zendanisisiaghidatiدر روز جهانی حقوق بشر
ابراز نگرانی بهداری زندان اوین از وخامت حال آرش صادقی …ابراز نگرانی سازمان عفو بین‌الملل درباره سلامتی مهدی رجبیان نوازنده ایرانی  و زینب جلالیان هم در میان ۱۱ نفری که این سازمان در ماه دسامبر برای آنها یک کارزار جهانی راه‌انداخته … اعتصاب غذای سعید شیرزاد در اعتراض  به مرگ خاموش زندانیان رجایی شهر بادوختن لب های خود…. ضرب و شتم افسانه بایزیدی، زندانی سیاسی و فعال دانشجو کرد به علت دفاع از حقوق دیگر هم بندانش در زندان کرمان

 

 

***

 

 

arash-golrochـ   ابراز نگرانی بهداری زندان اوین از وخامت حال آرش صادقی

شب گذشته آرش صادقی کنشگر مدنی در اعتصاب غذا، بار دیگر به دلیل «مشکل تنفسی و تپش قلب شدید» به بهداری زندان اوین منتقل شد و به کمک دستگاه اکسیژن نفس کشید. پزشک بهداری نیاز مستمر این زندانی به دستگاه اکسیژن را نگران کننده توصیف کرد و گزارش پزشکی آن را به مقامات قضایی ارسال نمود. به گفته یک منبع نزدیک به آقای صادقی، به تازگی مسئولین زندان اوین به او گفته اند نظر دادستانی در مورد تحقق مطالبه او مساعد است، اما با مخالفت ضابط پرونده در سپاه پاسداران، تاکنون خواسته وی که رسیدگی به پرونده همسرش گلرخ ایرایی در دادگاه عمومی و آزادی تا زمان پایان دادرسی است محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی کنشگر مدنی زندانی در بند هشت زندان اوین در چهل و پنجمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود با وضعیت جسمی «وخیم» روبروست.

آقای صادقی در هفته های گذشته مکررا به بهداری زندان منتقل شده، چندین بار بی هوش شده و تقریبا هرشب نیازمند استفاده از دستگاه اکسیژن بوده است.

وزن وی از ابتدای اعتصاب ۱۸ کیلو کاهش داشته و فشار خونش به شدت افت کرده است.

وی که تا حدی قدرت تکلم و حرکت را از دست داده، در روزهای گذشته پس از «بالا آوردن لخته خون» به بیمارستان نیز منتقل شد هر چند نهایتا بدون درمان به زندان بازگردانده شد.

گزارش شده است طی روزهای گذشته پوست بدن آقای صادقی درحال «پوسته پوسته» شدن است که نشانه ای از فقر شدید ذخایر غذایی بدن این زندانی است.

شب گذشته هفدهم آذرماه، این زندانی در اعتصاب غذا، بار دیگر به دلیل «مشکل تنفسی و تپش قلب شدید» به بهداری زندان اوین منتقل شد و به او دستگاه اکسیژن وصل شد. علاوه بر این، آقای صادقی دچار مشکلات معدوی و کلیوی، حالت تهوع و بالا آوردن مقطعی لخته خون نیز هست.

پزشک و کادر درمانی بهداری با ابراز نگرانی، نیاز مکرر وی به دستگاه اکسیژن را نشانه وخامت حالش و وضعیت خطرناک او توصیف کرده و گزارش پزشکی آن را ثبت و به مقامات مربوطه ارسال نمودند.

یک منبع نزدیک به آرش صادقی در مورد اینکه آیا مقامات قضایی تاکنون اقدامی در رابطه با تحقق خواسته وی انجام داده اند یا خیر، به گزارشگر هرانا گفت: “آقای چهارمحالی رئیس زندان اوین به تازگی نزد آرش رفته و از او خواسته است حداقل از تزریق سرم خودداری نکند و درمان معده اش را شروع کند.”

این منبع مطلع در ادامه تاکید کرد: “گویا دادستانی برای آزادی خانم ایرایی نظر مساعدی دارد اما تاکنون ضابط سپاه پاسداران در این پرونده، مخالفت کرده است.”

لازم به یادآوری است، آرش صادقی که در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس خود است، هم‌زمان با بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت اجرای شش سال حکم حبس، با نگارش نامه‌ای ضمن غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام اعتصاب غذای اعتراضی کرد.

