آنچه جهان در حلب شاهد آن است چیزى نیست جز یک فاجعه به معناى واقعى کلمه: فاجعه‌ای که اثراتش تا دهه‌ها آتش کینه و نفرت را در منطقه شعله‌ور نگاه خواهد داشت. کینه و نفرتى که بی‌شماری انسان را در آتش خود خواهد سوزاند و سرزمین‌هایی آباد را چون حلب به خاک و خون خواهد کشاند.

آنچه در سوریه و حلب اتفاق افتاده و ازاین‌پس اتفاق خواهد افتاد نه‌تنها داغ ننگى بر پیشانى کشورهایی است که مستقیم در این فاجعه دخیل بوده‌اند که داغ ننگى است بر پیشانى همه آنانى که می‌توانستند به مردم سوریه یارى رسانند ولى براى دور ماندن از این درگیرى آگاهانه تنها نظاره‌گر این فاجعه انسانى شدند. در میان این کشورها دولت‌های غربی به‌ویژه آمریکا بزرگ‌ترین مسئولیت را بر دوش کشیده و درخور سرزنش فراوان هستند.

اما بااین‌همه براى ما ایرانیان مایه کمال تأسف است که جمهورى ویرانگر اسلامى دست در دست جنایتکارى چون بشار اسد و روسیه نقشى مهم و انکارناپذیر در فاجعه‌ای که بر سر سوریه آمده است و اوج آن را در حلب می‌بینیم ایفا می‌کند. نقشى که به خاطر آن بیش از نیم میلیون انسان در سوریه به کام مرگ فرورفته‌اند، چندین میلیون زخمى و مجروح بر جاى گذاشته‌شده است و میلیون‌ها انسان بی‌گناه از زنان و مردان و کودکان بی‌گناه سورى را آواره و بی‌خانمان ساخته است. نقشى که به خاطر آن شهرهاى زیادى با خاک یکسان شده است تا بدانجا که حتى در صورت تمام شدن نبرد میان نیروهاى دولتى و دو هم‌پیمان اصلی‌اش، جمهورى اسلامى و روسیه و برقراری آتش بسى پایدار، جا و مکانى براى بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه‌شان برجاى نگذاشته است.

مایه کمال شوربختى است که این سیاست ویرانگر جمهورى اسلامى نه‌تنها مردم سوریه که هیچ سابقه دشمنى با ایران و ایرانى نداشته‌اند را به‌حق دشمن سرزمین ما کرده که بی‌شماری از مسلمانان منطقه را علیه ایران و ایرانى متحد ساخته است. از ترکیه تا اردن، از عراق و سوریه تا حجاز آتش کینه و نفرت و دشمنى با ایران و ایرانى زبانه می‌کشد و دیر یا زود به ایران خواهد رسید.

حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) وظیفه خود می‌داند که بار دیگر ضمن محکوم کردن و ابراز بیزارى از سیاست‌های ویرانگر جمهورى اسلامى در سوریه و ابراز همدردى با مردم زجرکشیده آن کشور به هم‌وطنان خود یادآور شود که سکوت در برابر این سیاست‌ها نه‌تنها عملى غیرانسانی ست که امنیت ایران را نیز به خطر انداخته و دیر یا زود بهایی سنگین را بر کشور و ملت ما تحمیل خواهد کرد.

وظیفه هر ایرانى است که با ابراز همدردى علنى با مردم زجرکشیده سوریه، سیاست‌های نظام اسلامى را محکوم کرده به جهانیان و مخصوصاً مردم منطقه نشان دهند که هیچ نقشى در اتخاذ این سیاست‌ها نداشته و به‌هیچ‌عنوان از آن‌ها دفاع نمی‌کنند.

باشد که ایرانیان آزاده به این وظیفه انسانى خود عمل کرده با ابراز انزجار گسترده و علنى از سیاست‌های جمهورى اسلامى در منطقه اجازه ندهند آتش کینه و نفرتى که جمهورى اسلامى در منطقه برافروخته به ایران و ایرانى رسیده زبانه‌هایش هستى ایران و ایرانى را نابود کرده و خشک و تر را باهم به آتش بکشد.

با مردم بی‌گناه سوریه همدردى کنیم و مرهمى بر زخم‌هایشان باشیم که جز این نیز در شان هیچ انسان و هیچ ایرانى آزاده‌ای نیست.

پاینده ایران
زنده باد ملت ایران

حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com