“گارت هنری” پناهجوی همجنسگرا زمان آزادش را صرف نمود تا زندگی افراد دگرباش را در جاماییکا نجات دهد که نیاز به فرار از شکنجه و آزار و اذیت یا حتی مرگ دارند.

این کشور کارائیب یکی از ٧۶ کشور است که در آن روابطهمجنس با رضایت طرفین جرم حساب می شود.

این پناهجوی ٣٩ ساله که در تورنتو زندگی می کند، یک فعال برجسته در این کشور جزیره ای کوچک است که او سابقا آن را خانه نامید.

هنری یک رییس پیشین گروه مدافع انجمن همجنسگرایانزن، تمام امیال جنسی و همجنسگرایانمرد بارها به افرادی که جرم های بر اساس تنفر را به پلیس گزارش می کنند، کمک کرد.

او گفت ١٣ نفر از دوستانش در حمله های همجنسگراستیز کشته شدند.

هنری به “ان بی سی آوت” گفت :”با تمامی اتفاق هایی که در حال رخ دادن است، این رویدادها بی توجه ماند، کسی آنها را نشنید، زیرا خشونت علیه جامعههمجنسگرایان هنجار شده است.”

“این که افراد توسط ترس فلج شده اند حاد و شدید است و آنها تنها یک روز در یک زمان زندگی می کنند و پیش بینی و امید برای بهترین روزها را دارند، و راهی برای بشریت وجود ندارد که به حیات ادامه دهد و وجود داشته باشد.”

کوشش های هنری برای ایجاد تغییر منجر شد که قانون او را هدف بگیرد. او گفت که در سال ٢٠٠٧، گروهی از پلیس ها او را در یک داروخانه در حالی که جمعیتی مسخره کنان نگاه می کردند، کتک زدند.

او گفت که این سومین بار بود که آنها به او حمله کردند. او خیلی زود خودش را برای مدتی در یک مکان مخفی پنهان نمود. سپس امسال در حالی که پشت چراغ قرمز بود، یک افسر پلیس بطور غیر منتظره به ماشینش نزدیک شد.

هنری به گویش محلی جامائیکایی گفت :”او به پنجره زد و به من گفت که آنها من را پیدا کرده اند و می خواهند من را بکشند.”

او وحشت زده برای پناهجویی ثبت نام کرد و سال بعد به کانادا فرار نمود.

او گفت :”نقل مکان به کانادا فرصتی برای من بود که بین زندگی و مرگ انتخاب کنم.”

در کانادا هنری در “مردم تورنتو با بنیاد ایدز” کار پیدا کرد، جایی که در حال حاضر او در مقام مدیر موقت خدمت می کند. هنگامی که او در این بنیاد کار نمی کند، برای انجمن رنگین کمان داوطلبی فعالیت می کند، یک انجمن غیرانتفایی کانادایی که به دنبال استفاده از افراد انجمن زیرزمینی در کمک به نقل مکان افراد دگرباش است که در تعقیب و آزار و اذیت سراسر جهان زندگی می کنند.

این فعال تعدادی از داستان های وحشتناک را بازگو کردند که شامل پناهجویانی بود که او در طول سال ها به آنها کمک کرد، بسیاری از آنها جوانان گروه “ملکه های خندق” هستند، یک اصطلاح جامائیکایی به معنای رانده شدگان دگرباشی است که خانه های شان را در فاضلاب ها و گورستان ها در جزیره می سازند.

لیست او طولانی است : فردی ٢٩ ساله که معده اش تقریبا کاملا توسط سگ های پیت بول پاره شده بود، مرد جوانی که توسط یک اوباش عصبانی که بر بدنش اسید ریخته بود بدشکل شده بود، مرد دگرجنس گونه ای که توسط مردانی که قصد داشتند هویتجنسیتی او را درست کنند مورد تجاوزجنسی قرار گرفته بود. اما پناهجویی که بیشتر از همه در ذهن هنری قرار دارد، مرد جوانی است که مادرش برای کمک رسید.

او گفت :”من تحت تاثیر آن قرار گرفتم که فعال بودن او را دیدم و اینکه او با انجمن رنگین کمان تماس می گیرد که بگوید :”من پسری همجنسگرا دارم، او باید اینجا را ترک کند.” شما همیشه لازم نمی بینید که کمک کنید، اما آنچه شما می خواهید شاهد آن باشید چیزی است که در جهان و جامعه ی ما اتفاق می افتد و این است که در آن والدین شجاع باشند و به دختران و پسران همجنسگرای شان افتخار کنند و آنها را بپذیرند و از آنها به بهترین شکل ممکن حمایت کنند.”

