گزارشی از آخرین وضعیت محمدعلی طاهری در گفتگو با رکسانا حقیقت‌طلب یکی از شاگردان محمدعلی طاهری

کمپین: محمدعلی طاهری اکنون در چه وضعیتی قرار دارند؟

رکسانا حقیقت‌طلب: طبق آخرین خبر از ملاقاتی که همسرشان با ایشان داشته، متاسفانه آقای طاهری همچنان در بند دو الف زندان اوین به سر می‌برند؛ علی‌رغم اینکه حکم حبس ۵ ساله ایشان در ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۴ به اتمام رسیده و جریمه نقدی ۹۰۶ میلیون تومانی ایشان هم پرداخت شده است.

کمپین: پرونده حقوقی آقای طاهری در چه مرحله‌ای هست و چرا همچنان در بازداشت به سر می‌برند؟

رکسانا حقیقت‌طلب: پس از ۷ ماه بلاتکلیفی در بازداشت موقت، کیفرخواست پرونده آقای طاهری، که در ۱۹ تیرماه ۱۳۹۵ صادر شده بود، از دادسرا به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع داده شده است. این کیفرخواست هم‌اکنون “برای مطالعه” در اختیار قاضی دوم پرونده قرار دارد. پرونده در شرایطی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و پس از آن به نزد دادرس شعبه ۳۰ (قاضی طیرانی) ارجاع داده شده است که وکیل پرونده، از تاریخ صدور کیفرخواست (۱۹ تیرماه)، هنوز پرونده را ندیده و نمی‌داند موکلش با چه اتهام‌های جدیدی روبرو شده است.

همان‌طور که می‌دانید پرونده ایشان، با حکم اعدام به دیوان عالی رفت و به دلیل نقص در پرونده، حکم اعدام نقض شد و برای تحقیقات بیشتر به دادگاه صادر کننده رای، یعنی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع شد. و مقامات قضایی مدعی هستند که تاکنون به تکمیل تحقیقات روی پرونده مشغول بوده‌اند و اکنون تحقیقات تکمیل شده و سه قاضی رای صادر خواهند کرد.

براساس قانون جدید، رسیدگی به پرونده محمدعلی طاهری پس از نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور، حالا باید توسط سه قاضی انجام شود و با رای دو قاضی، در نهایت حکم صادر شود.

کمپین: براساس گزارش‌های رسیده دو قاضی از این سه قاضی تحت نفوذ سپاه پاسداران هستند. آیا این درست است؟

رکسانا حقیقت‌طلب: بله، قاضی اول احمدزاده است که حکم اعدام را صادر کرده بود. قاضی دوم هم طیرانی است که به جلاد معروف است.

کمپین: آیا محمدعلی طاهری وکیل مدافع رسمی دارند؟ وکیل چه اقداماتی برای دفاع از ایشان انجام داده است؟

رکسانا حقیقت‌طلب: بله وکیل ایشان آقای محمود علیزاده طباطبایی است. ایشان در مورد وضعیت اخیر آقای طاهری گفته «دیوان عالی کشور حکم اعدام را نقض کرده و دستور داده که تحقیقات تکمیل بشود، الان آنها مدعی هستد تحقیقاتشان تکمیل شده، حالا باید پرونده را ببینیم که آیا با تکمیل تحقیقات هنوز هم دلیلی برای محارب بودن ایشان پیدا کرده‌اند؟ من بعید می‌دانم چون تا جایی که می‌دانم هیچ دلیلی برای محارب بودنشان وجود ندارد.»

کمپین: به تازگی آقای طاهری به مرخصی اعزام شد، چگونگی موافقت با این اعزام به مرخصی را لطفا توضیح بدهید. درباره اوضاع جسمی آقای طاهری هم لطفا بفرمایید و اینکه آیا قبلا هم آقای طاهری اجازه مرخصی داشتند؟

رکسانا حقیقت‌طلب: اوضاع جسمانی ایشان خوب است و با همسرشان هم در روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه ملاقات داشتند. آقای طاهری پیش از این، یک مرخصی ۶ روزه در نوروز ۱۳۹۲ داشت و در اواخر مردادماه امسال هم یک مرخصی ۲ ساعته تحت‌الحفظ با حضور گسترده نیروهای امنیتی داشتند، برای دادن اجازه عقد دخترشان در دفترخانه.

