایی ها، ادیان، درجه ها، سطح سواد و جنسیت از خشونت و ستم مبتنی بر هویت در امان باشند.

٢٠١٧ سال جدیدی است. مجبور نیستیم که هومونرماتیویتی را با خود بیاوریم. خواهشا پشت سر رهایش کنید. شما آن را مدیون محبت خود، انسانیت خود و هر فرد دیگری هستید.

ترجمه تخصصی برای دارما و مارتیا: احسان پارسی

 ‏‎ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

 

‏‎فیس بوک ما:

‏‎‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia

‏‎وب سایت ما:

‏‎‏http://dharmamartia.org

‏‎صفحه خبر وب سایت :

‏‎‏http://dmblog.dharmamartia.org/home

اینستاگرام ما:

‏dharmamartia

توییتر ما:

‏@DharmaMartia

‏‎کانال تلگرام ما:

‏‎‏https://telegram.me/DharmaMartia

‏‎همکاران ما:

‏‎‏رسانه همیاری:

‏‎‏http://media.hamyaari.ca

‏‎‏سایت خودنویس:

‏‎‏www.Khodnevis.org

‏‎‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia

سایت پلنت ترنسجندر:

‏www.planettransgender.com

‏‎منبع :

http://www.pride.com/queer/2016/12/16/lets-make-2017-year-about-fighting-homonormativity

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com