علیرغم همه کوشش هایی که درجهت لغو حکم اعدام در جهان از سوی مخالفان این اقدام ضد بشری صورت می گیرد، اما متاسفانه هنوز کشورهایی هستند که مجازات اعدام را رها نکرده اند و با دست زدن به این اقدام خشونت آمیز در ترویج خشونت بزرگی در جوامع مشارکت می‌کنند.
تمامی جامعه شناسان و جرم شناسان که خواهان جامعه ای سالم، انسانی و رشد یافته هستند، صدور و اجرای حکم اعدام و آن هم به صورت علنی را، نه تنها مانع ارتکاب تبهکاری های بیشتر نمی دانند، بلکه معتقدند این نوع مجازات صدمات زیادی بر اجتماعات انسانی وارد می سازد و از جمله موجب افزایش خشونت و جنایت در جامعه می شود. همبنطور آنان متفق القولند که اجرای حکم اعدام موجب گسسته شدن پیوند های اخلاقی، روحی و روانی در اجتماع می گردد.
از سال ٢٠٠٣ به همت جمعى از انجمن ها، (OING و ONG) و سندیکاها که تحت عنوان “همکارى جهانى علیه حکم اعدام” شروع به کار کردند، روز دهم اکتبر را به عنوان روز جهانی علیه حکم اعدام به رسمیت شناختند. براساس گزارش اخیر این سازمان جهانی امروز هنوز بین ۶٠ تا ٧٠ کشور جهان احکام اعدام صادر و اجرا میکنند.
بنابر آمار سازمان عفو بین‌الملل، آمار اعدام در ۲۰۱۵ نزدیک به ۵۰ درصد در سراسر جهان افزایش یافته است. در همین گزارش آمده است که فقط بنا بر آمار رسمى دولت ها، چین با هزاران نفر در ردیف اول، ایران با ۴۰۰ نفر در مقام دوم، پاکستان با۳۲۶ نفر در مقام سوم، عربستان سعودی با ۱۵۸ نفر، ایالات متحده با ۲۸ نفر، به ترتیب در ردیف چهارم و پنجم قرار دارند.
در جمهوری اسلامی اعدام کودکان و نو جوانان زیر هیجده سال که خلاف قوانین بین المللی است ادامه دارد و دولت جمهوری اسلامی نسبت به همه اعتراضات در این مورد نیز بی توجه می باشد.
با وجود اینکه مجازات اعدام در ۱۴۰ کشور جهان لغو شده است، نام ایران در میان ۲۱ کشوری قرار دارد که نه تنها این مجازات در آن اجرا می‌شود، بلکه در اغلب مواقع این عمل در ملاء عام اجرا می‌گردد. لازم به یاد آوری است که چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، سومالی، کره شمالی و عربستان کشورهایی هستند که احکام مجازات اعدام را، از جمله در ملاءعام اجرا می‌کنند. تفاوت ایران با این سه کشور در این است که ایران در سال ۱۳۵۴ میثاق بین المللی مدنی و سیاسی را امضا کرده و متعهد به اجرای آن است. این میثاق بین المللی اجرای اعدام در ملاء عام و منظر عمومی را منع کرده است. اما ایران با وجود اینکه متعهد به اجرای مفاد این میثاق بین المللی است آن را زیر پا گذاشته و همواره زیر پا می گذارد.
باعث بانی گسترش احکام اعدام در ایران روح الله خمینی است و خامنه ای همان راه را دنبال میکند. قوانین جمهوری اسلامی با اتکا به ارتداد، قصاص و الحاد، دگر اندیشان و مخالفان را اعدام میکند. کسانیکه مرتکب جرم هائی از قبیل قاچاق هستند نیز با حکم اعدام به دار آویخته میشوند. در این میان مدعیان اصلاحات غیر از همکاری با این جنایات دولتی کاری نکردند. خاتمی رفت احمدی نژاد آمد، احمدی نژاد رفت روحانی آمد از حجم احکام اعدام و قتل های دولتی کاسته نشد. قول ها و شعار های عوامفریبانه حسن روحانی وضعیت اقتصادی و آزادی های اجتماعی و معیشت کارگران و زحمتکشان را چنان تخریب کرده است که در عمل این دولت غیر از سرکوب بیش از پیش مردم با توسل به زندان و اعدام کارنامه ای دیگر نمی تواند ارائه دهد.
هر روز خشونت این رژیم نسبت به شهروندانش بیش از پیش می شود. امروز بیش از هزار و سیصد زندانی دیگر که توسط دادگاه ها ی اسلامی به مرگ محکوم شده اند، در راهرو های مرگ در انتظار اعدام هستند.
جمهوری اسلامی ایران سی و هشت سال است که بی محابا به محازات اعدام دست می زند. جنبش جمهوریخواهان دمکرات لائیک ایران مدافع اعلامیه بین المللی حقوق بشراست. مجازات اعدام در تناقض با اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و اصول سوم و پنجم آنرا نقض می‌نماید. ما از سازمان ملل متحد می خواهیم با استفاده از همه امکانات خود همصدای فریاد دادخواهی مردم ایران شده برای لغو حکم اعدام به اقدامات جدی تری بپردازد.
جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران مخالف حکم اعدام است. مجازات اعدام نه‌ تنها تجاوز به حق حیات انسان‌هاست بلکه از نظر ما، این محازات به مثابه شکست منطق و ضعف رشد اجتماعی و اخلاقیات انسانی می باشد و شایسته انسانیت نیست. زمان آن فرارسیده است که ماشین اعدام ها در ایران هر چه زودتر متوقف شود و احکام صادر شده باطل گردند.
جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران مجازات اعدام را محکوم کرده و جمهوری اسلامی ایران و همه دولت هائی که به این اقدام جنایتکارانه دست می زنند را نظام هائی ضد ارزشهای بشری میداند.
جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران دست در دست همه کسانیکه مخالف حکم اعدام هستند برای لغو حکم اعدام در ایران کوشش می کند.
زنده باد آزادی، نابود باد جمهوری اسلامی
برقرار باد جمهوری، دمکراسی و لائیسیته در ایران
شورای هماهنگی جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران
دهم اکتبر ۲۰۱۶

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com