این زندانی عقیدتی مدتی بعد، در نامه‌ای سرگشاده به ذکر مستند موارد حقوقی نقض شده در فرآیند بازداشت، بازجویی، تشکیل دادگاه و صدور حکم و سپس اجرای آن در پرونده همسرش پرداخت.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، صبح روز سوم آبان ماه بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد،  وی درحال حاضر در بند زنان (نسوان) این زندان نگهداری می‌شود.

سازمان عفو بین الملل در قالب بیانیه ای با عنوان «بازداشت نویسنده ایرانی با حمله به منزلش جهت اجرای حکم حبس برای نوشتن داستانی در مورد سنگسار» این بازداشت بدون احضاریه و خشونت‌آمیز را محکوم و خواستار آزادی و لغو محکومیت خانم ایرایی شد.

مگدالنا مغرابی، معاون بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل در این‌باره گفت: “گلرخ ابراهیمی ایرایی جدیدترین نویسنده و فعال جوانی است که در سرکوب بی‌امانِ بیان هنری توسط [حکومت] ایران گرفتار شده است.”

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـ نگرانی عفو بین‌الملل درباره مهدی رجبیان و کمپین جهانی برای حمایت از زینب جلالیان
jalalian-Rajabian-به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که مهدی رجبیان، نوازنده ایرانی روز چهارم دسامبر/۱۴ آذر مجبور به بازگشت به زندان شده؛ در حالی که به دنبال یک ماه اعتصاب غذا در مرخصی درمانی به سر می‌برد و درمانش هنوز تکمیل نشده است.
مهدی رجبیان روز ۲۷ نوامبر/ ۷ آذر به مرخصی رفت و در این مدت در بیمارستان بوعلی شهر ساری بستری بود. او از چندین مشکل مربوط به سلامت رنج می‌برد که برای درمان آنها نیاز به دسترسی به سیستم پزشکی دارد. پیش از زندان، درباره او تشخیص بیماری ام اس داده شده بود و باید مورد آزمایشات تکمیلی قرار می‌گرفت که این امکان فراهم نشد. مهدی رجبیان همچنین به دنبال عوارض شکنجه در اولین دستگیری‌اش در سال ۲۰۱۳، دچار بیماری تشنج شده است. سازمان عفو بین‌الملل درباره سلامت روانی او نیز نگران است.
مهدی رجبیان و برادرش حسین رجبیان، اعتصاب غذای خود را ۲۸ اکتبر/۷ آبان آغاز کردند. پیش از آن هم این دو برادر در ماه شهریور به دلیل عدم دسترسی به خدمات پزشکی و فرستاده شدن به دو بخش مختلف در زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده بودند.
حسین رجبیان نیز به‌رغم عفونت کلیه چپ همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شود و همچنان در اعتصاب غذاست.
برادران رجبیان هر کدام به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال زندان محکوم شده‌اند.
این دو هنرمند به همراه یوسف عمادی، مهرماه سال ۱۳۹۲ در دفتر کارشان در ساری بازداشت شدند، ۱۸ روز در مکانی نامشخص نگهداری شدند و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و سپس به سلول‌های انفرادی بند دو-‌ الف زندان اوین منتقل و بیش از دو ماه بازجویی شدند. آن‌ها در طول دوره بازجویی برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفتند.
این در جریان برگزاری دادگاه هم از حق داشتن وکیل محروم بودند و محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشید. یوسف عمادی نیز به سه سال زندان محکوم شده است.
زینب جلالیان در فهرست بزرگ‌ترین کمپین سالانه عفو بین‌الملل
هر سال در ماه دسامبر، عفو بین‌الملل بزرگ‌ترین کمپین حقوق بشری جهان را را آغاز می‌کند. کمپین «نامه نوشتن برای حقوق انسانی»(Write for Rights) از دوم تا دوازدهم دسامبر برگزار می‌شود و در جریان آن، عفو بین‌الملل از همراهان این سازمان در سراسر جهان می‌خواهد که میلیون‌ها نامه برای افرادی بنویسند که حقوق اولیه انسانی آنها مورد حمله قرار گرفته است. زینب جلالیان، زندانی کرد ایرانی، یکی از ۱۱ نفری است که کمپین امسال به آنها می‌پردازد.
زینب جلالیان، اسفند ۱۳۸۶به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) دستگیر و پس از محکومیت به اعدام در دادگاه بدوی و تجدیدنظر٬ حکم اعدام او با «عفو» به حبس ابد کاهش یافته است.
عمده فعالیت‌های زینب جلالیان، در زمینه آموزش٬ مددکاری و بهبود وضعیت زنان کُرد بوده و خود او تاکید کرده که در طول مدت زمان حضورش در پژاک هیچ‌گونه فعالیت نظامی و مسلحانه نداشته است.
این زندانی سیاسی در بیش از ۹ سال گذشته بدون یک روز مرخصی در حبس بوده و به دلیل شکنجه‌ و شرایط تحمیل شده در زندان، سلامت خود را از دست داده است.
زینب جلالیان طی دوران حبس به بیماری ناخونک چشم مبتلا شده و هم‌اکنون با از دست دادن توانایی دیدن دور در هردو چشم در معرض نابینایی قرار دارد.
او همچنین طی سال‌های بازداشت به عفونت شدید روده و خونریزی داخلی مبتلا شده و نیاز به درمان تخصصی دارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـ اعتصاب غذای سعید شیرزاد در اعتراض به مرگ خاموش زندانیان رجایی شهر با دوختن لب های خودsaaid