هنری احساس غرور به ملیتش ندارد اما درک می کند که جاماییکایی های همجنسگرایی وجود دارند که دارای چشم انداز متفاوتی هستند.

او گفت :”آنها تجربه ی پاسخ دادن به ایمیل های گوناگون، تماس های تلفنی و پیام های فیسبوکی از افرادی که چشمانشان را بر روی لبه ی مرگ می بندند.”

من سال پیش دوستی داشتم، او درخواست کمک کرد، اما انجمن رنگینکمان بودجه نداشت که به او کمک کند. او خودکشی کرد. و مردم این چیزها را نمی دانند.”

هنری از طریق کارش با انجمن رنگین کمان به ۶٠ پناهجو که در سال ٢٠١۶ به کشورهای جدیدی نقل مکان کردند کمک نمود. بسیاری از آنها جاماییکایی بودند.

هنری گفت :”می دانید، دور شدن مردم از میهن شان  وضعیت را تغییر نمی دهد. این راه حل نیست، اما این کاری است که ما موقت انجام می دهیم تا افراد را از به قتل رسیدن نجات دهیم. این کار به مردم شانس دومی در زندگی می دهد.”

او افزود :”آنچه مهمتر است چیزی است که او تغییر یک فرهنگ تعصب علیه افراد دگرباش می نامد. بر طبق گزارشی که توسط جی-فلاگ سفارش داده شد، همجنسگراستیزی میراث قانون مستعمراتی در جاماییکا و دیگر بخش های کارائیب است، جایی که رابطه های همجنس در اصل تحت قانون انگلیسی جرم شناخته شد. گروه های مدافع برای پیشرفت فشار می آورند و در اثر آن جاماییکا دومین رژه جشنغرور دگرباشان را اوایل امسال برگزار کرد.

در طول این جشن در کینگستون پایتخت جاماییکا، شهردار در حمایت از این جامعه سخن گفت. اما هنری باور دارد که تغییر واقعی تنها زمانی رخ می دهد که سیاستمداران بیشتر از تنها صحبت کردن درباره نیاز به برابری انجام دهند.

او گفت:”تنها به سکو نروید و این را بگویید، چون گفتن آن از نظر سیاسی درست است. نه، انجامش دهید. بگذارید مردم ببینند. جامعه را به چالش بکشید. با جاماییکاییان، با جامعه چالش کنید، تا کاری متفاوت انجام دهید.”

هنری خانه اش در تورنتو را با نامزدش به اشتراک گذاشت، که او نیز یک پناهجوی جاماییکایی است. مادر، خواهر و دختر برادرش (خواهرش) نیز پس از اینکه به دلیل حمایت از او تهدید شدند، به این شهر کانادایی فرار کردند.

گذشته از خانواده اش، هنری برای مردمی در میهنش زندگی می کند که او بطور خستگی ناپذیری کار می کند تا آنها را نجات دهد.

او گفت :”انجمن رنگین کمان جایی است که من زندگی می کنم و نفس می کشم.این انجمنی است سبب می شود که من ادامه دهم – بدانم که ما می توانیم به مردم کمک کنیم و این دسترسی را فرصتی برای فردی ایجاد کنیم تا ایمن باشد و شانس دومی برای زندگی داشته باشد.

ترجمه تخصصی برای دارما و مارتیا: احسان پارسی

‏‎ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‏‎فیس بوک ما:

‏‎‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia

‏‎وب سایت ما:

‏‎‏http://dharmamartia.org

‏‎صفحه خبر وب سایت :

‏‎‏http://dmblog.dharmamartia.org/home

اینستاگرام ما:

‏dharmamartia

‏www.planettransgender.com

توییتر ما:

‏@DharmaMartia

‏‎کانال تلگرام ما:

‏‎‏https://telegram.me/DharmaMartia

‏‎همکاران ما:

‏‎‏رسانه همیاری:

‏‎‏http://media.hamyaari.ca

‏‎‏سایت خودنویس:

‏‎‏www.Khodnevis.org

‏‎‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:

www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia

سایت پلنت ترنسجندر:

‏www.planettransgender.com

‏‎منبع :

http://www.nbcnews.com/feature/nbc-out/outfront-gay-jamaican-refugee-helps-others-flee-persecution-n696551

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com