کمپین: اخیرا نامه‌ای در رابطه با مطالبه آزادی محمدعلی طاهری به علی خامنه‌ای نوشته شده است؛ این نامه در چه زمان، چرا و توسط چه کسانی تهیه و امضا شده است و متن نامه چه بود؟

رکسانا حقیقت‌طلب: بیش از شش هزار فعال مدنی و اعضای مجموعه عرفان حلقه در نامه‌ای خطاب به آقای خامنه‌ای نسبت به رفتارهای فراقانونی نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی اعتراض کردند. امضاکنندگان این نامه با هشدار نسبت به عملکرد دستگاه‌های امنیتی و آثار برخوردهای سیاسی با گروه‌های غیرسیاسی به رفتارهای فراقانونی ضابطان قضایی-امنتی اعتراض کردند و از “رهبر جمهوری اسلامی” خواستند تا دستور توقف تعقیب و آزادی محمدعلی طاهری را صادر کند.

کمپین: آیا تاکنون پاسخی رسمی و علنی بە این نامه داده شده است؟ و پیگیری‌های شاگردان محمدعلی طاهری و هواداران عرفان حلقه به کجا رسیده است؟

رکسانا حقیقت‌طلب: از ارسال نامه به “بیت رهبری” اطمینان حاصل شده است، ولی متاسفانه مطلع شدیم نامه توسط مسوول دفتر این نهاد بایگانی شده و هیچ ترتیب اثری به آن داده نشده است.

البته این اولین بار نبوده که نامه‌نگاری دوستداران عرفان حلقه به مسوولان حکومت ایران با بی‌توجهی مواجه شده است. پیش از این چندین بار برای شخص آقای خامنه‌ای، حسن روحانی رییس‌جمهور، صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه، ریاست مجلس و سایر مقام‌های حکومت اسلامی در ایران نامه‌نگاری شده و وضعیت محمدعلی طاهری شفاف‌سازی شده است. همین‌طور بارها برای مراجع تقلید شیعه که از عوامل صدور حکم بدوی اعدام برای محمدعلی طاهری بودند، نامه‌نگاری شده و به دفاتر آنان رجوع شده و مستندات بی‌گناهی آقای طاهری ارائه شده و آثار و اندیشه‌های او تشریح شده است؛ بسیاری از این مراجع هم ضمن تایید اندیشه‌های آقای طاهری او را بی‌گناه دانسته‌اند و حبس او را “وهن اسلام” خوانده‌اند، اما برخی مراجع حکومتی چون مکارم شیرازی هیچ پاسخی نمی‌دهند و برخی همچون علوی گرگانی گفته‌اند “ما در مسائل قضایی دخالت نمی‌کنیم!” در صورتی که استفاده از فتوای ارتداد آنها برای صدور حکم اعدام آقای طاهری، دخالت در امور قضایی است.

در مجموع شاگردان آقای طاهری می‌خواهند نشان دهند که تمام راه‌های موجود قانونی را امتحان کرده‌اند و پاسخی نگرفته‌اند و این مراجعه‌ها و نامه‌نگاری‌ها دیگر در این برهه از زمان به مثابه اتمام حجت با حکومت ایران است.

کمپین: در این مدت مجموعه‌ای به نام «نهضت دفاع از حقوق بشر در زندان» آغاز به کار کرده است، موسس این “نهضت” چه کسی است و در صورت امکان بیش‌تر درباره فعالیت‌ها، اهداف و رسالت‌های آن توضیح بدهید؟

taheri-humanrightsرکسانا حقیقت‌طلب: بله خواهش می‌کنم. این نهضت توسط محمدعلی طاهری و در زندان اوین پایه‌گذاری شده است. او در مرخصی نوروز ۹۲ گفته: «اگر در زندان ماندم (اجازه آزادی مشروط به من ندهند و به ظلم و ستم علیه من ادامه دهند) من در آنجا نهضت دفاع از حقوق بشر در زندان را پایه‌گذاری می‌کنم و بعد از این بحث عرفان می‌رود در حاشیه.»

محمدعلی طاهری پس از آن، در نامه‌ای از بند ۲ الف زندان اوین خطاب به احمد شهید، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، از احوال زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران گفته بود.

او در نامه خود خطاب به احمد شهید، سی و سه مورد از موارد نقض آشکار حقوق زندانیانی که به جرم اندیشیدن در زندان هستند را برشمرده است.

در واقع دغدغه محمدعلی طاهری، نه دفاع از اندیشه خود، و نه رسیدگی به آنچه بر خود و شاگردانش می‌رود، بلکه توجه به وضعیت همه کسانی است که به جرم عقیده‌شان، در زندان‌های ایران به بند کشیده شده‌اند.

این نامه تلنگری بود برای شاگردان این اندیشمند، تا فارغ از مسلک و آیینی، مرام انسانیت را برگزینند و صدای کسانی باشند که صرفا به جرم عقیده، سال‌های زیادی از عمرشان را پشت میله‌های زندان می‌گذرانند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com