سعید شیرزاد که به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی به پنج سال زندان محکوم شده و هم اکنون در بند ویژه زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج است ، در اعتراض به آنچه «مرگ خاموش زندانیان توسط رئیس زندان» خوانده و با اشاره به موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان همچون «ضرب و شتم زندانیان هنگام اعزام به دادگاه و جلوگیری از اعزام زندانیان بیمار به بیمارستان»، از روز هفدهم آذر ماه با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذا کرده است.

سعید شیرزاد فعال سیاسی و مدنی ۲۸ ساله، اولین بار در شهریور ۱۳۹۱ و زمانی که برای کمک به زلزله‌زدگان به شهر اهر در استان آذربایجان شرقی ایران رفته بود، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد و پس از ۱۹ روز به قید کفالت آزاد شد اما شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی یحیی پیرعباسی به دلیل «سفر گروهی و هماهنگ نشده به مناطق زلزله زده» سعید شیرزاد را به یک سال حبس تعلیقی محکوم کرد.

این فعال سیاسی دوازدهم خرداد ماه ۱۳۹۳ برای دومین بار توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و بیش از دو ماه در سلول‎های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بازجویی شد. یک منبع مطلع در گفتگو با کمپین بین‎المللی حقوق بشر در ایران دلیل بازداشت سعید شیرزاد در سال ۱۳۹۳ را فعالیت‌هایش در زمینه دفاع از کودکان کار و ارتباط با خانواده‌های زندانیان سیاسی عنوان کرد. سعید شیرزاد پس از پایان بازجویی‌هایش در بند ۲۰۹ متعلق به وزارت اطلاعات به بند هشت زندان اوین منتقل شد و پس از مدت کوتاهی بدون حکم قضایی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در شهریور ۱۳۹۴ سعید شیرزاد را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال زندان محکوم کرد اما یک منبع مطلع به کمپین گفت که «با گذشت بیش از یک سال از صدور حکم دادگاه بدوی و اعتراض سعید به آن، هنوز حکم قطعی به آقای شیرزاد ابلاغ نشده است.»

سعید شیرزاد در نامه اعلام اعتصاب غذایش که تصویر آن روز ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۵ در اختیار کمپین بین‎المللی حقوق بشر در ایران قرار گرفته است، مشکلاتی مانند «عدم رسیدگی پزشکی مناسب به زندانیان، ضرب و شتم، بدرفتاری و برخورد توهین آمیز با زندانیان و همچنین با خانواده‎هایشان در هنگام ملاقات، جلوگیری از اعزام زندانیان به بیمارستان، فرستادن اجباری و توام با ضرب و شتم زندانیان به دادگاه، و مشکلات تهویه سالن محل نگهداری زندانیان سیاسی» را به عنوان دلایل اعتصاب غذایش برشمرده است.

«حق استفاده از تلفن برای زندانیان سیاسی به مانند سایر زندانیان، پیگیری فوری وضعیت زندانیان بیمار، جدا کردن دستگاه‌های سرطان‌زا و پارازیت‌انداز که برای اخلال در آنتن‌دهی موبایل استفاده می‌شود و جدا کردن قفسه‌های فولادی پشت پنجره‌های سلول‌ها که مانع تهویه صحیح می‌شود»، از مواردی است که سعید شیرزاد با اعتصاب غذای خود خواستار رسیدگی به آنها شده است.

