دست کم ۱۴ تن در شهرهای مختلف کردستان همچنان در بازداشت به سر میبرند که اخیرا دستگیر شده بودند و‌ چند تن دیگر هم به زندان محکوم شده اند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، در جوانرود، سقز، بانه، اشنویه، سردشت، بوکان و‌ ارومیه، چندین تن با بازداشت و زندان روبرو شدند.

«حیدر کنعانی»، شهروند ۲۹ ساله و ساکن شهرستان جوانرود، در روز شنبه ۳۰ مردادماه توسط نیرو‌های امنیتی به دلایل نامشخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

طی روزهای گذشتە یک جوان سقزی بە نام «اقبال زارع راد» از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «عضویت و همکاری با یکی از احزاب کُردی» بە تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدە است. وی دو ماه پیش از سوی نیروهای اطلاعاتی در شهر سقز بازداشت و از آن زمان در زندان مرکزی سقز نگهداری می‌شود.

روز دوشنبە اول شهریورماه یک جوان پاوەی به نام «عمران احمدی» ۲۶ ساله از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در این شهر به دلایل نامعلومی بازداشت شده و تاکنون خانواده اش نتوانسته اند از محل نگهداری او اطلاع دقیقی کسب کنند.

یک شهروند کورد ساکن شهرستان بانه به نام «آواره پرتوی» از ۲۱ تیرماه از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه به دلیل نامعلومی دستگیر شده است و تاکنون از سرنوشت وی اطلاعی دردست نیست.

در ۲۸ مردادماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی، یک شهروند ۲۲ ساله به نام «حکیم شجاعی» فرزند صدیق توسط نیروهای اطلاعات ارومیه بازداشت شده است.

وی که از اهالی روستای «گندویلا» در دهستان اشنویه شمالی است،‌ از بیش از آن زمان در بازداشت به سر برده و خانواده‌اش تاکنون موفق به کسب اطلاع از فرزندشان در ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات اورمیه نشده‌اند.

حکیم شجاعی از طلاب مدرسه علوم دینی «صلاح‌الدین ایوبی» ارومیه است که بازداشت وی توسط مامورین امنیتی، در رابطه با «هواداری گروههای سلفی» عنوان شده است.

طی روز یکشنبه ۳۱ مردادماه، سه تن از کولبران کرد به نامهای «علی مولان نیا، احمد مولان نیا و علی علیزاده» از اهالی روستای «گولان» سردشت، در حالی که جهت تمدید کارت مرزنشینی به اداره ی مربوطه مراجعه کرده بودند، در منطقه ی آلان سردشت توسط نیروهای انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه ناجا منتقل شدند. تاکنون از دلایل احتمالی بازداشت این افراد، اطلاعی در دست نیست.

عصر روز جمعه‌ ۲۹ مردادماه ۴ شهروند بوکانی در حین نمازخواندن در یورش لباس شخصی‌های وزارت اطلاعات به مسجد «امام غزالی» بوکان بازداشت و به مکان نامعلوم نامعلومی منتقل شدند. هویت این چهار این تاکنون برای ماف نیوز محرز نشده است.

از روز جمعه ۱۵ مردادماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی، یک دانشجوی کرد در ارومیه به نام «فرهاد پیغامی» و پدرش به نام «حسن پیغامی» همچنان در ارومیه در بازداشت غیرقانونی به سر برده و هم اکنون فرهاد پیغامی در بند جوانان و حسن پیغامی در بند زندانیان جرایم مواد مخدری زندان ارومیه در بلاتکلیفی به سر میبرند.

فرهاد پیغامی دانشجوی رشته ی معماری در زمان بازداشت مورد ضرب و‌ شتم قرار گرفته و لباسهایش خونین شده بود اما حاضر به عوض کردن لباسهایش نبوده و اعلام داشته است: به دلیل ضرب و‌ شتم و شکنجه، در صدد شکایت از بازجویان اطلاعات میباشد.

در تاریخ مذکور، نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات اقدام به بازداشت این پدر و‌ پسر کرده و پس از چندین روز بازجویی و شکنجه شدید، در روز ۲۷ مردادماه به زندان «دریا» منتقل شدند.

در سال ۱۳۸۷ خورشیدی دادگاه انقلاب ارومیه، حسن پیغامی را به اتهام آنچه «اقدام علیه امنیتی ملی» عنوان شده، به دو سال حبس توام با تبعید به زندان تبریز محکوم کرد که وی دو سال حبس خود را در زندانهای ارومیه و تبریز گذرانده‌ و در سال ۱۳۸۹ با اتمام مدت زمان حبس تعزیری، آزاد شده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com