capture

مرگ  کاسترو برای بسیاری از فعالان دگرباش بازتاب تاریخ ظلم و ستم تحت رژیم او است.”

“هرب سوسا” یک کوبایی-آمریکایی که ائتلاف متحد گروه  دگرباش مستقر در  میامی را رهبری می کند به واشنگتن بلید گفت :”من هرگز از مرگ کسی خوشنود نخواهم شد. اما مرگ مدتها در انتظار یکی از هیولاهای کاسترو که نزدیک به شش دهه ظلم و ستم، درد و مرگ را برای بسیاری از کوبایی ها تحمیل نمود، خاتمه ای خاص برای بسیاری به ارمغان آورد.”

کاسترو، که روز جمعه در سن ٩٠ سالگی مرد، شورشی را رهبری کرد که  فولخنثیو باتیستا دیکتاتور راستگرا را در سال ١٩۵٩ سرنگون کرد. او نخست وزیر این کشور جزیره ای شد، سپس رییس جمهور شد و یک دولت کمونیستی را رهبری نمود.

برطبق گزارش بیلد :”کوبا  روابط جنسی همجنس را در سال ١٩٧٩ از حالت جرم خارج نمود اما اعمال دیگر تحت رهبری کاسترو به سود شهروندان دگرباش نبود. به عنوان نمونه، در دهه ۶٠، او هزاران مرد  همجنسگرا که باور داشتند برای خدمت ارتش مناسب نیستند به اردوگاه های کار فرستاد که به عنوان “واحدهای نظامی برای کمک به تولید” معروف بودند.”

و در دهه ٨٠ و اوایل دهه ٩٠ دولت افراد مبتلا به اچ آی وی را در آسایشگاه ها قرنطینه کرد.

کاسترو در سال ٢٠١٠، در مصاحبه ای با یک روزنامه مکزیکی برای رفتار رژیم خود با افراد دگرباش عذرخواهی نمود. او دو سال از قدرت خارج شده بود و زمام دولت را به برادرش رائول داد.

ماریلا دختر رائول در سال های اخیر به عنوان یک مدافع  حقوق دگرباشان کوبایی ظاهر شد. او جایزه ای از چند جا برد. اما جیمز کیرچیک در سایت “دیلی بست” کار او را به عنوان “جنگ صلیبی قلابی حقوق همجنسگرایان” توصیف نمود.

کیرچیک نوشت :”مهم نیست چقدر زندگی بهتری برای کوباییان همجنسگرا به نسبت روزهای کمپ های کار اجباری بهبود یافته است، همه اینها در چارچوب یک جامعه وابسته به حکومت دیکتاتوری رخ داد که شهروندانش نمی توانند رای دهند، آزادی های بنیادین مانند حق بیان یا اعتراض آزادانه رد شد و نمی توانند سازمان های مستقل دولتی شکل دهند.”

بلید نوشت :”مسائل دیگری هم هستند، از جمله بعضی از فعالان دگرباش که دولت کوبا را برای ارائه آموزش و مراقبت های بهداشتی رایگان مورد تحسین قرار دادند، در حالی که با  فقر و  تبعیض می جنگند.”

“فرانسیسکو رودریگز” بلاگر کوبایی همجنسگرا که از خانواده کاسترو حمایت می کند به بلید گفت : “درد، پوچی، تعهد احساسات بسیار قوی و مشکل هستند که جدا شوند. شبیه به این است که وارد داستان زندگی من بشویم.”

و بعضی از فعالان همجنسگرا و ایدز که اوایل امسال از کوبا دیدار کردند و گزارش دادند که برنامه اجرایی مراقبت بهداشتی دولت برای کوبایی هایی که با اچ آی وی زندگی می کنند، مفید بوده است.

ایالات متحده در سال ١٩۶١ سفر به کوبا و تجارت با این کشور را ممنوع نمود، اما رییس جمهور  اوباما تقریبا دو سال پیش به کوبا رفت تا روابط با این کشور را بصورت عادی در آورد. با این وجود، هنوز کارهای زیادی باقی مانده تا برای پیشبرد  حقوق بشر انجام شود، از جمله حقوق دگرباشان در کوبا.

“نلسون گاندولا دیاز” رییس بنیاد حقوق دگرباشان روز شنبه به بلید گفت :”مرگ فیدل کاسترو ما را دعوت به آرامش و تمرکز بر فعالیت هایمان می کند تا به تغییرات در کوبا دست یابیم، بطوریکه مخالف شادی به دلیل مرگ او هستیم.”

او افزود :”فیدل رفته، اما رائول مانده است. مبارزه ادامه دارد.”

ترجمه تخصصی برای دارما و مارتیا: احسان پارسی

فیس بوک ما:

‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia

وب سایت ما:

‏http://dharmamartia.org

صفحه خبر وب سایت :

‏http://dmblog.dharmamartia.org/ home

کانال تلگرام ما:

‏https://telegram.me/DharmaMartia

همکاران ما:

‏http://media.hamyaari.ca

‏www.Khodnevis.org

‏https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia

‏‎منبع :

http://www.advocate.com/world/2016/11/27/fidel-castro-leaves-legacy-oppression-say-many-lgbt-cubans

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com