سعید شیرزاد در نامه اعلام اعتصاب غذای خود خطاب به مسئولان قضایی نوشته است که «مسئولان زندان رجایی شهر کرج برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت، از دریافت نامه های اعلام اعتصاب غذا خودداری می کنند»، چرا که براساس قانون در صورت پذیرفتن نامه اعتصاب غذا باید مراقبت‌های پزشکی از زندانی در حال اعتصاب را بیشتر کنند و مسئولیت بیشتری در قبال جان و سلامتی زندانی متوجه مسئولان زندان است.

آقای شیرزاد در نامه‌ خود که در برگ‌های مخصوص مکاتبات زندانیان نوشته شده و تاریخ سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ در پای آن نوشته شده، موارد مختلفی از اقدامات غیرقانونی مسئولان زندان رجایی شهر در قبال زندانیان را با ذکر مثال توضیح داده و خواستار پایان این تخلفات علیه زندانیان و رعایت حقوق زندانیان شده است.

زندان رجایی شهر کرج عمدتا محل نگهداری زندانیان با جرائم خشن است ولی یکی از سالن‌های این زندان (سالن ۴ بند ۱۲) به زندانیان عقیدتی،سیاسی و امنیتی اختصاص دارد. بیش از شصت زندانی این سالن که عمدتا به دلیل فعالیت‌های سیاسی و یا صرفا به دلیل عقایدشان به زندان محکوم شده‌اند، از نظر امکانات بهداشتی و غذایی در تنگنا و مضیقه هستند و برخلاف سایر زندانیان از حق تماس تلفنی نیز محروم شده‌اند.

محتوای نامه اعلام اعتصاب غذای سعید شیرزاد به مشکلات و محدودیت‌های متعدد در بند سیاسی زندان رجایی شهر و نقض مکرر حقوق زندانیان توسط مسئولان این زندان است و پیشتر نیز در مواردی زندانیان بر وضعیت وخیم نقض حقوق خود در این زندان تاکید کرده اند اما تاکنون نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و همچنین نهادهایی چون «کمیسیون حقوق بشر اسلامی» اقدامی برای بازدید از این زندان و بهبود شرایط آن اقدامی نکرده‌اند و این درحالی است که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی در ایران اجازه فعالیت به نهادهای غیردولتی و مستقل حقوق بشری را نمی دهد. همچنین براساس قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی اجازه نظارت و تحقیق و تفحص در همه امور کشور را دارد و در خصوص نظارت بر زندان‎ها نیز می‎تواند به روش‎های مختلف از جمله تصویب «طرح تحقیق و تفحص» یا اعزام نمایندگان عضو کمیسیون‎هایی چون «کمیسیون اصل ۹۰» و «کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی» و «کمیسیون حقوقی و قضائی» از زندان‎ها بازدید و برای رفع مشکلات و محدودیت ها یا دستکم اجرای قوانین جاری در آن اقدام کند.

در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی مواردی از بازدید نمایندگان مجلس از زندان‎ها انجام شده است از جمله در مجلس ششم هیاتی توسط نمایندگان آن دوره از مجلس تشکیل شد و بازدیدهای متعددی از زندان‎ها و بازداشتگاه‎ها داشتند که نتیجه آن از جمله تعطیلی «بازداشتگاه ۵۹» متعلق به سپاه پاسداران واقع در پادگان این نیرو در میدان سپاه (میدان عشرت آباد) تهران بود، هرچند در نهایت رئیس این هیات،علی اکبر موسوی‎خوئینی، خود در پایان دوره نمایندگی به تاریخ ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ بازداشت و چهار ماه زندانی شد. در مجلس هشتم نیز طی سال ۱۳۸۸ و درجریان اعتراضات پس از انتخابات وقتی گزارش‎هایی درباره بدرفتاری و شکنجه زندانیان منتشر شد و پس از انتشار کشته شدن تعدادی از بازداشت شدگان ۱۸ تیر ۱۳۸۸ در بازداشتگاه کهریزک، تعدادی از نمایندگان از چند زندان و بازداشتگاه بازدید کردند هر چند در مواردی چون حمله زندانبانان به بند ۳۵۰ اوین و ضرب و شتم زندانیان عقیدتی و سیاسی با وجود درخواست نمایندگانی چون محمدرضا تابش نماینده مجلس نهم برای بازدید از این بند، قوه قضائیه اجازه چنین بازدیدی را نداد.در دوره جدید مجلس شورای اسلامی و در هفت ماهی که از زمان تشکیل مجلس دهم می گذرد تاکنون نمایندگان و کمیسیون های مجلس اقدامی برای بازدید از زندان ها نکرده‎اند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

