کشورهای اروپایی لازم نیست برای حمایت از حرکت های آزادی خواهی زنان در ایران حمایت کنند، اروپاییان اگر می خواهند کاری کنند سفرای زن را به ایران بفرستند تا مردان وابسته به حکومتی که زنان را نادیده می گیرد، ناگزیر شوند با زنان در یک اتاق نشسته و با آنها تعامل داشته باشند. اینها بخشی از صحبت های شیرین عبادی در سخنرانی است ک با عنوان صلح، زنان، و رهبری در دانشگاه اوترخت ایراد کرد.
در روزهایی که موضوع گزارش کمیسر حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران منتشر شده، شیرین عبادی، نخستین زن مسلمان و ایرانی برنده جایزه صلح نوبل، از صلح، زنان، و پیشتازی آنها در تلاش های حقوق بشری گفت. شیرین عبادی که برای سخنرانی در دانشگاه اوترخت حاضر شده بود، در جمع دانشجویان و اساتید این دانشگاه که تعدادی از ایرانیان علاقمند نیز آنها را همراهی می کردند، علاوه بر سخنرانی، به پرسش های حاضران نیز پاسخ داد. برنامه صلح، زنان، رهبری که شیرین عبادی سخنران اصلی آن بود توسط انجمن فارغ التحصیلان کالج بین المللی دانشگاه اوترخت UCAA برگزار شد. او در این سخنرانی موضوع نظام مردسالارانه حاکم بر ایران را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرد که جنبش آزادی خواهی زنان در ایران یک حرکت خودجوش مردمی است و کشورهای اروپایی نیازی نیست که برای حمایت از آن کاری بکنند، وی تاکید کرد که از سال ها قبل وقتی برخی از سیاستمداران اروپایی می پرسند که ما باید چه کاری برای حمایت از زنان ایرانی انجام دهیم؟ من توصیه می کنم که بهتر است همه کشورهای اروپایی سفرای زن را برای اعزام به ایران انتخاب کنند. به این ترتیب مردان وابسته به حکومتی که زنان را نادیده می گیرد، ناگزیر شوند با زنان در یک اتاق نشسته و با آنها تعامل داشته باشند
ucaa-2016-10-20-2او در ادامه افزود : موضوع نظام پدرسالارانه در ایران همانند بیماری هموفیلی است. همانگونه که در این بیماری ژن های معیوب از مادر به پسر منتقل می شود، زنانی هم هستند که در بازتولید نظام مردسالارانه نقش دارند. بنابراین نظام پدرسالارانه از طریق تفکرات مردسالار بازتولید می شود نه الزاما توسط مردان، این بدان معنا است که موضوع مردسالاری مربوط به جنسیت مردانه نیست و نباید آن را به یک مسئله جنسیتی تقلیل داد.
در این جلسه ماریان اودمان-رئیس هیئت اجرایی، جیمز کندی-رئیس، آنتوین بویس یکی از اساتید دانشگاه اوترخت، در سخنرانی های کوتاهی جنبش زنان در ایران و اقدامات شیرین عبادی در این زمینه را مورد تقدیر قرار دادند.

در ادامه این جلسه، خانم عبادی در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین به موضوع توطئه چینی مامورین وزارت اطلاعات برای پرونده سازی علیه همسرش و ناگزیر کردن وی به اعتراف علیه شیرین عبادی در ازای مختومه کردن پرونده پرداخت و گفت : با آمدن حسن روحانی این شرایط تغییری نکرده و امروز همان مامور وزارت اطلاعات که آن توطئه را اجرا کرد، مامور رسیدگی به پرونده نرگس محمدی شده که منجر به صدور حکم شانزده سال زندان برای این فعال جنبش زنان گردید.
خانم عبادی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین که پرسید آیا شیرین عبادی دیگری در بین زنان وجود دارد گفت زنان بسیاری در ایران هستند که علیرغم همه مشکلات به تلاش های خود ادامه می دهند که نرگس محمدی یکی از این افراد است و این جنبش در طول سال های گذشته روز به روز گسترش یافته و به پیش می رود.

ucaa-2016-10-20-1

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com