اعلامیه حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)

باکمال تأسف خبر درگذشت یکى از صادق‌ترین خدمتگزاران کشور در دوران پادشاهى، دکتر جمشید آموزگار را دریافت کردیم.

دکتر جمشید آموزگار از آن دسته ایرانیان لایق و وطن‌پرستی بود که سال‌ها در مقام‌های گوناگون از وزارت کشور و دارائى گرفته تا کشاورزى، کار و بهداشت و سرانجام نخست‌وزیری خدماتى بسیار ارزنده را به ایران و ایرانى ارائه داد و از هیچ تلاشى براى پیشرفت ایران فروگزار نکرد.

او نماینده ایران در اوپک و ریاست دوره‌ای این سازمان را نیز در دهه هفتاد میلادى به عهده داشت. نقشى که شاید با درایت و شایستگى مثال‌زدنی‌اش بیشتر از خدمات دیگرش در خاطره‌ها ماندگار باشد. در دوران نمایندگى او در اوپک و با رهبرى پادشاه فقید ایران این سازمان بی‌اغراق طلایی‌ترین دورانش را پشت سر گذاشت و به اوج قدرت و نفوذ بین‌المللی خود رسید. به همین مناسبت و برای قدردانی از خدماتش به دریافت نشان درجه‌یک تاج مفتخر گردید. توضیحا اینکه اصولاً نشان درجه‌یک تاج فقط به نخست وزیران کشور اعطاء می‌گردید و شادروان جمشید آموزگار قبل از اینکه به مقام نخست‌وزیری نائل گردد به علت خدمات ارزنده‌اش به دریافت این نشان مفتخر شد.

خدمات دکتر جمشید آموزگار به کشور که اقتصاددانی بارز و تکنوکراتى به تمام معنى کاردان بود. بیشتر از آن است که در این مختصر گنجیده شود. همین اندازه بس که پادشاه فقید در کتاب «پاسخ به تاریخ» از قبول استعفاى زودهنگام او از مقام نخست‌وزیری در ابتداى شروع انقلاب ویرانگر اسلامى ابراز تأسف کرده و آن را اشتباهى بزرگ دانسته‌اند.

حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) ضمن بزرگداشت خدمات زنده‌یاد دکتر جمشید آموزگار، درگذشت این خدمتگزار راستین ایران را به خانواده محترم و بازماندگان ایشان و همه ایران دوستان تسلیت گفته نام و یاد ایشان را گرامى می‌دارد.

روانش شاد، یادش گرامى و چون او خدمتگزارانى شایسته به ایران و ایرانى بی‌شمار باد

پاینده ایران
زنده باد ملت ایران

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com