afsane-bayzidi-300x191ـ ضرب و شتم افسانه بایزیدی توسط ماموران زندان کرمان

افسانه بایزیدی فعال دانشجویی کُرد که اکنون در زندان کرمان محبوس است به علت دفاع از حقوق دیگر هم بندیانش مورد ضرب و شتم ماموران زندان کرمان قرار گرفت.
به گزارش  کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل ازکانون مدافعان حقوق بشر کردستان، افسانه بایزیدی، زندانی سیاسی و فعال دانشجوی کُرد که مدتی پیش جهت گذراندن ۴سال حکم و تبعید، به زندان مرکزی کرمان منتقل شده بود، به علت دفاع از حقوق دیگر هم بندیانش مورد ضرب و شتم ماموران زندان کرمان قرار گرفت.
یک از زندانیان این زندان در تماسی تلفنی با “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت؛ حدود دو هفته است گرمایش بند ما را قطع کردند و از داشتن آب گرم در حمام محروم هستیم و کاملا در شرایط بسیار سخت و ایزوله شده محکومیت خود را سپری می کنیم که مامورین با اعتراض زندانیان سیاسی مواجه شدند که خانم بایزیدی شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر جمهوری اسلامی سرداد که مامورین به وی حمله ور شدند و به شدت مورد ضرب و شتم واقع شد.
همچنین این زندانی گفت که خانم بایزیدی به خاطر نداشتن حقوق اولیه دیگر همبندیان خود دچار آسیب دیدگی شده است.
‎این فعال دانشجوی کُرد اهل بوکان روز یکشنبه، ۳۱ مرداد ماه امسال ، به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و همکاری با یکی از احزاب کرد در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به چهار سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.
افسانه بایزیدی، قبلا در رنج‌نامه‌ای که از زندان نوشته بود، از رنج‌ها، مشقت‌ها و دردهایش گفته بود.
وی در بخشی از نامه خود نوشته بود که : «من همان افسانەای هستم، برای ۹۰ روز شکنجه و عذاب، در تمام مدتی که در بازداشت بودم به هر شیوه و با هر وسیلەای شکنجه ام دادند. نخستین روزهای بازداشتم میزان شکنجه ها به حدی بود که توان راه رفتن نداشتم. پاهایم و پشتم سیاه و کبود شده بود.»
نامبرده در روز ۱۸شهریورماه برای گذراندن حکم چهار سال حبس خود، به زندان کرمان منتقل شد.
‎جای یادآویست که روز دوشنبه یازدهم مردادماه سال جاری از سوی ماموران وزارت اطلاعات افسانه بایزیدی را برای نخستین بار به بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه اعزام و توسط قاضی مربوطه به اتهام«ارتباط موثق با یکی از احزاب کُرد» «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به رهبری» تفهیم شد.
‎گفتی است کە نیروهای امنیتی روز پنچم اردیبهشت‌ماه سال جاری بدون نشان دادن هرگونه مجوز با مراجعه به منزل افسانه بایزیدی در بوکان وی را بازداشت و به تفتیش منزل و ضبط وسایل پرداختند.
‎لازم به ذکر است که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴، افسانه بایزیدی، در پی صحبت‌های انتقادی در مورد انتخابات در جمعی از دانشجویان، به اداره اطلاعات بوکان احضار و به مدت چند ساعت مورد تهدید و بازجویی قرار گرفت.
‎شایان‌ذکر است که افسانه بایزیدی در مهرماه سال ۱۳۹۴ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و در تاریخ در ۳ آذرماه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از برگزاری دادگاه تجدیدنظر در روز چهارشنبه ۷ دی‌ماه سال جاری، حکم دو سال حبس تعزیری وی در دادگاه نخست به حالت تعلیق درآمد و در‌‌نهایت در روز پنجشنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۹۴ از زندان آزاد شد.
‎این فعال کرد پیش‌تر در آبان ماه ۱۳۹۲، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت» بازداشت و سپس با تودیع وثیقه‌ای به مبلغ ١٠٠ میلیون تومان از زندان آزاد و به تحمل دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.
لازم به ذکر است که بند نسوان زندان کرمان دارای ۹۲زندانی از جرایم مختلف از جمله ۱۱زندانی سیاسی و امنیتی در فضای کاملا ایزوله شده نگهداری می شوند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۲۰ آذر ۱۳۹۵

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com